Re: Specialiseringar
Vill man redan vid första tillfället välja "Högsäkerhetsystem", så borde det vara okej. Att hacka sig in i NSA:s huvuddator borde ge en så kraftig minusmodifikation, att det inte på långa vägar räcker att ha FV 4 med ovanstående specialisering.
Detsamma gäller fordonen: låt spelarna själva välja vad de vill inrikta sig på och när de vill göra det. Bara för att man blir skicklig på att köra markfordon, blir man ingen lastbilschaffis per automatik vid ett visst värde. Du är antagligen så skicklig på att köra vilket fordon som helst vid FV 16 att det inte spelar någon roll om det är en lastbil eller en moppe du kör. Vill du satsa på endera av dessa, så kan du göra det när som helst under din karriär.
För övrigt anser jag själv att fordon ska ha en hyfsat stor del i en sci-fi/cyberpunksvärld (spelar man en punk har man inte så mycket bilar att göra, men möjligheten att välja en wheel man-roll bör ges..), men skiljer du dem åt i tre färdigheter ((mark)Fordon, Flygfarkoster och Sjöfarkoster) tycker jag att det är tillräckligt. Handlar spelet om att man ska åka omkring och ha sig väldigt mycket, så dela upp dem mer, annars är det tillräckligt.
Du nosar på en lösning som jag själv gillar. Att man vid vissa färdighetsvärden ges en specialisering utan extra kostnad. Det snitsiga med detta är att du bland annat slipper krånglet med att köpa specialiseringar ("ska jag spendera poäng på en specialisering eller höja färdighetsvärdet?"-problemet). Det är även rätt logiskt att man skaffar sig olika nischer under vägen när man blir bättre inom ett område. Låt därför spelarna själva välja specialiseringar eller ännu hellre låt dem hitta på sådana själva (att ge exempel eller tips i reglerna är självklart en fördel), och låt dessa automatiska specialiseringar uppkomma vid vissa fasta värden, till exempel 4, 8, 12, 16, et cetera i ett 20-stegssystem.sedan, vid ett visst färdighetsvärde, t.ex. 16 kan man få lägga till specialiseringen "Tung Säkerhet", och därmed få plus.
Vill man redan vid första tillfället välja "Högsäkerhetsystem", så borde det vara okej. Att hacka sig in i NSA:s huvuddator borde ge en så kraftig minusmodifikation, att det inte på långa vägar räcker att ha FV 4 med ovanstående specialisering.
Detsamma gäller fordonen: låt spelarna själva välja vad de vill inrikta sig på och när de vill göra det. Bara för att man blir skicklig på att köra markfordon, blir man ingen lastbilschaffis per automatik vid ett visst värde. Du är antagligen så skicklig på att köra vilket fordon som helst vid FV 16 att det inte spelar någon roll om det är en lastbil eller en moppe du kör. Vill du satsa på endera av dessa, så kan du göra det när som helst under din karriär.
För övrigt anser jag själv att fordon ska ha en hyfsat stor del i en sci-fi/cyberpunksvärld (spelar man en punk har man inte så mycket bilar att göra, men möjligheten att välja en wheel man-roll bör ges..), men skiljer du dem åt i tre färdigheter ((mark)Fordon, Flygfarkoster och Sjöfarkoster) tycker jag att det är tillräckligt. Handlar spelet om att man ska åka omkring och ha sig väldigt mycket, så dela upp dem mer, annars är det tillräckligt.