Re: Tjejer i (vissa) rollspel
Ksiina, Warrior Rajput:
Zakier ska ju ha en exotisk flärd, så en såndär mörk och hetblodig rajput-aktig madam skulle nog vara helt online med dem. Annars tänker man väl mest på zagrosiskor som väna Chandrakanta-prinsessor (fantasy-långkörare på indisk TV; helt supernice).
Totalt OT: Vidonia är, för undertecknad, swashbucklingfilmer a la De Tre/Fyra Musketörerna från -73. Chu är hongkongfantasy a la Chinese Ghost Story.
Jag har hittills inte kommit på någon bra analogi till Zagrosia, annat än indiska romantiska musical-epos, men du verkar ha hittat något...
Red Ko-nja:
De är ju dessutom storbröstade, men, öh... tja...
Vediska kvinnor är iofs också en lämplig bakgrund där, med deras samhälle. De är "barbarer" bara i ordets bredare bemärkelse, men gillar åtminstone läderkläder. (-:
Sedan har bägge kulturerna coola kastyxor (faen, jag blir inte kvitt bilden av brakraker som tomahawker...).
"Ett annat spel där "barbariska" kvinnor från bergen passar in alldeles utmärkt är fö Western..."
Daisy Mae?
Khelachicks:
Oftast praktiska, ja, men de har också en världsbild där krigande faktiskt har sexuella kopplingar (dock främst manliga sådana), och där det ligger ära i att slåss modigt utan att gömma sig bakom en rustning. Fast sånt passar nog bäst för enskilda bärsärkar och fanatiker.
"Tja, dess [Kkhelataars] samhälle har ju omnämnts i diskussioner annorstädes som så egalitärt att det nästan är orealistiskt... Även där finns dock sånadär patriarkaliska randkulturer ute i periferin."
Föråintetala om tanganer, kharigaaner och shivaloorer.. fast vänta, det var förstås de du menade. Tja, spelarna måste ju ha någon orsak att tycka de andra är _konstiga_; att gör mainstreamkampanjens kulturer mer lika vår egen är kanske ett smart drag.
Cirana:
"Royos, alltså? Funderar allvarligt på att nån gång bygga ut den där baksidestexten på låddan till en novell som förklarar vad den där svarta utstyrseln egentligen är för nåt."
Feel free to do so! Själv tror jag som sagt att den utspelar sig i en bastu, och att hon är klädd i en ytterst obekväm baddräkt!
Nightowl, som borde återuppta och skriva färdigt "Caarevel - de legendariska resorna" till Lancelot-listan...
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl