Nekromanti Hetero-normen

G

Guest

Guest
Arfert said:
Var inte den grekiska specialiteten att gubbar satte på unga gossar (och vice versa)? Det var ju den vackaste kärleken enligt nån författare/filosof.. (Platon? Sokrates? Fan, nu minns jag inte var jag läste det...)
Det är samma grej hos pashtunerna i Afghanistan/Pakistan. En inflytelserik man tar gärna en ung pojke som sin älskare. I vissa fall lånar man även ut denne till polarna. Sen när pojkarna växt upp och blivit giftasgamla så är det inte ovanligt att de får gifta sig med en dotter till sin "herre" - för att hålla älskaren inom familjen.

Sen håller väl inte alla pashtunska män på så här men det är definitivt så utbrett att det inte är något särskilt konstigt med det. Trots att Islam fördömer homosexualitet.

Mundo

Myrmidon
Stövelkatten said:
Arfert said:
Var inte den grekiska specialiteten att gubbar satte på unga gossar (och vice versa)? Det var ju den vackaste kärleken enligt nån författare/filosof.. (Platon? Sokrates? Fan, nu minns jag inte var jag läste det...)
Det är samma grej hos pashtunerna i Afghanistan/Pakistan. En inflytelserik man tar gärna en ung pojke som sin älskare. I vissa fall lånar man även ut denne till polarna. Sen när pojkarna växt upp och blivit giftasgamla så är det inte ovanligt att de får gifta sig med en dotter till sin "herre" - för att hålla älskaren inom familjen.

Sen håller väl inte alla pashtunska män på så här men det är definitivt så utbrett att det inte är något särskilt konstigt med det. Trots att Islam fördömer homosexualitet.
Det var Aristoteles som sa det. Han hatade ju kvinnor så mycket att han föredrog att leka med pojkar liksom.

När det gäller Afghanistan har jag väldigt lite text att backa upp det med men min kusin som varit två vändor där säger att det är det "bögigaste landet i världen". Homosexualitet bland män är väldigt utspritt trots den muslimska fördömningen av homosexualitet. Men än en gång handlar det inte om kärleksrelationer och giftemål och att leva tillsammans.

Det handlar om en sexuell relation, ofta som komplement till sin fru eller som förberedelse (för man inte har gift sig än och inte får ligga med kvinnor innan man gift sig). Kvinnornas sexualitet är nästan fullständigt i det fördolda.

Mundo

Myrmidon
Arvidos MC said:
Mundo said:
Arvidos MC said:
Massa smart grejer
Fan, du är grym på det här. Intressant så håller jag just nu på med att göra en gnom/halfling liknande ras till mitt steampunk spel. Kulturellt drag: homosexualitet som norm-drag?
Yay!

Åh, det är för ett visst folkslag, inte konceptet för en hel spelvärld? Då fattar jag lite mer vad du är ute efter.

Du kanske vill ha en förklaring till varför de inte har använt den lösning som vi människor brukar använda när resurserna inte räcker till alla: Krig. Kanske att de helt enkelt inte tror på krig. :gremsmile:

En intressant grej jag läste om rovdjur är att de har hämningar som är proportioneliga till hur farliga deras naturliga vapen, en varg kan visa halsen för en annan varg och skonas i kamp, t. ex. Människor är inte rovdjur, så vi har inte de hämningarna. När vi lärde oss att ha ihjäl andra djur, och varandra, med redskap så kunde vi gå hur långt som helst!

Kanske ditt folkslag stammar från rovdjur och gärna kämpar med varandra för sin rätt eller för att etablera status, men aldrig dräper varandra.
Fast krig är väldigt bra att kunna om de andra folkslagen runt om i världen också tror på krig, såvida man inte bor väldigt isolerat (vilket iofs är en av tankarna som jag jobbar med).
Rovdjurs idén passar faktiskt väldigt bra med vad jag har jobbat med sen tidigare och jag ska helt klart ha den i åtanke.

G

Guest

Guest
Mundo said:
Kvinnornas sexualitet är nästan fullständigt i det fördolda.
Verkligen. Jag hittade en rapport döpt till "pashtun sexuality" när jag satt och trålade igenom ISAF-systemet en kväll. Trodde naivt att den skulle ge någon sorts inblick i samvaron mellan män och kvinnor i det här tokiga landet. Men icke! Det var bara bögsex!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mundo said:
Det var Aristoteles som sa det. Han hatade ju kvinnor så mycket att han föredrog att leka med pojkar liksom.
Platon, inte Aristoteles. Närmare bestämt i Gästabudet, som är både lättläst och intressant om man vill se en skildring av hur Atens intellektuella höjdare dricker vin och diskuterar sex.

Undrar för övrigt om den afghanska gossekärleken har hellenska rötter. Det Greko-baktriska riket har ju haft andra former av kulturellt inflytande.

God45

#PrayersForBahakan
Stövelkatten said:
Arfert said:

Liknande saker har historiskt också förekommit i Indonesien och Japan.

Mundo

Myrmidon
Svarte faraonen said:
Mundo said:
Platon, inte Aristoteles. Närmare bestämt i Gästabudet, som är både lättläst och intressant om man vill se en skildring av hur Atens intellektuella höjdare dricker vin och diskuterar sex.

Undrar för övrigt om den afghanska gossekärleken har hellenska rötter. Det Greko-baktriska riket har ju haft andra former av kulturellt inflytande.

http://www.youtube.com/watch?v=5Ir5pynrUZw

Det var det här som jag baserade det på. Hade fått för mig att det var Aristoteles som sa det, men han kanske fick höra det från sin läromästare.

I vilket fall som helst så trallar det här lite bort från tråden. Homosexualiteten i Antika Grekland (och var än det tagit plats på sen dess i historien) har ofta inte varit baserat på ett kärleksfullt giftemål, utan för andra anledningar. Min tanke var ju att försöka skapa en värld där homo är normen -och- hetero är dåligt/fel.

"It is an abomation for a woman and a man to lie together outside of breeding season. Any such person harboring lust in their heart for the opposite sex is a sinner and will burn in hell."