Nekromanti Highlander

Akan

Veteran
Highlander verkar ha diskuterats alldeles för lite på detta forum :gremgrin:

Jag tänkte att hålla några äventyr där rollpersonerna är odödliga i finaste Highlanderstil. Jag har inget regelsystem och är öppen för förslag.

Det verkar finnas en hel del hemmabyggen och anpassningar till olika system men inget på svenska. De flesta är också anpassningar som kräver att man har gurps, unisystem eller liknande.

Jag har en del funderingar på att använda Noir och helt enkelt spela odödlig i Sandukar. Då behöver man naturligtvis hitta på lite kompletterande regler. Jag har skrivit i deras forum för någon dag sedan.

Men oavsätt om jag använder Noir eller något helt annat så vad tycker ni behövs i ett Highlanderspel. Vilka koncept och/eller mekanismer känns viktiga att lyfta fram.

Har själv en del idéer men jag tänkte lämna ordet fritt tills vidare.

henrik

Jambu

Swordsman
Jag tar och är den första att rekommendera Gurgehs Millennium, eftersom det är ett förträffligt rollspel att använda sig av om man vill spela odödlig av något slag, och dessutom är det på svenska.

I Millennium kan man förstås spela alla möjliga typer av odödliga, men det finns specifikationer och prylar om olika typer av odödliga, som just Dödlösa (dvs. odödliga i finaste Highlanderstil).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag rekommenderar naturligtvis också Millennium, men just nu går det inte att ladda ner det av någon okänd anledning. Jag ska åtgärda det under kvällen.

/tobias

Akan

Veteran
Men jag har nog en lågupplöst pdf sparad här någonstan.

(lite skumläsning)

Aha du har detta med i ditt spel, bra.

Hmm du väljer att kalla dem dödlösa. Svårt det där med svenskan. Jag har själv svårt att hitta något bra alternativ till engelskans immortal (som jag tycker klingar bra). Men dödlösa kan fungera.

Det finns också ett svåröversatt begrepp i filmerna som lyder "The Quickening" som verkar vara en benämningen på energiöverföring som sker vid halshuggning men kanske också ett namn på deras inneboende styrka.

Dimfrost

Special Circumstances
"Immortal" betyder ju bara "odödlig" (vilket alltså är en utmärkt översättning), men det begreppet är ju redan upptaget i Millennium; därav "dödlös".

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns ett färdigt spel om du vill inspireras.. "Legacy: War of Ages".

Johan K

Gammal & dryg
Well, använd nån BRP-klon. Det är lätaat använda & de flesta känner till dt, så man kan focusera mer på rollspelandet än själva systemet. Elelr så kansek du kan ta Krilles t10-system. Tror att han har nån form av fri använing av det på hans hemsida.

/ Johan K, som kommer att få forumiten kängtrollson på besök om nån timme.

Akan

Veteran
Det finns ett färdigt spel om du vill inspireras.. "Legacy: War of Ages".
Har hört talas om detta på lite andra forum och sajter. Ska se om jag kan komma över lite mer handfast information.