Nekromanti Historiskt korrekta avbildningar med mera

Anarchclown

Swashbuckler
Re: Last Stand

Bara för att namnet Wendol är lite likt ordet Vandal (utom att 3 av sex bokstäver är annorlunda) så betyder det inte att det rör sig om samma sak.

Andra exempel är hingst och det engelska ordet angst. De delar en väldig massa bokstäver men är inte samma sak för det. Jag kan dra flera exempel om du vill?

Wendolerna är för övrigt påhittade men saknar inte helt trovärdighet som historiskt folk. Vikingarna hade i sitt närområde, framförallt i baltikum, ryssland och finland, kontakt med en hel bunt med riktigt konstiga folkslag som enligt vad jag förstått använde sig av totemreligioner och som vi så klart vet nästan ingenting om eftersom de har dokumenterats inte av sig själva, inte ens av vikingarna utan av eventuella andrahandskällor och de fornlämningar som man kan hitta idag.

DVS Chricton var inte helt ute och cyklade när han hittade på dem. Att han hittade på ett namn som kan dra tankarna till Vandaler upplever jag som ganska oviktigt i sammanhanget. Kazaker och Kossacker är liksom inte samma sak trotts att namnen är lika och de till och med har gemensamt att ha varit invånare i Ryssland.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Troberg said:
God45 said:
Den 13 krigaren är en grymt bra film! :gremmad:
På vilket sätt?
Jag tycker väldigt mycket om den. Det är en charmig äventyrshistoria som är ganska välspelad och dessutom har den ett superbra soundtrack.

Arfert

Facit

Vitulv said:
Troberg said:
God45 said:
Den 13 krigaren är en grymt bra film! :gremmad:
På vilket sätt?
Jag tycker väldigt mycket om den. Det är en charmig äventyrshistoria som är ganska välspelad och dessutom har den ett superbra soundtrack.
Jag gillade också den.. vikinga-fantasy, typ. Fast jag hatade rustningarna, vill jag minnas.

God45

#PrayersForBahakan

Anarchclown said:
Bara för att namnet Wendol är lite likt ordet Vandal (utom att 3 av sex bokstäver är annorlunda) så betyder det inte att det rör sig om samma sak.

Andra exempel är hingst och det engelska ordet angst. De delar en väldig massa bokstäver men är inte samma sak för det. Jag kan dra flera exempel om du vill?

Wendolerna är för övrigt påhittade men saknar inte helt trovärdighet som historiskt folk. Vikingarna hade i sitt närområde, framförallt i baltikum, ryssland och finland, kontakt med en hel bunt med riktigt konstiga folkslag som enligt vad jag förstått använde sig av totemreligioner och som vi så klart vet nästan ingenting om eftersom de har dokumenterats inte av sig själva, inte ens av vikingarna utan av eventuella andrahandskällor och de fornlämningar som man kan hitta idag.

DVS Chricton var inte helt ute och cyklade när han hittade på dem. Att han hittade på ett namn som kan dra tankarna till Vandaler upplever jag som ganska oviktigt i sammanhanget. Kazaker och Kossacker är liksom inte samma sak trotts att namnen är lika och de till och med har gemensamt att ha varit invånare i Ryssland.
Jag hör direkt att ingen här läst Eaters of the dead som filmen är baserad på.

Namnet Wendol är en omskrivning av Grendel. Häxan mere i grottan ska vara Grendels moder. Och folket ska vara antingen kvar levande neandertalare eller en muterad/evolutionerad sorts neandertalare eller en annan sorts nära männsklig art.

Att detta är handlingen i en bok skriven av samma kille som skrev Jurasic Park bör inte förvåna någon :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Kan anledningen att det mest finns vita i Västern vara att man inte vill ta upp och behandla varken slaveriet eller de fruktansvärda förhållande som Kineserna levde under? Det blir inte särskilt mycket västern film om man gör det liksom...

Radioaktiv

Hero
Har för mig att man i Westernspelet tar upp både svartas och kvinnors situation och att man problematiserar spelandet. Men jag har inte läst allt, och jag har aldrig spelat det heller.

God45

#PrayersForBahakan
Radioaktiv said:
Har för mig att man i Westernspelet tar upp både svartas och kvinnors situation och att man problematiserar spelandet. Men jag har inte läst allt, och jag har aldrig spelat det heller.
Jag har inte läst så mycket av det fast jag äger boken. Jag är inte egentligen jätte förtjust i västern rpg (Jag gillar bara en enda västern historia). Det var mest en tanke.

Arfert

Facit

Jag har läst den, på svenska till och med (Människoätarna), när den var ny. Långt innan filmen.

Det är inte utan att den här tråden förvånar oss lite grand, då den inte känns riktigt som om den utgår ifrån spelet Western och det material vi har tagit fram.
Rasism och utsatthet har varit bärande teman i ett flertal äventyr vi har skrivit till Western.

Västernmyten är dock väldigt mansdominerad vilket gör det lätt att tänka i termer av vita män - det är ju dem vi oftast fått se i filmer genom decennierna. Samtidigt tycker vi att det är de många konflikterna som präglar det amerikanska samhället under andra halvan av 1800-talet som är intressanta att arbeta med, inte minst då det gäller hur man skriver äventyr. Om man tittar på det vi faktiskt gjort och det material vi tagit fram blir bilden inte alls så skev som det kan låta här. De som spelat Western på konvent vet vid det här laget att äventyr med bara vita män som rollpersoner är ovanligt i vår digra produktion.

Inför den nya fjärde utgåvan av Western har vi försökt bli än mer medvetna om vilken bild av spelvärlden vi ger. Vi har försökt ge både spelare och spelledare handfasta tips och utgångspunkter för de som väljer att spela en annan etnisk tillhörighet med ett omfattande bakgrundskapitel som ger spelarna och deras rollpersoner en helt annan och mycket tydligare relation till det samhälle de har omkring sig. När du skapar din rollpersons bakgrund börjar du till exempel med att bestämma - för din mors och din fars sida av släkten separat - om deras etnicitet är vit, svart, mexikan, indian eller asiat. De olika bakgrunderna ger helt olika bakgrundshistorier, och helt andra saker just din rollperson har en personlig relation till.

Vi har också genomgående arbetat med en svart man som tidigare flytt undan slaveriet som vår nya exempelperson. Han figurerade i äventyret Frihetens Pris som spelades på GothCon för några år sedan och där de som åker på LinCon i år kan få en ny chans att spela det. I äventyret spelar man fem svarta soldater som kämpar mot rasimen inom armén. Även de av er som åker på GothCon har en chans att stifta ny bekantskap med Matthew Douglass i äventyret Mannen i Svart.

Vi har också släppt två äventyr till den nya utgåvan redan - Priset för ett Liv och Sanningens Pris. I samband med GothCon släpper vi det nya äventyret Mannen i Svart. De nya äventyren säger givetvis mest om hur den nya utgåvan av spelet blir, men vill du veta mer om hur vi arbetar med frågor som rasism och jämställdhet kan du läsa tidigare äventyr vi gjort. Till Western har vi ett flertal olika äventyr som ligger uppe gratis för nedladdning på rollspel.com, där inte minst konventskampanjen De Utstötta är värd att titta på för den som vill spela - eller skriva - äventyr där rasism är en viktig komponent.

Vill någon av er veta mer om nya Western får ni gärna läsa om vårt arbete med det, samt se exempel på layout och inte minst bilder ur spelet på Western IV - Preview

Vad gäller din fråga om Western försöker avbilda myten eller historien blir svaret att det beror lite grand på... När den allra första utgåvan av Western gjordes var det myten, men med en liten verklighetsförankring. I förra utgåvan valde vi att förse spelare och spelledare med mer historisk bakgrund, men fortfarande väldigt översiktligt då materialet försökte spänna över hela västerneran med någon ambition att vara spelbart under perioden 1840-1900. Den avgränsning som gjordes var att det var just västra USA som stod i fokus (och därmed inte så mycket av östkusten, där slaveriet var den totalt dominerande frågan under stora delar av perioden). När vi nu jobbar med den nya - fjärde - utgåvan är vägvalet ett annat. Spelvärlden får ett tydligare nu, och tar sitt avstamp 1876. Det har gått elva år sedan inbördeskriget och slaveriets avskaffande, men de gamla motsättningarna är fortfarande starka och rasismen grundmurad. Det politiska spelet kretsar bland annat kring om södern skall tillåtas ta tillbaka makten på lokal nivå - och därmed förtrycket av den svarta befolkningen - eller om federala trupper skall sättas in till minoritetsbefolkningens beskydd. Indianerna tvingas till reservat, eller döms ut som fientliga. Depressionen gör motsättningarna mellan fattiga och rika större än någonsin. Den asiatiska (och då främst kinesiska) invandringen har börjat, men är ännu relativt blygsam. Mexikaner behandlas väldigt olika beroende på deras bakgrund (hur tydliga de europeiska rötterna är) och var i landet de bor. Kvinnor har genomgående sämre möjligheter än män, om än inte lika mycket sämre som i Europa vid samma tid. Det innebär inte att vi inte vill att folk skall spela något annat än vita män, men det är ett val som nog kräver lite extra tanke.

Överlag jobbar vi mycket med den faktiska historien, för att bättre kunna beskriva spelvärlden, samt hitta konflikter och händelser att bygga historier runt. Däremot är det viktigt att det blir en fungerande spelvärld, där det viktigaste är att rollpersonerna kan komma in i och spela en avgörande roll i de historier som berättas. Därför skruvar vi hellre upp en del konflikter lite extra, eller väljer att uttala oss tvärsäkert om vad som gäller i spelvärlden även om de historiska källorna kan vara osäkra eller oense (vad hände exempelvis med Ku Klux Klan efter den federala lagstiftningen som gjorde att rättegångarna kunde flyttas bort från trakten gärningsmännen kom ifrån?). Ofta ger historien mer färgstarka och stundtals absurda historier än man skulle hitta på om man bara fantiserade fritt.

Ur någon form av historiskt perspektiv är dock stora delar av det som kallas västern ett område där vita män har mest utrymme att äventyra enligt klassisk modell. Det gör det än viktigare att försöka jobba med de här frågorna på ett bra sätt. I grunden försöker vi ha med flera kvinnor och minorieteter när vi beskriver spelvärlden, men i första hand anser vi att det är rollpersonerna som har chansen att vara de som sticker ut, som är en Calamity Jane eller Bass Reeves - coola, normbrytande och ovanliga om man ser på det samhälle som omgärdade dem, men definitivt möjliga och roliga att spela. Regelmässigt har vi även valt att belöna spelare som väljer att spela förtryck (etniska minoriteter, kvinnor, homo- och transsexuella) genom att de får nackdelspoäng som sedan kan användas för att aktivera fördelar.

I det nya spelet vill vi dock lämna frågan om exakt hur man spelar till respektive spelgrupp. Vi har valt att arbeta med tre olika nivåer i spelet, där Realism är för dem som kanske vill ha mest historisk förankring och där konflikterna ofta blir mer småskaliga. Kampanj är, precis som det låter, bäst för de som vill använda samma rollpersoner under lång tid. Vill man spela spaghetti/Django Unchained passar Action bäst. Våldsnivån skruvas upp, men det kan även gälla skalan på konflikterna.

Generellt vill vi att spelet skall fungera som en god grund att stå på för oavsett vilket sätt man vill spela, eller hur historiskt korrekt man vill vara. Däremot försöker vi undvika tidigare missar med att skriva in vad som kommer att hända historiska personer "sedan", då varje spelgrupp skapar sin egen spelvärld. Man kan inte göra sönder den faktiska historien, för framtiden i varje spelgrupps spelvärld kommer att bli vad de låter den bli. Omvandlat till de tre spelnivåerna skulle man kunna se det som att de som spelar på Realism exempelvis kan ha en uppgörelse med den lokala klanen, men då några personer har bytts ut i ledargarnityret står strukturen kvar lika stark som någonsin. Skruvar man upp samma konflikt till Kampanjnivån kan man tvinga klanen i hela området under jorden under lång tid framöver, men den bakomliggande rasismen blir fortfarande svår att komma åt. På Action blir uppgörelsen ofta blodigare (fler motståndare, många fler motståndare...) och hela ledningen för Klanen raderas ut, i strid eller rättegångar och det är lättare att få till stånd djupgående strukturella förändringar.

Hoppas att det här gav en lite klarare bild av hur vi tänker. För egen del tycker vi att det är roligt att även andra börjat lyfta fram samma saker som vi håller på att ge ett större fokus. Django Unchained är ett utmärkt exempel på detta, där den klassiska västernmyten och hämndsagan får lite andra hjältar än 50-talets gamla västernfilmer. Vi vet att vi jobbat länge med den nya utgåvan av Western, men snart kommer den. Och då hoppas vi att fler upptäcker att Western kan vara mer än bara vita män.

/Anders & Tove

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Yay! Asbra svar!

Nu blev ju till och med jag lite sugen på nya Western =)

:heart:

Ymir

Liten kantbaron

Jodå, vikingarna hade kontakt med araberna, men varför har man blandat in vandaler och dessutom gjort dem till något slags underjordiska oknytt?
De är neanderthalare ( ゚ヮ゚). Se romanförlagan för vidare insikt.

Ymir

Liten kantbaron
Bra inlägg!

Men när vi ändå är inne på ämnet; jag minns det som att era kinesiska namn i Fenixartiklar med mera varit ganska dåliga (as in konstiga och inkorrekta). Är detta något ni har behov av hjälp med ställer jag gärna upp.

Ymir

Liten kantbaron
Kan anledningen att det mest finns vita i Västern vara att man inte vill ta upp och behandla varken slaveriet eller de fruktansvärda förhållande som Kineserna levde under? Det blir inte särskilt mycket västern film om man gör det liksom...
Blir det väl visst det? "Broken Trail" involverade tillochmed kinesisk fotlindning, och nog fan är det en västern likfullt.'Revisionist western' är en ganska väletablerad genre vid det här laget, givet att typ var och varannan västernfilm de senaste tjugo åren tillhört den.

Huvudpersonen i Fenix-artikeln hade en avsiktlig ordlek som namn (dock taget från verkligheten). Men vi tar gärna hjälp med att ta fram kinesiska namnlistor till spelet. Kontakta oss på western@rollspel.com så kan vi diskutera mer.

/Anders & Tove

Mogger

Hipsteranka
Anders & Tove said:
Det är inte utan att den här tråden förvånar oss lite grand, då den inte känns riktigt som om den utgår ifrån spelet Western och det material vi har tagit fram.
Det stämmer. Diskussionen utgick utryckligen från regelboken, och i synnerhet bilderna och exemplen i den.

Att regelboken inte är representativ för senare material (och Western 4) tror jag också har framgått. :gremsmile:

Alltså, det här handlar inte om att svartmåla Western. Jag ville visa hur spel kan anta ett vitt, manligt perspektiv utan att det är explicit.

Ser väldigt mycket fram emot Western 4, f.ö. Sitter just nu med modulen Laglöst land i handen och pular med ett äventyr i Indianterritoriet.

Ps. Och när jag ändå har er på tråden - gevären heter inte Sharp utan Sharps (http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Sharps). Har stört mig på det i flera år :gremsmile: