Rising
Vila i frid
Re: Himmel och Pannkaka
"Är det någon större skillnad att som spelare/spelledare forska i spelkonstruktörens fantasi och att forska i verklighetens natur?"
Följande skillnader:
Features från verkligheten har inte påhittats för att vara intressanta ur rollspelssynpunkt, det har däremot allt som en fantasifull påhittare tänkt ut till sitt rollspel. Således förlorar verkligheten innan matchen ens har börjat.
Har man två spelare; en som själv har forskat på ämnet och en som inte vet någonting, så uppstår det en klyfta mellan dem om reglerna är skrivna ur forskningssynpunkt. En påhittad värld är däremot lika "ny" för alla runt spelbordet.
Spelledare som själv vill påhitta i sina rollspel (det ska premieras från tillverkarnas håll i bra rollspel, min bedömning) blir avskräckta om de ser att spelets features är tagna från verkliga förebilder. Precis som jag inte kan säga att Ewoks förökar sig genom celldelning i Star Wars så får jag det alltså problematiskt att ändra i forskningsrollspel utan att vissa spelare blir sura. I ett påhittat rollspel signalerar man från start att det inte är så stelbent, utan att man kan trixa lite som man vill.
Forskning inspirerar inte om man redan känner till informationen som ges av förlagan.
Fantasi skapar nya ikoner och berikar vårt kulturarv. Visst är det väl roligare att Elric svingar Stormbringer än om han hade haft gamla torra Excalibur? På samma sätt gjorde Lovecraft rätt som hittade på sin egen mytologi, vad vore världen utan hans påhitt?
Strikt forskning (folkloriskt korrekta troll) stagnerar vår uppfattning av dessa fantasifoster och gör dem stelare, mer bundna och orubbliga. På sikt lösgörs de från den symboliska betydelse de haft från början och blir stela ikoner som inte angår oss längre. Om man däremot ger trollen nya fantasifulla tolkningar så blossar man liv i dem och håller deras inneboende symbolik vid liv. På sikt skulle man kunna se hur vår syn på trollen skulle ha förändrats genom tiderna, och det skulle göra begreppet "troll" lika levande som det en gång varit, vilket är en mer trogen förhållning mot vår gamla syn på troll än att bara återanvända denna gamla syn och tro att de skall betyda samma sak nu som de gjorde för flera generationer sedan.
Två forskare kommer fram till ungefär samma forskningsresultat, medan två påhittare sällan hittar på samma påhitt. Fantasi är därför ett berikande möte mellan konstruktör och spelledare medan forskning stagnerar och hugger sin världssyn i sten.
Osv osv osv. Forskning är alltid underlägsen fantasi, om den inte används som underlag för just fantiserande. När forskningen används till inspiration så är den fantastisk, men allt för ofta så blir den ett självändamål och då blir det sanslöst trist och stelbent.
Att det finns dålig fantasi lika väl som dålig forskning är förvisso sant, men bra forskning blir aldrig bättre än sin förlaga (faktum är att det blir oerhört mycket sämre, enligt stadgarna här ovan) medan bra fantasi öppnar våra ögon och kan säga oss intressanta saker om vår samtid.
/Rising
"Är det någon större skillnad att som spelare/spelledare forska i spelkonstruktörens fantasi och att forska i verklighetens natur?"
Följande skillnader:
Features från verkligheten har inte påhittats för att vara intressanta ur rollspelssynpunkt, det har däremot allt som en fantasifull påhittare tänkt ut till sitt rollspel. Således förlorar verkligheten innan matchen ens har börjat.
Har man två spelare; en som själv har forskat på ämnet och en som inte vet någonting, så uppstår det en klyfta mellan dem om reglerna är skrivna ur forskningssynpunkt. En påhittad värld är däremot lika "ny" för alla runt spelbordet.
Spelledare som själv vill påhitta i sina rollspel (det ska premieras från tillverkarnas håll i bra rollspel, min bedömning) blir avskräckta om de ser att spelets features är tagna från verkliga förebilder. Precis som jag inte kan säga att Ewoks förökar sig genom celldelning i Star Wars så får jag det alltså problematiskt att ändra i forskningsrollspel utan att vissa spelare blir sura. I ett påhittat rollspel signalerar man från start att det inte är så stelbent, utan att man kan trixa lite som man vill.
Forskning inspirerar inte om man redan känner till informationen som ges av förlagan.
Fantasi skapar nya ikoner och berikar vårt kulturarv. Visst är det väl roligare att Elric svingar Stormbringer än om han hade haft gamla torra Excalibur? På samma sätt gjorde Lovecraft rätt som hittade på sin egen mytologi, vad vore världen utan hans påhitt?
Strikt forskning (folkloriskt korrekta troll) stagnerar vår uppfattning av dessa fantasifoster och gör dem stelare, mer bundna och orubbliga. På sikt lösgörs de från den symboliska betydelse de haft från början och blir stela ikoner som inte angår oss längre. Om man däremot ger trollen nya fantasifulla tolkningar så blossar man liv i dem och håller deras inneboende symbolik vid liv. På sikt skulle man kunna se hur vår syn på trollen skulle ha förändrats genom tiderna, och det skulle göra begreppet "troll" lika levande som det en gång varit, vilket är en mer trogen förhållning mot vår gamla syn på troll än att bara återanvända denna gamla syn och tro att de skall betyda samma sak nu som de gjorde för flera generationer sedan.
Två forskare kommer fram till ungefär samma forskningsresultat, medan två påhittare sällan hittar på samma påhitt. Fantasi är därför ett berikande möte mellan konstruktör och spelledare medan forskning stagnerar och hugger sin världssyn i sten.
Osv osv osv. Forskning är alltid underlägsen fantasi, om den inte används som underlag för just fantiserande. När forskningen används till inspiration så är den fantastisk, men allt för ofta så blir den ett självändamål och då blir det sanslöst trist och stelbent.
Att det finns dålig fantasi lika väl som dålig forskning är förvisso sant, men bra forskning blir aldrig bättre än sin förlaga (faktum är att det blir oerhört mycket sämre, enligt stadgarna här ovan) medan bra fantasi öppnar våra ögon och kan säga oss intressanta saker om vår samtid.
/Rising