Oavsett tycker jag att det är väldigt viktigt att förutsättningarna är explicit konstaterade på förhand.
Detta är nog grundpunkten och jag är nog lite ärrad över hur det varit i en spelgrupp jag spelat med för väldigt länge sedan.
Jag spelade en del rollspel med personer som är VÄLDIGT fixerade på detaljer i historia och att råka göra något fel ledde till att en av spelarna att började ranta om alla historiska felen. Jag har därför lagt till mig som vana att alltid göra det tydligt att det inte är vår verklighet det utspelar sig i. Har därför föredragit att göra en del historiska äventyr i settings som Castle Falkenstein, Space 1889, Nephilim eller Vampire även om de lika gärna kunde ha varit i något mer historisk korrekt. Det blir !"¤%¤#%#¤ tydligt att det inte är historiskt korrekt i en så pass kontrafaktisk/övernaturlig setting.
Om jag vill spela något mer historiskt korrekt ser jag till att inte använda den historiska personens namn exakt. Tage Erlander får ett annat namn där jag beskriver personen som "han är precis som en ung Tage Erlander" för att göra det tydligt att detta inte är vår exakta historia och detaljer kan vara fel.
Om någon kom till mig för att vilja spela Tage Erlander skulle jag anta att det finns en önskan om att sträva efter att allt skulle förbli historiskt korrekt till en sådan grad att det skulle begränsa äventyret. Jag skulle säga, byt namn, bara för att visa att det tänkta äventyret inte handlar om att återuppleva de historiska händelserna i detalj.