Det finns lite olika varianter
Du kan
A) låta spelarna se själva hexkartan och bara välja vilken ruta de ska gå till
B) låta spelarna titta på en annan karta, och själv översätta deras rörelser till hexkartan (som i TOR)
C) låta spelarna sitta med en tom hexkarta, som de fyller i ruta för ruta vartefter de utforskar saker.
Jag skulle nog själv välja att ge ut en ganska odetaljerad hex-karta, som spelarna får rita vidare på sen. Men egentligen beror det lika mycket på vad man tycker är kul, som vilket område man färdas igenom. Färdas man genom outforskat territorium, bör man ha mindre information från början. Samtidigt bör man alltid ha så mycket information så att det finns ett val. En viktig sak är därför att ta upp saker som man kan "ana" på avstånd.
Säg till exempel att ni går genom en skog. Om det är skog både norrut och österut, har spelarna egentligen inget val: deras totala frihet kommer kännas rälsad, eftersom det som händer norrut lika gärna, sett ur deras synvinkel, skulle kunna hända österut. Om däremot vägen norrut leder mot ett avlägset berg, medan österut är i riktning mot alvstaden - om man får tro legenden - då jävlar.
Om dina spelare är ovana vid hexcrawl, kan det vara bra att starta med ett uppdrag. Här är väl klassikern att kartlägga ett område eller en möjlig handelsväg, men så länge uppdraget främst går ut på att åka från en punkt till en annan och se vad som finns på vägen kommer det funka bra. Kanske ryktas det om att det finns orcher i döda skogen, men ingen vet var de bor? Kanske måste man spionera på en annalkande armé?