Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Snablar också, vad man snubblar!Skomodet.
Snablar också, vad man snubblar!Skomodet.
Precis!Hittills har jag inte läst något i den här tråden som jag inte gladligen skulle ha med i en historisk setting.
Och mödradödligheten.I medeltis- eller tidigmodern fantasy: barnadödligheten.
Men det var ju det TS ville veta. Fakta som förstör stämningen i rollspelTja, inte alla förstås. Och sen beror det ju på vad man spelar. I WFRP t.ex. vet ju alla mina spelare om att det är smutsigt och att det luktar illa och att allt alltid slutar i kloakerna, medans de som spelar D&D med mig har något andra förväntningar på hur centrala just smuts, död och dålig lukt är för upplevelsen.
Ja, och viss fakta förstör stämningen i vissa rollspel, och kanske förhöjer det i vissa rollspel, var min poäng.Men det var ju det TS ville veta. Fakta som förstör stämningen i rollspel
Det är väl därför trästavar som vapen är en grej i t ex Robin Hood också.Medeltida städer hade ofta ordningsstadgor som reglerade stadslivet i detalj. Till exempel:
- Vanligt folk fick inte gå beväpnade på stadens gator; därför använde många karlar stadiga promenadkäppar.
Ska man vara litet mer somber är väl de egentligen största problemen hur rasande sexistisk och xenofobisk historien var, något som de flesta rollspel mycket riktigt försöker skyffla litet under mattan särskilt för rollpersonerna.Ja, och viss fakta förstör stämningen i vissa rollspel, och kanske förhöjer det i vissa rollspel, var min poäng.
Samtidigt har jag fått intrycket att mycket av vår bild av hur sexistisk världen var förr i förvånansvärt hög utsträckning beror på mer eller mindre ren historieförfalskning under 1800-talet. Detta för att just historiker under 1800-talet var så rasande sexistiskt att historikerna på den tiden mer eller mindre ignorerade alla bevis på att kvinnor kan ha gjort någonting av värde nån gång. Det här blir extra relevant för att jag också fått intrycket av att historieforskning inte kom igång på riktigt förrän just på 1800-talet så det är just 1800-talets historiesyn som ligger till grund för vår egen syn på historia.Ska man vara litet mer somber är väl de egentligen största problemen hur rasande sexistisk och xenofobisk historien var, något som de flesta rollspel mycket riktigt försöker skyffla litet under mattan särskilt för rollpersonerna.
En hel del historiskt korrekt mode skulle nog skada stämningen för ett antal spelare för att det är fånigt med dagens ögonSkomodet.
Det kan finnas enskilda punkter där det stämmer, men antikens Grekland och Rom t.ex. var närmast obegripligt patriarkala - en paterfamilias i Rom hade laglig rätt att döda sin familj.Samtidigt har jag fått intrycket att mycket av vår bild av hur sexistisk världen var förr i förvånansvärt hög utsträckning beror på mer eller mindre ren historieförfalskning under 1800-talet.
Jo, men....Det kan finnas enskilda punkter där det stämmer, men antikens Grekland och Rom t.ex. var närmast obegripligt patriarkala - en paterfamilias i Rom hade laglig rätt att döda sin familj.
Det är väl ganska svårt att säga något specifikt om? Atenarna, och säkert många andra, låste väl in sina kvinnor i Gynaekeion?Jo, men....
Rent juridiskt hade de den rätten, visst var det så (även om den sedan försvann under kejsartiden). Men vad jag förstår så var det väldigt ovanligt att någon faktiskt använde sig av den rätten, och i praktiken så hade kvinnorna i familjen en hel del att säga till om.
Nja.Grejen är ju att synen på svärdet är att det var Elitvapnet förr i tiden. Dvs det är vad de häftigaste och bästa krigarna slogs med. I verkligheten så var svärdet snarare motsvarigheten till en pistol - fördelen med det är framför allt att det är lätt att bära med sig snarare än att det är ett särskilt effektivt vapen. Det är bra att ha ifall det händer något med ditt "gevär" eller ifall du hamnar i strid i något sammanhang där du egentligen inte tänkt slåss, men om du förväntar dig strid så har du förmodligen något bättre med dig.
Med andra ord så har svärdet har så klart sitt användningsområde. Det är bara inte riktigt det användningsområdet som folk tror att det har.
Übereil
Fast det här blir lite skevt eftersom att det finns andra vapen än spjut ändå. Min bild av de situationer där spjut inte riktigt passade är att då valde man någon slags yxa framför ett svärd. Och när de väl var uppfunna så valde man någon form av hillebard för att slippa välja mellan spjut och yxa.Även om man förväntar sig strid så finns det många situationer där svärd är att föredra över tex ett spjut.
Ska du plundra en by? Svärd över stångvapen
Försvara en borg uppe på muren? Svärd igen
Slåss mot banditer inne på bakgårdar? Svärd igen.
Tex när man gjorde tester så vann spjut stort över svärd, men svärd+sköld vinner över spjut+sköld.
Jag gissar att det handlar om Lindybeiges test, som var man mot man och även då hade jämförbara utfall för Spjut+Sköld som Svärd+Sköld (medan Spjut helt dominerade Svärd). Man mot man har svärdet vissa fördelar när man är uppe väldigt nära sköld mot sköld, men historiskt skulle den med spjut ha ett svärd eller lång kniv i reserv just för den situationen.(Sen så får du gärna förklara varför svärd är bättre än spjut om du står uppe på en mur för jag kan inte se varför man skulle välja ett vapen med kort räckvidd framför ett vapen med lång räckvidd om man ska mota bort folk som är nedanför en.)
Svärd var absolut mer vanliga än yxor. Tror bara det vikingar som använde yxor mer än svärd. Yxor har vissa fördelar över svärd, men generellt är svärd att föredra.Fast det här blir lite skevt eftersom att det finns andra vapen än spjut ändå. Min bild av de situationer där spjut inte riktigt passade är att då valde man någon slags yxa framför ett svärd. Och när de väl var uppfunna så valde man någon form av hillebard för att slippa välja mellan spjut och yxa.
(Sen så får du gärna förklara varför svärd är bättre än spjut om du står uppe på en mur för jag kan inte se varför man skulle välja ett vapen med kort räckvidd framför ett vapen med lång räckvidd om man ska mota bort folk som är nedanför en.)
Übereil
Nja, ”fönster” kommer väl rimligtvis från franska fenêtre, eller snarare gammalfransla fenestre, från latin fenestra, med samma betydelse (öppning i väggen för att släppa in ljus). Ursprungligen från ett ord som betyder ”att lysa upp, göra ljusare”.Etymologi: svenska vindögon blev fönster: vinduer på norska och windows på engelska.
Jepp, även om ordet passerade genom tyskan på vägen till svenskan: das Fenster.Nja, ”fönster” kommer väl rimligtvis från franska fenêtre, eller snarare gammalfransla fenestre, från latin fenestra, med samma betydelse (öppning i väggen för att släppa in ljus). Ursprungligen från ett ord som betyder ”att lysa upp, göra ljusare”.