Nekromanti High Adventure - klass och levelfeedback

Leon

Leo carcion
Re: High Adventure i litteraturen? OT

Jag är ute efter Conankänslan, och skulle rekomendera God in the Bowl av REH. Den innefattar egentligen alla tre klasserna (Conan är barbar, laglösheten antyds och de flesta andra är Medborgare = som snutar eller tjänare)

Leon

Leo carcion
Fast en kriminell har ju ofast sådant som rikedom, makt, inflytande o.dyl. som mål, och inte att "degenerera" samhället. Sådant som regler och normer är ju bara av intresse när de kan änvändas till den kriminelles fördel.

Självklart, men det faktiska resultatet av en sådan filosofi blir att samhällests värderingar urholkas, eller degenereras. Jag menar inte att en outlaw äe en civilisationsomvälvare utan en rebell.
Precis. Outlawen kanske inte tar ett eget moraliskt ställningstagande, men dennes livssyn är ända tväremot samhällsnormerna

Simon

Swashbuckler

Jag är väldigt intresserad av den här genren, men ack så dåligt insatt. Om jag bara skulle läsa en enda Sword & Sworcerybok i hela mitt liv, vilken skulle jag välja då?
Även om Conanböckerna kanske faktiskt är de mest klassiska (och för övrigt har copyrighten gått ut, så man hittar dem på nätet) så måste jag rekommendera min gamla favorit Elric of Melniboné, av Michael Moorcock.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Elric är dock något slags gränsfall mellan Sword & Sorcery och mer episk fantasy. Annars kan jag backa upp rekommendationen.

Mogger

Hipsteranka

Tackar alla. Borde kanske bli en tråd i en annan del så vi kan snacka om det här?