Historiska romaner på Storytel?

Mogger

Hipsteranka
Jag vill hitta bra historiska romaner på Storytel. Tidsperiod spelar ingen roll. Tips?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jack Londons böcker finns där. De är visserligen barnböcker, pojkbokslitteratur, men de är rätt bra.

Röde Orm finns också där, men den antar jag att du läst?

Paal

Imaginär fantast
Christian Cameron skriver bra historisk fiktion kring 1300-1500.

Bifur

Veteran
Vet inte riktigt vad du är ute efter men några stycken...
  • Barnen i nya skogen, av Frederick Marryat + ett gäng av hans titlar på engelska
  • Den svarta pilen, av Robert Louis Stevenson
  • Robin Hood, av Howard Pyle
  • Strändernas svall, av Eyvind Johnson
  • Njals saga, av okänd
  • Massor av Alexander Dumas böcker (De tre musketörerna mfl.)
  • Wolf Hall, av Hillary Mantell (den är helt fantastisk, självklar rekommendation, men vet i tusan om den gör sig som ljudbok)

Gutte

Warrior
Bernard Cornwell både Saxon Chronicles och Warlord Chronicles. Ingen stor litteratur men underhållande och ganska välskrivet om han inte varierar sig så mycket.

aknaton

Apostat
Tusenårsriket av Tonny Gulløv
The Killer Angels av Michael Shaara (endast e-bok)
De ofrälsta av Robert Harris (e-bok, men kommer snart på ljudbok)
Wolf Hall av Hilary Mantel
När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai

Daniel

Swordsman
The Essex Serpent av Sarah Perry.
1890-tal. Lite feel-good romantisk komedi-stuk fast med inslag av småkuslig gotisk folklore-horror. Välskriven med sympatiska och fängslande rollfigurer.

Brobyggarna av Jan Guillou. Två ingenjörsutbildade bröder i 1900-talets två första sekler, den ene i episka norska bergslandskapet och den andre i Östra Afrika. Inkl. första världskriget i afrikansk tappning. (En tredje bror skrivs ut ur handlingen ganska snabbt och sparas till uppföljaren Dandy, som utspelar sig samtidigt.)

Nämnda Mantel med Wolf Hall, där uppföljaren Wolf Hall är ännu bättre och avslutande The Mirror & the Light är absolut bäst i trilogin och bland det mest mästerliga jag läst. Hennes franska revolutionen-skildring A Place of Greater Safety är också fantastiskt finurligt och vackert skriven, om än i längsta laget.

Och vill du ha lite fantasy/horror-inslag i det historiska är Joyce Carol Oates gotiska serie bland det coolaste och vackraste som finns i genren amerikanska gotiska historiska romaner - exempelvis The Accursed om kusliga och märkliga händelser kring Princetons universitet under tidigt 1900-tal.

Både Mantel och Oates är kanske, som nämnts ovan, inte optimala ljudboksupplevelser då de är väldigt snårigt och konstnärligt skrivna texter, som kanske ser bättre ut på papper än upplästa.

Bifur

Veteran
Nämnda Mantel med Wolf Hall, där uppföljaren Wolf Hall är ännu bättre och avslutande The Mirror & the Light är absolut bäst i trilogin och bland det mest mästerliga jag läst. Hennes franska revolutionen-skildring A Place of Greater Safety är också fantastiskt finurligt och vackert skriven, om än i längsta laget.
Du menar För in de döda? Hur som jag fortfarande kvar Spegeln & Ljuset, kul att höra att den är bäst.

Mogger

Hipsteranka
Har påbörjat Cromwell-krönikan. Lovande än så länge. Tacksamt med viss förkunskap! :)

Leon

Leo carcion
Ha ha, jag har också börjat på Wolf Hall! Vi får väl se vem som kommer först till
stupblocket