Nekromanti Historisk atlas (i bokform)

G

Guest

Guest
Hallu, jag är intresserad av en historisk atlas som är relativt ny och som e ganska detaljerad mellan 1000ekr och 1900ekr, det jag har att jämföra med (vill ha bättre än) är "Atlas till historien" av svenska bokförlaget "Norstedts" andra upplagan, från 1966, plus att hundra år extra i vardera hållet inte skulle skada.

Nu hoppas jag verkligen att det finns någon som kan rekomendera ett historiskt atlas här på wrnu men det borde det väl göra (sekundär fråga för eventuellt mer dynamik i tråden)?

/Zorbeltuss who wrote two really bad post this night

Dimfrost

Special Circumstances
Libers historiska atlas är inte jättebra men brukar finnas på bokrean varje år för en billig penning. Den räcker som översiktsverk i alla fall.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Libers historiska atlas är inte jättebra men brukar finnas på bokrean varje år för en billig penning. Den räcker som översiktsverk i alla fall.
Den är nog värd den hundring, eller nåt, som den brukar kosta på bokrean men är inte så himla matnyttig. Köpte den själv för tre år sedan.

Dewil

Ymir

Liten kantbaron
Jag vet ingen generell atlas som håller måttet; men det kan nog bero på att jag är alldeles för insatt. Jag vill ha superdetaljerade, nischade historiska atlas med kartor över allt från statsbildningar till lokala metallfyndigheter, typ; och för sådana tycks det som att man måste söka sig till atlaser över specifika epoker. Jag rekommenderar i synnerhet Penguin Historical Atlas-serien; den täcker de flesta områden jag skulle tro att du är intresserad av.

Jag rekommenderar helt enkelt avgränsning; väldigt generella historiska atlaser har oftast nästan bara politiska kartor och stora luckor i vilka perioder/områden dessa representerar; och det suger. (De brukar vara väldigt eurocentriska, dessutom). Är du bara ute efter att få veta vilka länder som fanns under en viss epok är google eller wikipedia mycket bättre källor.

- Ymir, tipsar