När någon nämner High Fantasy tänker jag alltid på Earthdawn.
Där har alla yrken tillgång till magiska färdigheter, inte bara de besvärjelsekastande magikerna. Tex kan en nyskapad Warrior röra sig snabbare i närstrid genom att dansa några cm ovanför marken.
Systemet är actioninriktat och enskilda handlingar löses snabbt men striderna kan ta lite längre tid, åtminstone när rollpersonerna är erfarna. Den sköna med systemet är att striderna blir väldigt spektakulära när kombatanterna använder akrobatiska specialattacker och manövrar, försöker störa motståndarna med sina förmågor osv.
Spelvärlden innehåller mer än hälften av det du har på din önskelista men inte allt. Det är ett överkomligt problem - om du vill att det skall finnas ett världsomspännande underjordskomplex så behöver du ju bara bestämma att det existerar i din värld. Som i alla rollspel.
Gordeg
Där har alla yrken tillgång till magiska färdigheter, inte bara de besvärjelsekastande magikerna. Tex kan en nyskapad Warrior röra sig snabbare i närstrid genom att dansa några cm ovanför marken.
Systemet är actioninriktat och enskilda handlingar löses snabbt men striderna kan ta lite längre tid, åtminstone när rollpersonerna är erfarna. Den sköna med systemet är att striderna blir väldigt spektakulära när kombatanterna använder akrobatiska specialattacker och manövrar, försöker störa motståndarna med sina förmågor osv.
Spelvärlden innehåller mer än hälften av det du har på din önskelista men inte allt. Det är ett överkomligt problem - om du vill att det skall finnas ett världsomspännande underjordskomplex så behöver du ju bara bestämma att det existerar i din värld. Som i alla rollspel.
Gordeg