Hexkräl som skildrar kamp om settingen?

guldfink

Hero
@guldfink körde också precis en mer hex-orienterad variant (i Svärdets sång) där jag var en av många skuggspelare. Finns nog tråd om detta på forumet.
Det finns tre, men den här länkar till de två andra:

Osäker på om det är vad @Badmojo är ute efter, men eventuellt angränsande. Jag har inte riktigt landat i och formulerat mina tankar om upplägget, men delar gärna material (förutom till spelarna i kampanjen, för dem är materialet förbjudet).

Leon

Leo carcion
Det borde ju rimligtvis gå att hämta inspiration från det fantastiska gamla strategispelet Jagged Alliance 2.
Där är ju upplägget en kombination av taktiska stridigheter och interaktion med NPCs etc, man tar över områden på kartan genom att döda fiender eller utföra uppdrag (vilket ju oftast innebär att döda fiender, men en del uppdrag går ut på att exempelvis komma överens med gangsterbossar eller övertyga lokala ledare etc), efter ett område är befriat så spenderar man tid och resurser på att träna upp den lokala guerillan att försvara området.
Motståndarsidan försöker ta tillbaka befriade områden, men om försvaret av dessa är starkt nog så kan det skötas på egen hand, annars behöver man som spelare resa dit för att hjälpa till.

Militärstrategiska spel kan ju absolut kläs om i massor av olika skrudar, men spelupplägget kan vara liknande. Överlag kräver det nog ett ganska stort fokus på stridigheter dock. Jag tror det skulle bli för stor diskrepans (för mig) mellan vad som händer i fiktionen och vad man som spelare gör, om en hex befrias från Den Onde Överherren genom att man hittar världshusvärldens försvunna dotter, nästa hex befrias av att man hittar en magisk rubin i en grotta etc.

Skall det vara ett spel om bondeuppror och guerillakrigsföring så vill jag spela bondeuppror och guerillakrigsföring. Men man kan ta med en massa annat spännande in i det med, typ fraktionsstrider, hur man skapar stabilitet i befriade zoner, devils bargains (finns det en bra översättning av det begreppet?) med lokala krigsherrar/banditledare/mäktiga personer, röka ut förrädare och quislingar, kommandooperationer, spionage/underrättelsearbete mm.
J A ! :love: