Det är den
Uraliska språkfamiljen som jag syftar på.
Om man tittar på kartor som visar på ett ungefär var de språken finns (länk nedan), så är Finskan (mfl runtomkring Finland) liksom en klick för sig själva, och sedan nästan helt omringade av andra språkfamiljer. Språket verkar ha kommit österifrån, men någon stans på vägen så "hoppade" den liksom över en stor sträcka mark (antagligen så är det mer att den blev undanputtad), innan den dyker upp igen runt ca Finland.
Det är det där "hoppet" som fick mig att "tänka på Finland", när jag läste vad Ymir skrev om Toshernas språk... för jag skapade en egen koppling i mitt huvud att Toshernas språk då kanske är som Finskan, och att familjen som Toshernas språk kommer ifrån finns någon annan stans i Mundana, men att den hoppade över områden/land/hav innan den dyke upp med Toshernas språk igen.
Specielt den
första kartan i länken som jag gav ovan (världskarta, större delarna av europa och nord och syd amerika har en ljusgrön färg i den), så kan man se de där "klickarna" av det Uraliska språket. Den Uraliska språkfamiljen visas med den mörkgröna färgen, den som man ser över där Finland är. Längre österut så hittar man ett större område med samma mörkgröna färg, och sen lite var stans runomkring de två områdena så hittar man andra mindre klickar av den också.
Man kan ju ta någon annan större språkgrupp, och i den antagligen hitta en mindre språksläkting någon helt annan stans på planeten... där det skulle se ut som att det gjorde ett hopp, så att den är inringad av andra språk ju. I mitt fall så råkade det bara bli så att Finskan dök upp i skallen på mig... bl.a pga att det är en av de språken som finns närmst oss som har en så pass kraftig skillnad från språken runomkring dem.