Nekromanti Historie längder

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Yoda-ism

Jaja. Dra åtminstone till med några riktlinjer, t.ex. ungefärliga "naturliga" dödsdatum och dödsorsaker till viktiga personer (D.v.s. innan spelarna kom och ändrade det hela) och liknande.

På tal om Yoda, påminner han inte lite om en mycket uråldrig missla?

- Bobby

ripperdoc

Myrmidon
Re: Historians längd...(OT)

Vad har sagt att Mundana skulle följa samma utvecklingstakt som Jorden? Jag ser ingen egentligen anledning. Visst, eftersom människor är drivande i båda "världarna" så bör det finnas viss likhet, men hur kan man veta om Jordens utveckling är så att säga en typisk mänsklig världsutveckling, en alltför långsam eller en alltför snabb? Vad spelar några tusen år för roll i sammahanget?
Det finns stora perioder i vår riktiga historia där mycket lite händer, och det finns åtminstone en del viktiga historiska händelser som tycks vara mycket slumpartade...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron

Visst, du har en poäng där, men jag tycker ändå att tiotusen år är att ta i. Och att flodkulturer och stadsstater borde vara de civilisationer som uppstår först kan man nog klassa som rätt logiskt, oavsett vilken mänsklig värld det rör sig om.

- Ymir, är inte besatt av att allt i fantasy skall motsvara vår värld, men ser gärna att saker och ting är så trovärdiga som möjligt.

Riddaren

Swashbuckler

"Visst, du har en poäng där, men jag tycker ändå att tiotusen år är att ta i. Och att flodkulturer och stadsstater borde vara de civilisationer som uppstår först kan man nog klassa som rätt logiskt, oavsett vilken mänsklig värld det rör sig om."

Vet du om årtalen är sanna då? Kan ju vara samma typ av räknefel som finns i våran värld som historiker, arkeologer etc gjort i Mundana.

Den tideräkning vi har stämmer inte för fem öre, det har skett många fel under årens lopp.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Nightowl

Champion
Re: Yoda-ism

Fel rymdopera. Misslorna är ju neoteniska vulcanier, det har jag alltid hävdat...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk

Ymir

Liten kantbaron

Visst, räknefel angående enskilda företeelser finns det i mängder, men man är ändå hyfsat säkra på NÄR Zhoudynastin var, och hur länge den varade. Det finns säkrare källor än annaler och krönikor när det gäller att placera något tidsmässigt. C-14, tex. Visst kan enskilda händelser vara svåra att placera ut exakt i tideräkningen, men man räknar helt enkelt inte fel på Cheopspyramidens ålder med 3000 år. I Mundana är det förvisso en annan sak, men med tanke på att de sitter på 10 000 år gamla ex av Vohn-norn och dyl. så lär det inte vara något problem. Skulle man vara osäker är det ju bara att utgå från härskardynastier, eller fråga närmsta urgamla alv. Kan vara svårt att få nåt ur honom, kanske, men det lär gå med tiden... :)

Kort sagt, jag köper inte några gigantiska tideräkningsmissar i Mundana, speciellt inte då jag är övertygad om att Neogames har en baktanke med sina 10 000 år.

- Ymir, ler antydande och står fast vid sin övertygelse.

Riddaren

Swashbuckler

Varför drar du in C-14 metoden för? Under den tid Mundana räknas i en jämförelse med våran värld, så fanns inte den metoden, alltså är den inte något att jämföra med.

Sedan är pyramiderna gamla ja, äldre än Rom, och Roms grundande har man ju räknat fel på med minst 100-150 år, och det gjordes på 6-800-talet någon gång.

Riddaren

Dale Carnegie

Ymir

Liten kantbaron

Att dra in C-14 var rätt onödigt, jo. F'låt.

- Ymir, tänker att det kanske iofs kunde finnas nån C-14-besvärjelse på Mundana...

Riddaren

Swashbuckler
Re: Protest...(OT)

"tänker att det kanske iofs kunde finnas nån C-14-besvärjelse på Mundana"

För att göra en C-14 besvärjelse måste man ju veta vad C-14 är, gör man inte det, vet man ju inte hur den skall skapas.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Varför inte ljus? (OT)

"är dock som sagt var säker på att neogames har ett syfte med sin 10 000 år gamla historia (Det kommande mörkret tex, och bara namnet "eon" antyder ju något)."

Sätt bara ett n framför så fattar du? Ok, jag gör det....Neon (=självlysande)

Riddaren

Dale Carnegie

Largoi

Warrior

Jag tycker inte Mundana har en särskilt lång historia, det har inte hänt särskilt mycket mer än vad som hänt på jorden, och det var inte bara historians längd utan det faktum att nästan inget har ändrats på 10000 år...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Largoi

Warrior
Re: Varför inte ljus? (OT)

Neon finns ju inte i Eon.../images/icons/tongue.gif

Largoi

Warrior

Sedan är pyramiderna gamla ja, äldre än Rom, och Roms grundande har man ju räknat fel på med minst 100-150 år, och det gjordes på 6-800-talet någon gång.

Men 150 år är inte så mycket om man har en historia på minst 10000 år (sen ska man ju också säga att det har kraftigt antyts (stavningen vet jag inte...) att dvärgar har en betydligt längre historia än så också, att dom inte föddes i berget utan gick ner i mörkret och kom sedan upp (och de måste ju ha levt rätt länge där nere eftersom det inte står något i Dvärgar om detta)

En "bra" bort förklaring kan ju annars vara att gudarna inte vill ha någon form av tekniska framsteg (Se bara på hur det gått med den kristna guden, han är ju inte lika poppis nu som på medeltiden) för att det skulle hota deras makt...

Kullendorff

Warrior
Marco har redan vid upprepade tillfällen klämt ur sig att hela Mundanas historia finns på Neogames hårddiskar ...

Men att tro at de kommer ge ut den är att tro för mycket.
Så vi får vänta på det publiceras i div moduler.

MvH
Kullendorff
*pigg*