Nekromanti Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Specialiseringar

sedan, vid ett visst färdighetsvärde, t.ex. 16 kan man få lägga till specialiseringen "Tung Säkerhet", och därmed få plus.
Du nosar på en lösning som jag själv gillar. Att man vid vissa färdighetsvärden ges en specialisering utan extra kostnad. Det snitsiga med detta är att du bland annat slipper krånglet med att köpa specialiseringar ("ska jag spendera poäng på en specialisering eller höja färdighetsvärdet?"-problemet). Det är även rätt logiskt att man skaffar sig olika nischer under vägen när man blir bättre inom ett område. Låt därför spelarna själva välja specialiseringar eller ännu hellre låt dem hitta på sådana själva (att ge exempel eller tips i reglerna är självklart en fördel), och låt dessa automatiska specialiseringar uppkomma vid vissa fasta värden, till exempel 4, 8, 12, 16, et cetera i ett 20-stegssystem.

Vill man redan vid första tillfället välja "Högsäkerhetsystem", så borde det vara okej. Att hacka sig in i NSA:s huvuddator borde ge en så kraftig minusmodifikation, att det inte på långa vägar räcker att ha FV 4 med ovanstående specialisering.

Detsamma gäller fordonen: låt spelarna själva välja vad de vill inrikta sig på och när de vill göra det. Bara för att man blir skicklig på att köra markfordon, blir man ingen lastbilschaffis per automatik vid ett visst värde. Du är antagligen så skicklig på att köra vilket fordon som helst vid FV 16 att det inte spelar någon roll om det är en lastbil eller en moppe du kör. Vill du satsa på endera av dessa, så kan du göra det när som helst under din karriär.

För övrigt anser jag själv att fordon ska ha en hyfsat stor del i en sci-fi/cyberpunksvärld (spelar man en punk har man inte så mycket bilar att göra, men möjligheten att välja en wheel man-roll bör ges..), men skiljer du dem åt i tre färdigheter ((mark)Fordon, Flygfarkoster och Sjöfarkoster) tycker jag att det är tillräckligt. Handlar spelet om att man ska åka omkring och ha sig väldigt mycket, så dela upp dem mer, annars är det tillräckligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Specialiseringar

Jo, jag tycker det. Nu har jag faktiskt kommit på en riktigt bra ide som jag skall kladda på.
Det är just det, varför köpa sådant, det säger sig själv ett man utvecklar sig inom ett område om man ofta håller på med det, självklart.

:gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

P.S. På förra inlägget... Nej, det är inte självklart med skola i min värld. Endast de välbärgade har råd med det, och de välbärgade utgör en liten men mäktig del. D.S.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.2

Nu är listan denna:


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Kroppsrelaterade färdigheter
Motoriska manövrar (Förfölja/Smyga, Förklädnad/Maskering, Hoppa, Klättra, Gömma sig, Stjäla föremål)

Kunskapsrelaterade färdigheter
Listsinne (bluffa, förföra, förhöra, värdera, övertala, köpslå, dölja)
Medicin (Gifter/Droger etc.)
Förfalska
Geografi
Matematik
Orientering
Hasardspel
Tala (Modersmål)
Tala (Valfritt språk)
Undre världen
Ko. Organisationer
Ko. Politik

Våldsrelaterade färdigheter
Närstrid (Obeväpnad)
Närstrid (Beväpnad)
Eldvapen (Pistol)
Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Explosivt)

Teknikrelaterade färdigheter
Datahantering
Mekanik (Motorer, Maskiner, Robotar, Vapen etc.)
Sprängteknik (Ko. Bomber, sprängämnen etc.)
Markfordon
Luftfordon
Inbrott

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Jag har gjort diverse ändring såsom ni rått mig, men en sak som slog mig var just Datahackning, detta tog jag bort, satte istället in Datahantering, och sedan kommer Datahackning vara ett specialområde inom detta. Och färdigheten Dra Vapen kommer till sammans med alla sådana färdigheter istället slås på grundegenskapen SMI.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.2

Sådärja! Nu börjar det arta sig! :gremsmile: Naturligtvis kommer du att behöva justera listan ytterligare efter speltest. Allt som framkommer vid speltest är mycket viktigare än vad alla vi petnoga forumiter klagar på, såklart. Men jag antar att speltest fortfarande ligger långt i framtiden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Re: Specialiseringar

En idé till: kumulativa specialiseringar. Vore inte det fräckt? Alltså, vid Markfordon 4 väljer jag motorcykel som specialisering. Vid 8 dyker jag djupare och väljer modellen Yamahama XR3500. Vid 12 väljer jag sedan min egen Yamahama XR 3500, som jag känner utan och innan. Jag är nu hyfsat bra på att köra de flesta markfordon, duktig på att köra MC, mycket duktig på Yamahama XR 3500, och ett riktigt ess med min egen hoj. Jag blir alltså riktigt bra redan vid FV 12, med nackdelen att jag inte är alls lika bra med till exempel en Suzukiki PF2.

//Genesis, spånar friskt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.2

Från 64 till 24 färdigheter. Vettigare. :gremsmile: Resten får speltest utlåta (som Genesis skrev).

/Han ssom hade velat haft en inbrottsfärdighet till EDoD, men ordet kändes inte rätt rent tidsmässigt
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.2

Jo tack. Allt detta tåls att fundera på.

Nu skall jag ta en paus från datavärlden och softa ett tag.
Men jag skall ständigt jobba vidare så fort jag har tid.
Ja, det har hänt mycket på en dag. :gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hier-Hain BRP-princip - Specialisering

Hejsan, jag har just skrivit ett kort stycke på specialisering.

Tror ni det här kan funka?


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Specialiseringar

Var Färdighet i Hier-Hain har olika Specialiseringar. Dessa Specialiseringar får man automatiskt när man når olika slags nivåer i den Färdighet Specialiseringen tillhör. Den enda kostnaden som tillkommer vid ett sådant befarande är att spelaren tvingas ta bort alla sina erfarenhetspoäng i den utvalda Färdigheten. Nivåerna för Specialisering är 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20. Specialisering påverkar Färdigheten positivt, och ger +3 till Färdigheten den utfaller ifrån. Det blir alltså lättare att lyckas med något kom förut kunde vara svårt och ge negativ påverkan på Färdigheten, eftersom man genom Specialisering får större chans att lyckas med just detta svåra moment.

Exempel:
Arne har ”Dyrka Lås” 9, och han tycker det är speciellt jobbigt när han skall dyrka vad som går under begreppet ”Tunga Lås”, vilka är svårdyrkade och ger en svårighetsmodifikation på -7. Vid -7 har bara Arne 2 kvar av sitt värde och har därför väldigt liten chans att lyckas.
Men så får han äntligen det sista erfarenhetspoänget som krävs för att få uppgradera färdigheten. Han har nu ”Dyrka Lås” 10, och vid gränsen tio får han en specialisering. Arne väljer specialiseringen ”Tunga Lås”, vilket ger Arne +3 i ”Dyrka Lås” då han skall dyrka ”Tunga Lås”, så nu får han det mycket lättare. Svårighet modifikationen ger Arne -7 i ”Dyrka Lås”, eftersom han har 10 har han bara värdet 3 kvar, men eftersom det är ”Tunga Lås” som Arne skall dyrka kan han använda sin Specialisering, vilket ger Arne +3 i ”Dyrka Lås”, och 3+3=6, alltså har Arne värdet 6 inför det att han skall dyrka det tunga låset.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Men om jag skall ha ett fast värde på varje specialisering, så att själva specialiseringen är ohöjbar, vore det mer lämpligt med +5???
fast när du har lyckats uppgradera färdigheten fullt ut, och har nått FV20, då har du 25, är det för överdrivet?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Hier-Hain BRP-princip - Specialisering

"Tror ni det här kan funka?"
Visst, det kan väl funka. Personligen tycker jag det är lite snedvridet att man får ytterligare plus när man får en höjning i en färdighet. Sedan funderar jag på hur klottrigt det här kommer att te sig på rollformuläret, för man har ju knappast en enda färdiget. Noir skötte det snyggt (genom att slänga allt klotter på ett ställe, så att man kan ignorera det), fast i det rollspelet är expertiser, som de kallar det, helt oövergripligt eftersom det är för mycket detaljpetande.

/Han som tycker att man får ut mycket av speltest, för det som funkar på pappret kanske inte funkar i verkligheten och tyckte strecken i inlägget var bra för då blev det inte så rörigt
 
Top