Nekromanti High-def

ripperdoc

Myrmidon
Föranledd av Draugens fråga nedan: För egen del har jag upptäckt att det är tyvärr sant som reklamen säger - har man en gång sett en film i HD vill man inte gå tillbaka. Själv har jag ett tjugotal blu-ray-filmer som jag kör på en hyfsad hemmabio (1080i:s 40-tummare), och i lördags så hade jag förmånen att avnjuta filmerna på Marcos full-HD 52-tummare. Det ser helt enkelt mycket, mycket bättre ut och dessutom är ljudet, med rätt system, klart bättre.

Så jag undrar - är det någon annan filmnörd här på forumen som har smakat den ljuva sötman av High-Definition? Någon som har börjat på en egen filmsamling eller filar på sitt hemmabiosystem?

Troberg

Sinister eater
Så jag undrar - är det någon annan filmnörd här på forumen som har smakat den ljuva sötman av High-Definition? Någon som har börjat på en egen filmsamling eller filar på sitt hemmabiosystem?
Inte HD (jag klarar iofs att visa 1280x768 eller någon liknande underlighet), men eftersom jag har en XBox som spelare så kan jag inte spela upp så mycket.

Däremot har jag skaffat projektor och äntligen orkat koppla in surroundsprakarna, så nu har jag en bild som är 2 m hög och 3,5 m bred och massor av tummar på båda diagonalerna. Har tittat på film hela helgen.

Återstår:

* Duk. Nu kör jag på en vit vägg, vilket funkar, men jag vill egentligen ha en grå duk eller helst av allt Sonys nya svarta dukar (De reflekterar bara de tre primärfärgerna, så projektorn reflekteras fullt, medan omgivande ljus nästan inte reflekteras alls. Jag har sett dem i dagsljus och de har fortfarande varit klara som en monitor.). Tyvärr är de svarta fortfarande för dyra och för små, så jag väntar tills vidare.

* Mörkläggning. Det är bara två källarfönster, men man vill ändå kunna mörklägga. Två alternativ:
1. Rullgardin eller liknande. Enkelt och fungerande, men konventionellt och tråkigt, tråkigt, tråkigt.
2. Två glasskivor, med en glasram mellan dem, hoplimmade till en ihålig "sandwich" med en 5 mm eller så luftspalt mellan sig. En slangpip nedtill och en upptill. Koppla piparna till en separat behållare som kan höjas och sänkas. Fyll behållaren med en ogenomskinlig vätska som inte färgar glaset (kom gärna med förslag, det enda jag kommit på än är soja eller kvicksilver). Genom att höja eller sänka behållaren så kan man ändra vätskenivån mellan glasen, så man gör en hydraulisk, pneumatisk eller elektrisk mekanism för att höja och sänka den. När behållaren är lågt som är all vätska i den och ljuset kan komma in, när den är högt så är vätskan mellan glasen och ljuset blockeras. En komplicerad, men cool, lösning på ett enkelt problem.

* Nytt LCD-element till projektorn. Det blå elementet verkar ha blivit aningen bränt, så det finns en svagt blå skugga som anas i mörka scener. Någon som har ett sådant element till en Panasonic PT-AE700U liggande som ni inte behöver?

* Fler och bättre kuddar i soffan samt ett duntäcke. Hela grejen med hemmabio är att man ska kunna bädda ner sig och riktigt mysa när man tittar på film.

* Laga mitt lilla kylskåp så att jag kan ha ett kylskåp bredvid soffan. Återigen, det är totalupplevelsen som räknas.

Krille

Super Moderator
För närvarande är jag hyfsat nöjd med anläggningen, givet den budget jag har och det möblemang jag har. 5.1-ljudet, med Wharfedale-högtalare runt om, är klockrent. Jag har inte direkt någon bra plats att ställa två satelliter för 7.1-ljud, och receivern saknar också möjlighet till det. HTPCn klarar av att spela upp HD-content och mår jättefint. Det som behövs nu är en intern bluray-läsare, och de börjar sjunka i pris nu. Strax före jul låg de på 1700, och till det behöver jag förmodligen AnyDVD-HD, som kommer att gå på 600 bananer lagligt. Det gör att 2300 spänn senare så kommer jag kunna titta på bluray-filmer.

Jag är både toknöjd och inte toknöjd med själva skärmen. Det är en 42-tums plasma som precis får plats i bänken (40 tum med högtalare kan förmodligen också få plats), och den är bara 768p. Däremot är den en plasma, så färgåtergivningen och svärtan är mycket bättre än någon LCD jag sett (även nyare) och även de flesta projektorer.

Johan K

Gammal & dryg
Så jag undrar - är det någon annan filmnörd här på forumen som har smakat den ljuva sötman av High-Definition?
Nej tyvärr, har inte smakat på dena sötma... Dock så vore det trevligt att se på det, såa tt säga.. Men med tanke på min lön, så lär det väll ta ett atg att skrapa ihop det hela... :gremsuck:

Troberg

Sinister eater
Däremot är den en plasma, så färgåtergivningen och svärtan är mycket bättre än någon LCD jag sett (även nyare) och även de flesta projektorer.
Jo, svärtan är usel på projektorer om man inte mörklägger ordentligt eller har en svart skärm. Bilden kan liksom aldrig bli ljusare än vad bakgrundsljuset gör duken när projektorn är avslagen.

Lyckligtvis är ögonen rätt så korkade och anpassar sig efter omständigheterna. I detta fall lurar man ögonen med det klassiska tricket att samma grå flyck uppfattas som nästan vit när den är på en svart bakgrund och nästan svart när den är på en vit bakgrund.

Jag är både toknöjd och inte toknöjd med själva skärmen. Det är en 42-tums plasma som precis får plats i bänken (40 tum med högtalare kan förmodligen också få plats), och den är bara 768p. Däremot är den en plasma, så färgåtergivningen och svärtan är mycket bättre än någon LCD jag sett (även nyare) och även de flesta projektorer.
Det är sant som du säger, men LCD teknologin och plasman ligger nu i princip jämsides men LCDn håller på att gå. Dom har både sina för och nackdelar men jag ser Plasmans nackdelar som större. Den drar mer el, den är ömtåligare samt att den har en kortare livslängd än en LCD.

ripperdoc

Myrmidon
Att man mörklägger rummet ser jag som självklart oavsett om man kör projektor eller TV. Däremot finns det high-end-projektorer med mycket bra svärta och övriga egenskaper, men de kostar uppåt 40-50k också. Den största nackdelen jag ser med projektorer är fläktljudet och livslängden (som du själv upptäckt :gremwink: ).

Krille

Super Moderator
Dom har både sina för och nackdelar men jag ser Plasmans nackdelar som större. Den drar mer el, den är ömtåligare samt att den har en kortare livslängd än en LCD.
Ingen av dem (utom inbränningsrisken, och är man försiktig och inte spelar TV-spel på den så är det inga problem) har med bildkvalitet att göra, och det var det som jag prioriterade i valet.

Krille

Super Moderator
Update: bluray-spelare

datorbutiken.com har fyra olika modeller av interna bluray-spelare. Två av dem är högintressanta:

<ul type="square">[*]Pioneer BDC-202BK för 1570 bananer. Här är det mest priset som är intressant.
[*]LG Electronics GGW-H20L för 3149 pistoler. Den här är intressant på så sätt att det är en bluray- och HD-DVD-spelare - den klarar alltså båda formaten.[/list]

Fortsätter priset att gå neråt i samma takt så är det definitivt högintressant med den komponenten nån gång i sommar.

Det finns en annan spelare som bara klarar HD-DVD för 1049, så just nu är det mest ekonomiskt med en av varje. Kruxet är förstås att jag inte har plats i chassit på HTPCn för en av varje.

Troberg

Sinister eater
Däremot finns det high-end-projektorer med mycket bra svärta och övriga egenskaper, men de kostar uppåt 40-50k också.
Nja, svärtan ligger till största delen i duken och mörkläggningen. Du kan inte få mörkare än vad duken är med bakgrundsbelysningen, projektorn kan aldrig ta bort ljus, bara lägga till. Oavsett hur bra projektorn är så kan den aldrig ge mörkare områden än när den är släckt.

Titta här för ett bra exempel på varför det trots allt funkar: http://www-bcs.mit.edu/gaz/demos/contrast.html

Krille

Super Moderator
En hel del projektorer "läcker" lite ljus i alla fall, även om den skulle spotta ur sig RGB #000000. Det gör att skärmen inte blir helt svart. Det är samma fenomen som gör att en LCD inte heller blir helt svart - det läcker igenom lite ljus ändå genom och mellan kristallerna.

Det enklaste testet du kan göra är att sända in en svart bild till projektorn, och sedan stänga av den. I de flesta fall ser man en distinkt skillnad mellan svart skärm och avstängd. Ju bättre projektorn är, desto mindre är skillnaden.

Troberg

Sinister eater
En hel del projektorer "läcker" lite ljus i alla fall, även om den skulle spotta ur sig RGB #000000. Det gör att skärmen inte blir helt svart. Det är samma fenomen som gör att en LCD inte heller blir helt svart - det läcker igenom lite ljus ändå genom och mellan kristallerna.
Jodå, visst finns det fenomenet, men det är marginellt jämfört med de andra faktorerna och pengarna är mycket bättre spenderade på en svart duk än på en svindyr projektor. Det är först när man har råd att köpa både och som en dyr projektor är en vettig investering.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har kikat runt lite och funderat på att skaffa en FullHD skärm, men jag hittar ingen som inte har tv-mottagare (Inte ett rött öre till Radiotjänst!), än mindre en som ryms i leksaksbudgeten. Min HD Ready-skärm är ju trots allt bara nått år gammal.

Det är samma fenomen som gör att en LCD inte heller blir helt svart
Det där är dock en skillnad jag själv bara tror man upplever om man jämför en Plasma och LCD när de står bredvid varandra i affären.

Krille

Super Moderator
Det där är dock en skillnad jag själv bara tror man upplever om man jämför en Plasma och LCD när de står bredvid varandra i affären.
Det beror på prisklass och tid. Under femton papp (det var under 30 papp när jag skaffade min, för två år sedan) så behöver du inte apparaterna bredvid varandra för att se skillnaden. Däröver blir det hårigare.

Eller som en kompis sa, "woah, vad härligt svart din plasma är! Jag måste skaffa en!" Sen tog han i så han kräktes och skaffade en femtitumsplasma för omkring fyrtio papp.