Nekromanti hey

Zizop

Swordsman
Misstag och ändå inte...

Hmn, både ja och nej.

Jag <I>tänkte</I> skriva strypar(r)ankan men av osedvanlig försening så stressade jag iväg svaret - det var inte bra av flera hänseenden. Mitt svar blev inte speciellt sakligt.

Orsaken till min tanke att skriva strypar(r)ankan var den bild som finns i Sinkadus nr 28, december 1990 och den tanka som smet in i mitt huvud när jag första gången stötte på stryparrankan vid hastig genomläsning.

Det skulle vara en lustighet med avseende på att växter inte rör på sig och djur gör det och bilden väl illustrerat det jag tänkte.

Bifogar bild för förtydligande. Bilden gäller utgivandet av Monster-boxen tror jag.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Hasse

Hero
Re: Jordbruk och grisodling

"Grisodlare är inte ett existerande ord i svenska språket likväl som ex vis spelledare, vid det avseendet att den inte finns i SAOL, vilken enligt gängse mening är referensverket för det svenska språket. Därav min utläggning om VARFÖR det INTE heter grisodlare"

Vill opponera mig mot att grisodlare eller spelledare m.fl. inte är existerande ord vilket det faktiskt är iom att vi använder och för att det inte står i SAOL så innebär inte det att de inte finns. SAOL är en samlig rekomendationer över svenska språket dvs den är inte fullständig vad gäller antal ord och den är ingen "lagbok" i hur man skall skriva eller tala svenska. Vad gäller vilka ord som finns i svenskan så finns, förutom SAOL, svenska akademins ordbok på över 30 band som redaovisar alla ord som förekommer eller förekommit i svensk skrift och jag är övertygad om att grisodlare och spelledare faktiskt finns med i den listan.

Ta nu inte åt dig personligt för detta inlägg för det är inte dig som person jag angriper utan den föreställningen som vi sverige verkar ha att det är SAOL som bestämmer vilka ord som finns och hur vi skall använda språket så är det faktiskt inte utan det är vi själva som bestämmer hur svenskan skall vara samt att vi själva, inte enbart akademin, får faktiskt hitta på egna ord.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Zizop

Swordsman

<I>får faktiskt hitta på egna ord</I>

Jovisst - jag använder grisodlare själv...

Däremot så använder jag inte engelska översättningsord när det finns utmärkta existerande svenska ord.

Ex vis "mjukvara" och "hårdvara" är dåligt översatta ord inom datorbranchen som egentligen motsvaras av "programvara" och "maskinvara".

Jag emotsatte mig främst att det inte skulle heta grisuppfödare om personer i verkligheten som föder upp grisar som hobby eller yrke. Det tänker jag aldrig göra om.

Zizop

Swordsman

<I>utan den föreställningen som vi sverige verkar ha att det är SAOL som bestämmer vilka ord som finns och hur vi skall använda språket</I>

Kan bero på att flertalet svenska-lärare har det som krav när uppsats skrivs på Gymnasiet. Brrr. Mindes precis min egen.

Hasse

Hero

"Kan bero på att flertalet svenska-lärare har det som krav när uppsats skrivs på Gymnasiet. Brrr. Mindes precis min egen."

Ja tyvärr, allt för många svensklärare har i sin iver i att lära svenskar att tala rätt tagit död på lusten att leka med språket, för tänk hemska tanke att man gör fel, det går ju inte för sig. Har du inte läst Fredrik Lindströms bok Världens dåligaste språk så är mitt tipps att du bör göra det, den ger en mycket att fundera över.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero

"Jag emotsatte mig främst att det inte skulle heta grisuppfödare om personer i verkligheten som föder upp grisar som hobby eller yrke. Det tänker jag aldrig göra om."

Du får givetvis tycka/anse att det heter grisuppfödare istället, risken är dock att du blir missförstådd och att de du talar/skriver med faktiskt tror att du pratar om en riktigt grisuppfödare och inte om ett begrepp inom rollspelsvärlden för hur man kan rollspela.

Kan en diskussion som denna leda till att ett t.ex. ändras eller ett nytt hittas på så är ju detta endast av godo då det utvecklar språket.

Hasse

Pink Floyd

Zizop

Swordsman
Re: Jordbruk och grisodling(OT)

Jag vill bara anföra att svenskan är ett levande språk eftersom det talas. Därför finns det personer som förstår att grisodlare är en term för extremt detaljerat verklighetstroget rollspelande(? kortaste definitionen än så länge?).

Döda språk är främst sådana som inte talas.

Widde

Warrior
Re: Grisodling - en fallstudie. Frågeställning.

Jag är osäker om någon läser så här långt bak i forumet men...

Kan den senarelagda sådden vara satt försent? Jag misstänker inte nattfrost eftersom utsädet redan klarat flera dygn i extrem kyla.
Nej, jag tror inte det. Groddningsförsöket ägde rum inomhus, dvs i kontrollerad temperatur och fuktighet.

En ytterligare fråga - skulle du inte kunna göra en skiss över hur groddarna såg ut så att man kan skilja denna nyttogröda ifrån ogräset?
Hmmm... Svår nöt att svara på. Min personliga teori är att grodden ser ut som en liten knorr, min finurlige kamrat däremot är av den åsikten att det ser ut som ett par ytte-pyttesmå fläskkotletter som fungerar som groddblad. I brist på ögonvittnesskildringar stär vi än så längen undrande.

-W