Nekromanti High Fantasy - Jag söker regler och värld

Gordeg

Hero
När någon nämner High Fantasy tänker jag alltid på Earthdawn.
Där har alla yrken tillgång till magiska färdigheter, inte bara de besvärjelsekastande magikerna. Tex kan en nyskapad Warrior röra sig snabbare i närstrid genom att dansa några cm ovanför marken.

Systemet är actioninriktat och enskilda handlingar löses snabbt men striderna kan ta lite längre tid, åtminstone när rollpersonerna är erfarna. Den sköna med systemet är att striderna blir väldigt spektakulära när kombatanterna använder akrobatiska specialattacker och manövrar, försöker störa motståndarna med sina förmågor osv.

Spelvärlden innehåller mer än hälften av det du har på din önskelista men inte allt. Det är ett överkomligt problem - om du vill att det skall finnas ett världsomspännande underjordskomplex så behöver du ju bara bestämma att det existerar i din värld. Som i alla rollspel.

Gordeg

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Du kan sluta söka ...

Det är ett krångligt spel
Det är inte säkert att jag har rätt i det, mina D&D-kunskaper är begränsade till första svenska utgåvan, The Orc and the Pie...
Du är nog den förste som har omnämnt äventyret Orchen och pajen i samma stycke som ordet "krångligt". :gremgrin:

Men varför inte prova med Dunder&Drakar? Du kan ju ladda ner Äventyrsspelet först och provspela med de grymt förenklade reglerna som finns där. Hämta sedan de riktiga, men låt bli att läsa igenom alla färdigheter och knep från början. Ta de efter hand. Och hoppa över alla konstiga stridsmanövrer, de kan man börja använda sedan. Lär dig bara hur olika typer av handlingar (fri, kort, normal, lång) kan kombineras och när man får gratisattacker, så flyter striderna fint.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Du är nog den förste som har omnämnt äventyret Orchen och pajen i samma stycke som ordet "krångligt".

Men varför inte prova med Dunder&Drakar?
Men finns 'The orc and the pie'på svenska? Det kan ju vara svårt att konvertera och blanda annars...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

"nära 1200 för grundregler plus spelvärld för en kampanj på under tio speltillfällen..."
Uh, du har inte min spelgrupp va? Det räcker med 2 meningar för att dom ska hålla sig sysselsatta i ett par veckor minst! Eller ja... sysselsatta med att krånglasig ur det dom satte sig i :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Uh, du har inte min spelgrupp va? Det räcker med 2 meningar för att dom ska hålla sig sysselsatta i ett par veckor minst! Eller ja... sysselsatta med att krånglasig ur det dom satte sig i
Skyll dig själv när du ger mig en Ring of Wish...