zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Tänkte köra en liten mini-hexkräl till KH så jag snickrade ihop lite hembyggda regler för restider. Tanken är en mekanik med "advantage" - du kan ha flera faktorer som gör det snabbare att resa. Då slår du fler tärningar och tar de två lägsta resultaten. Att resan tar 2T timmar är med tanke på de rätt små hexarna. Systemet är ju även byggt mer för resa i relativt trassliga terrängtyper där det lätt kan bli stora förseningar - det är byggt för en oländlig djungelö.
Restid, för outforskad mark utan vägar att följa.
tärningsstorlek efter terräng:
Plattmark T3
Skog T4
Djungel/berg/otillgängligt* T6
* kan även vara enklare terräng men med mycket fiender man vill undvika
Bas-nivå: resan tar 2T timmar. Följande kan lägga till extra tärningar till slaget - använd de två lägsta resultaten! Dvs fler tärningar = bättre odds.
- Lyckat slag för stigvana
- Om möjlighet till hög utsiktspunkt finns, lyckat slag för Spana
- Om man hindras av en myckenhet fiender och därför har T6 som tärning, även slag för gömma sig eller jakt
- Att man varit igenom området en gång tidigare
- Att man är väldigt van vid området (obs, det blir alltså 2 tärningar iom även ovanstående regel)
- Slag för rida, om man har riddjur, endast i Plattmark
Genomsökning av ett område (efter ruiner, fiender, etc) tar tid enligt samma mall, även sök efter vatten, lägerplats etc. T-storlek får modifieras efter SLs godtycke, ofta kan den vara ett steg mindre än områdets (dvs T4 i djungel), men likväl inte, t.ex. kan den vara högre vid en myckenhet fiender. Färd på natten är riskabelt och alla RP behöver slå slag för smidighet för att inte råka i trassel/ta skada.
Restid, för outforskad mark utan vägar att följa.
tärningsstorlek efter terräng:
Plattmark T3
Skog T4
Djungel/berg/otillgängligt* T6
* kan även vara enklare terräng men med mycket fiender man vill undvika
Bas-nivå: resan tar 2T timmar. Följande kan lägga till extra tärningar till slaget - använd de två lägsta resultaten! Dvs fler tärningar = bättre odds.
- Lyckat slag för stigvana
- Om möjlighet till hög utsiktspunkt finns, lyckat slag för Spana
- Om man hindras av en myckenhet fiender och därför har T6 som tärning, även slag för gömma sig eller jakt
- Att man varit igenom området en gång tidigare
- Att man är väldigt van vid området (obs, det blir alltså 2 tärningar iom även ovanstående regel)
- Slag för rida, om man har riddjur, endast i Plattmark
Genomsökning av ett område (efter ruiner, fiender, etc) tar tid enligt samma mall, även sök efter vatten, lägerplats etc. T-storlek får modifieras efter SLs godtycke, ofta kan den vara ett steg mindre än områdets (dvs T4 i djungel), men likväl inte, t.ex. kan den vara högre vid en myckenhet fiender. Färd på natten är riskabelt och alla RP behöver slå slag för smidighet för att inte råka i trassel/ta skada.
Last edited: