Nekromanti Hit med alla gamla dogmaprylar!!!

Nässe

Myrmidon
Re: Fyra pickup-spel

Är du lockad av att dra kort med order från en telepatisk kackerlacka och sedan försöka tolka och utföra dem, samt gillar övervåld och bisarra dödsorsaker
:gremlaugh: Ja!!

Sodivra

Champion
Okej, så spelen ska vara snabba att läsa och förbereda, och gärna snabbspelade/enkvälls också? Fränt! Jag trodde enkvällsspel var för hardcore för vad du ville ha. :gremsmile:

För då har vi ju en del episodiska spel, där man kan spela en episod på sisådär tre timmar (Den magiska tiden tycks det som) och sedan en till episod när man får tid över, kanske inte med samma spelare.

Jag har ju nämnt Mouse Guard och 3:16, de passar utmärkt till detta... (Fast Mouse Guard har ett regelsystem av trad-dimensioner, så det måste man plugga innan, och 3:16 behöver man förbereda lite spelledarpersoner och andra situationer inför en kampanj, och det hjälper spelet en inte riktigt med) ...men vi har också Dogs in the Vineyard och Storming the Wizards Tower av lumpley. De är bägge på engelska, men väldigt pedagogiskt skrivna. De är inte helt improviserade, utan som spelledare så förbereder man en situation/monster, men spelet hjälper en steg för steg, det är ganska enkelt och roligt. Både spelar på den här "Ta sitt ansvar, göra det rätta" som finns i Mouse Guard, vilket är en stor, stor grej för mig. Jag älskar sånt!

Dogs in the Vineyard är du ju nu stolt (?) ägare till. Du skrev att du inte var lika intresserad av det som Berättelser från Staden, men ta en titt i spelet. Blir du såld så har du ett kanonspel där.

Storming the Wizards Tower finns här. Jag har bara skummat det, men jag tycker det verkar högintressant. Det är ett taktiskt fantasyspel - Ett monster hotar din hemby, gå ut och döda det, typ. Har en skön känsla och ett intressant system för sociala färdigheter. Det är under speltest, så det är gratis att ladda ner, men inte egentligen klart. Lumpley skriver att speltestet bara handlar om att räta ut oklarheter, men i hans senaste post så skriver han att det finns en del regelgrejer som måste skrivas om från grunden - Dock så verkar andra speltestare haft kul med det, så jag vill rekommendera det - Om inte annat så för att jag själv vill veta mer om det!

Är det något spel du vill ha en mer utförlig pitch på?

Genesis

Ni dés ni maître
Dogs in the Vineyard kan vara det mest välkonstruerade rollspelet någonsin. Läser man det och sedan läser lumpleys poster på hans blogg "anyway" (där han ofta förklarar tankarna bakom olika mekaniker i Dogs) så går man upp minst tre levlar som spelmakare.

Tangentiellt, men det behövde sägas, eftersom solve har givit sig in på spelmakarbanan.

solvebring

Superhero
Han said:
Här har du alla dogmaspel samlade.

/Han som tycker att de tyvärr tillhör en överspelad tid
Någon annan som försökt hämta dessa filer?
Jag har försökt ett par ggr nu, men det går inte. De dajmar ihop efter en stunds laddande. Kan någon annan som sitter på dem kanske skicka dem till mig på något annat sätt?

Rickard

Urverk speldesign
Ett tips är att du tar kontakt med Troberg på RPGLab och får honom att fixa till det. Jag rapporterade om detta på forumet.

/Han som är fullständigt säker att det är alla dogmaspel som var med i tävlingen och anledningen till varför han tyckte de tillhörde en överspelad tid har andra redan gett

solvebring

Superhero
Så där ja. Me happy. Typ femte gången gillt. :gremsmile:
Super, Han, tackar ödmjukast för hjälpen. Hade faktiskt tänkt att leta upp Trobergs mail eller så, fast du hade ju du hunnit först.
Än en gång, danke!