Historia i rollspel, var går gränsen?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
872
Location
Umeå
Hej alla!

Jag är en person som gillar att nyttja historiska händelser och personer i scenarion, mycket eftersom det knyter an med mitt intresse för historia.

Detta är inte alltid utan problem. Vill t.ex. minnas ett vampire-scenario på Snökon som handlade om mordet på Gustaf III där en spelare blev väldigt triggad av den artistiska friheten som tagits med historien eftersom han var släkt med en av konspiratörerna.

Jag har funderat på detta mycket och undrar vad andra anser är ok och inte ok med att använda historiska händelser och personer i ett scenario.

Är det ok att ta sig av historiska händelser i ett scenario? Ska man hålla sig strikt till fakta eller är det ok att ta sig artistisk frihet?

Är det ok att kända historiska personer förekommer i scenarion som NPC? Eller som spelarkaraktärer?

Är det skillnad på om det är historia från fem år sedan, femtio år sedan och 500 år sedan?

Är det mer ok när spelets premiss tydligt visar att det är en kontrafaktisk historia, t.ex. Space 1889 än ett spel som strävar mer efter att efterlikna verkligheten?

När behöver man ha en varningstext till ett scenario? Hur bör den i så fall se ut?

Är det t.ex. ok att skriva ett Call of Cthulhu-scenario som handlar om den stora jaktolyckan i Sävar 1927 där tre männsiskor dog och lista alla vid namn och ta sig vissa friheter med händelsen? Är det sedan ok att spela det scenariot på Sävcon? Med personer som har samma efternamn som de inblandade?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Är det ok att ta sig av historiska händelser i ett scenario? Ska man hålla sig strikt till fakta eller är det ok att ta sig artistisk frihet?
Båda är lugnt.

Är det ok att kända historiska personer förekommer i scenarion som NPC? Eller som spelarkaraktärer?
Ja inga problem.


Är det skillnad på om det är historia från fem år sedan, femtio år sedan och 500 år sedan?
Jättestor skillnad. Ju närmre i tid desto mer fingertoppskänsla krävs.

Är det mer ok när spelets premiss tydligt visar att det är en kontrafaktisk historia, t.ex. Space 1889 än ett spel som strävar mer efter att efterlikna verkligheten?
Det är mer ok.


När behöver man ha en varningstext till ett scenario? Hur bör den i så fall se ut?
När det handlar om saker folk kan bli väldigt ledsna över. Speciellt om de är en grupp som ofta behöver bli ledsna

Är det t.ex. ok att skriva ett Call of Cthulhu-scenario som handlar om den stora jaktolyckan i Sävar 1927 där tre männsiskor dog och lista alla vid namn och ta sig vissa friheter med händelsen? Är det sedan ok att spela det scenariot på Sävcon? Med personer som har samma efternamn som de inblandade?
Ja.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
Är det ok att ta sig av historiska händelser i ett scenario? Ska man hålla sig strikt till fakta eller är det ok att ta sig artistisk frihet?
Ja och ja.
Är det ok att kända historiska personer förekommer i scenarion som NPC? Eller som spelarkaraktärer?
Ja och ja.
Är det skillnad på om det är historia från fem år sedan, femtio år sedan och 500 år sedan?
Nej.
Är det mer ok när spelets premiss tydligt visar att det är en kontrafaktisk historia, t.ex. Space 1889 än ett spel som strävar mer efter att efterlikna verkligheten?
Ja.
När behöver man ha en varningstext till ett scenario? Hur bör den i så fall se ut?
Inte i det här fallet. (däremot kanske en informationstext om att man inspirerats av den riktiga historien)
Är det t.ex. ok att skriva ett Call of Cthulhu-scenario som handlar om den stora jaktolyckan i Sävar 1927 där tre männsiskor dog och lista alla vid namn och ta sig vissa friheter med händelsen? Är det sedan ok att spela det scenariot på Sävcon? Med personer som har samma efternamn som de inblandade?
Ja, ja, ja.

Notera dock att universalregeln "don't be a d*ck" fortfarande gäller.
 
Top