Så jag undrar - är det någon annan filmnörd här på forumen som har smakat den ljuva sötman av High-Definition? Någon som har börjat på en egen filmsamling eller filar på sitt hemmabiosystem?
Inte HD (jag klarar iofs att visa 1280x768 eller någon liknande underlighet), men eftersom jag har en XBox som spelare så kan jag inte spela upp så mycket.
Däremot har jag skaffat projektor och äntligen orkat koppla in surroundsprakarna, så nu har jag en bild som är 2 m hög och 3,5 m bred och massor av tummar på båda diagonalerna. Har tittat på film hela helgen.
Återstår:
* Duk. Nu kör jag på en vit vägg, vilket funkar, men jag vill egentligen ha en grå duk eller helst av allt Sonys nya svarta dukar (De reflekterar bara de tre primärfärgerna, så projektorn reflekteras fullt, medan omgivande ljus nästan inte reflekteras alls. Jag har sett dem i dagsljus och de har fortfarande varit klara som en monitor.). Tyvärr är de svarta fortfarande för dyra och för små, så jag väntar tills vidare.
* Mörkläggning. Det är bara två källarfönster, men man vill ändå kunna mörklägga. Två alternativ:
1. Rullgardin eller liknande. Enkelt och fungerande, men konventionellt och tråkigt, tråkigt, tråkigt.
2. Två glasskivor, med en glasram mellan dem, hoplimmade till en ihålig "sandwich" med en 5 mm eller så luftspalt mellan sig. En slangpip nedtill och en upptill. Koppla piparna till en separat behållare som kan höjas och sänkas. Fyll behållaren med en ogenomskinlig vätska som inte färgar glaset (kom gärna med förslag, det enda jag kommit på än är soja eller kvicksilver). Genom att höja eller sänka behållaren så kan man ändra vätskenivån mellan glasen, så man gör en hydraulisk, pneumatisk eller elektrisk mekanism för att höja och sänka den. När behållaren är lågt som är all vätska i den och ljuset kan komma in, när den är högt så är vätskan mellan glasen och ljuset blockeras. En komplicerad, men cool, lösning på ett enkelt problem.
* Nytt LCD-element till projektorn. Det blå elementet verkar ha blivit aningen bränt, så det finns en svagt blå skugga som anas i mörka scener. Någon som har ett sådant element till en Panasonic PT-AE700U liggande som ni inte behöver?
* Fler och bättre kuddar i soffan samt ett duntäcke. Hela grejen med hemmabio är att man ska kunna bädda ner sig och riktigt mysa när man tittar på film.
* Laga mitt lilla kylskåp så att jag kan ha ett kylskåp bredvid soffan. Återigen, det är totalupplevelsen som räknas.