En lång historia [långt]
Där var ju en del av det stormande bifallet... /images/icons/cool.gif
Ja det började ju med att jag, Kjell Régmer och Thomas Gunnarsson (min systers sambo, senare högdjur på Tradition) startade en spelbutik i Göteborg april 1982. Jag hade ju hållit på med postorderförsäljning, spelföreningar och konvent i flera år och vi engagerade oss snabbt i det översatta rollspel (Basic Roleplaying + Magic World) som Fredrik och kompani gav som Drakar och Demoner samma sommar.
Vi blev snabbt avpolletterade av Äventyrsspel efter några äventyr och annat godis och Thomas lämnade oss för att söka ära och rikedom på annat håll.
1985 hade vi lyckats bli distributörer för TSR och en kväll när jag ringde för att kolla upp en order blev jag kopplad till en man vid namn André Moullin. Han var (enligt egen utsago) god vän till Gary och hade blivit anställd för att sköta utlandskontakterna. Vi pratade flera timmar om rollspel, översättningar och Sverige. Bara några dagar senare stod det klart att vi fick översätta och ge ut D&D på svenska. Det var så spännande att vi knappast brydde oss om villkoren... /images/icons/crazy.gif
TSR drev en hård linje. Cirka 25kr per spel i royalty att betalas i förskott. Minst 5000 enheter skulle produceras... och produktionen skulle göras av deras tyska distributör, FSV i Stuttgart. Men Kjell, jag och min dåvarande fästmö, Maria Fanto, log glatt och jobbade på med översättningen.
Tyskarna var dock helt ointresserade och förhalade ständigt produktionen. Översättningen av Basic Rules var klart i början av 1986, men sedan hände ingenting. Till sist bokade jag och Maria in vår semester i Stuttgart och satt i tyskarnas knä i tre veckor och läste korrektur. På de tre veckorna gjordes mer än vad som gjorts på sex månader. Till sist var arbetet klart och spelen gick till tryck.
Någon månad senare anlände tre lastpallar med nästan 2000 löst lastade spellådor på varje utanför vår dörr. De nedersta lådorna var naturligtvis helt krossade och vi lyckades kanske rädda 3000-4000 spel. Dessutom hade tyskarna valt att göra vår logotyp svart medan allt annat på lådan ju var vitt (på röd botten), vilket gjorde att den såg ut att inte höra dit riktigt.
Vid det här laget var jag vansinnig på tyskarna och efter att de försenat B3: Silverprinsessans palats med ytterligare veckor, sade jag upp bekantskapen med dem och krävde att få producera resten själva. Det fick vi. B4, B5 och B7 gjordes klara (med hjälp av en fotosättmaskin på Arkitektursektionen på Chalmers) och trycktes i Göteborg. Vid det laget hade vi lagt ut cirka 200000kr i royalty till TSR och mer än det på produktion, frakter (från Stuttgart) och tull.
Eftersom vi inte hade någon speldistributör, åkte jag själv runt och besökte leksakshandlare. Fick en beställning på 3 spel här och 6 spel där. Till och med Tradition köpte några stycken... /images/icons/crazy.gif
Vi fortsatte genast med arbetet på Expertreglerna och avtalade att vi fick ta bort äventyret (som fanns i originalet) och ersätta det med regler från Companion Set. Vår tanke var att ge ut resten av reglerna senare i Mästarreglerna. Tre lådor kändes som ett maximum.
Vi fick hjälp vid översättningen av Expertreglerna av Hans Anderson, som jobbade under ett par månader hos oss. Om någon minns alla förbaskade stångvapen som fanns i de reglerna så stod Hans för de svenska namnen på alla dessa.
Hösten 1987 tryckte vi Expertreglerna, men tryckeriet använde alldeles för svag kartong till lådan och vi fick sitta och klistra in stöd i den för att den inte skulle kollapsa alldeles. /images/icons/mad.gif
Försäljningen gick inte speciellt bra (en del skulle säga uruselt), men vi försökte på alla sätt hitta våra kunder. Vi gav ut rollspelstidningen Legend som motvikt till Sinkadus, vi skapade en fanklubb, Svenska D&D-förbundet, annonserade på serietidningar samt översatte och gav ut E1 (X3 i original).
Tyvärr hade Tradition öppnat i Göteborg vid det här laget, så inkomsterna i vår butik sinade. Vi öppnade ny och fin butik nere i centrum, vilket kostade ännu mer pengar. Vi behövde ett genombrott.
1988 besökte jag TSR i Lake Geneva och GenCon i Milwaukee. Jag träffade Jon Pickens som ansvarade för den nya utgåvan av AD&D (2nd edition) och bestämde att vi skulle översätta den. Han såg till att vi fick alla råmanus så vi kunde börja jobba. Jag träffade även en del andra kändisar, Lorraine Williams (VD), Keith Parkinson, Jeff Easley och Larry Elmore (illustratörer), Track Hickman och Margaret Weis (författare till Dragonlance) m fl.
Hösten 1988 fram till våren 1989 jobbade vi med att översätta Players Handbook från de manus vi fått. På GothCon XXIII hade vi de första amerikanska exemplaren i butiken och Dave "Zeb" Cook på plats att signera dem. Vi fick göra en del korrigeringar för att matcha dem färdiga produkten, men till sommaren hade vi en färdig översättning... men inga pengar.
Vi hade fortfarande inte fått tillbaka ens en bråkdel av den halva miljon vi spenderat på D&D och nu stod vi inför en ny investering på ytterligare en halv miljon, minst. Vi behövde desperat en partner med kapital och resurser.
I det läget sade Äventyrsspel upp samarbetet med sin distributör (Jan Edman) och jag trodde att vårt genombrott var här. Vi hade en stark produkt och de hade pengar, försäljningskanaler och, förhoppningsvis, revanschvilja. Jag pratade med deras VD (som jag redan träffat långt tidigare när vi hjälpte Äventyrsspel med lanseringen av Drakar och Demoner) men han ville inte samarbeta. Han fördrog att se Lancelot Games som producenter av hans nya produktlinje...
I det läget kapitulerade vi, stängde butiken och inställde betalningarna. Vi bad TSR att hjälpa till med en Joint Venture så att D&D och AD&D skulle kunna fortleva på svenska, men de var kallsinniga.
Slutet (ur en kommersiell synvinkel) var att packa ner vad som fick plats hemma hos mig och slänga resten. Översättningen av AD&D Players Handbook resulterade i ett slutkorrektur som jag band in i en pärm och använde privat.
Titan Games stängde butiken 5 januari 1990, inställde betalningarna 31 januari 1990 och likviderades. Skulderna från vårt försök att göra D&D till ett svenskt rollspel varade till 28 november 2001. Idag är jag skuldfri och en erfarenhet eller två rikare.
För att inte göra en lång historia ännu längre, slutar jag här.
/Mikael