Vad gäller att förbereda hexar, är jag ev lite oortodox där. Jag förbereder dungar eller byar eller andra "sites of interest" i vissa hexes. Andra däremellan behöver inte ha något alls, utöver då slumpmöten och ev lite slumpterräng. En del av resan är bara resa. Detta gäller då vildmark - är hexkrälet genom en uråldrig ruinstad e.d., där alla hexar har bebyggelse av någon form, så gillar jag att blanda förberedda hexar och generera hexar "on the fly". Byggnader etc är liksom såpass informationstätt / betydelse-tätt att jag gärna har en högre grad av detalj.
Vad gäller att hexar påverkar varandra så förbereder jag ju sådana saker som ger ytverkan (gäng som härjar runt från en bas, gigantiska lysande torn, etc) i förväg i högre grad än sådant som mer är gömt i all stillhet i sitt hörn, som en liten grönskande källa i en ravin, eller ett övergivet gammalt badhus som ekar tomt i sin märkliga form.
Men det känns lite som en fråga om skala - för ett hexkräl på totalt 20 rutor hade jag evt förberett något för alla hexar. Är det flera hundra rutor, som jag haft i vissa fall, känns det som overkill. Där har hexar med lägre nivå av innehåll istället hjälpt till att få till känsla av vildmark och avstånd, tänker jag.
(edit: kollade efter, o mitt gamma world-hexkräl var på totalt 1680 hexar)