Nekromanti Hit Points i D&D Next

Necross

Swashbuckler
Mike Mearls pratar om Hit points för D&D Next i veckans kolumn :

- Hit points represent an element of physical wear that involves a combination of fatigue and physical injury. As you take more damage, you have more evident wounds.
- To regain hit points, you need to do things that would logically heal those wounds, such as receive a healing spell, drink a potion, or rest for a long while. Right now, we're thinking that a rest in a dungeon or the outdoors can return you to half your maximum hit points. You need to take refuge in a comfortable place, like a tavern or other point of civilization, to rest for a few days and return to your maximum hit points.
- We also like the idea of taking refuge because it makes interaction more prominent by encouraging DMs and players to think about what happens between visits to the dungeon. While resting in town, do you start a business, mingle with nobles, or apprentice yourself to a weaponsmith? That sort of narrative padding can make interaction and relationships in the campaign a more prominent part of the game. By placing interesting things to do in town within the core system, we can create a game that embraces the entirety of an adventurer's life. Urban adventuring can still feature stuff like delving into sewers or battling a wererat infestation, but it can also become the signature form of an interaction-heavy adventure.

Jag inser problemet med att vara alla till lags här.

Jag gillar idén i punkt två ovan. Spontant iaf, utan att ha testat den. Känns ganska gritty, kanske lite väl tuff t o m.

Jag tycker Healing Surges i 4E var jäkligt ocharmigt, samtidigt som jag skulle gilla en snajdig lösning för att slippa ha en präst med sig som "heal-bot".

Vad tycker ni?

LJSLarsson

Hero
Necross said:
Vad tycker ni?
Att man inte får lika mycket hit points när man vilar i en dungeon som man får om man vilar på ett säkert ställe?

Jag gillar idén. Jag tror att det kan ge uppfinningsrika spelledare många roliga verktyg som att det kommer förstärkningar till dungoenen medan spelarna är borta.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tror jag är ganska förtjust i detta. Jag är å andra sidan inte så förvånad. Det verkar som att next är på väg i en helt ok riktning.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vet inte om jag är super förtjust i det. Ganska snabbt kommer det inte vara ett problem eftersom cleriken har nog med formler för att hela alla. Jag tänker vänta tills jag ser hur man får tillbaks spells innan jag dömer.

Max Raven

T12-kultist
Att de då lika gärna kan kalla HP injuries eller liknande. Hit points är ju inte enbart skadetålighet.

Men jag gillade healing surges-mekaniken i 4E (även om namnet var missvisande, men det är healing potions namn också).

CapnZapp

Myrmidon
Grundproblemet är att ingen vill äventyra vidare på mindre än fulla hit points.

Varför? Jo - om halva hit points räcker, då är ju äventyret bara lagom farligt hela tiden (eftersom man uppenbarligen sällan förlorar mer än halva sina hp i taget).

Vilket betyder att för de lyckliga hjältar som fortfarande har sina fulla hp är dessa strider helt ofarliga.

Ock sådana äventyr är ju superospännande och trista.

---

Idén i 4E med healing surges var inte helt utan meriter. Men det (för mig) helt avgörande problemet var ju hur systemet hanterade situationen när du fick slut på surges, dvs inte alls. Utan surges, ingen helning. Utan helning är du helt handikappad - en sitting duck. Det fanns inget scenario i världen som kunde övertala våra karaktärer att fortsätta ner i grottan med få eller inga surges kvar; det var ju självmord, det var ju att pissa bort sina möjligheter.

Ett system där du utan surges fortfarande hade kunnat bli helad, fast exempelvis med halv effekt (dvs att om du normalt hade fått tillbaka 30 hp för en viss helning får du nu bara 15), hade däremot kunnat funka.

Men det är inte jämförbart med att sätta ett tak på halva dina max-hp.

För att inte känna dig helt handikappad måste du ju fortfarande kunna "tåla" en riktigt svår strid, och grunden för det är att du har hela din buffert mot döden (dvs dina hp) tillgodo.

Det finns säkert många sätt att ge äventyrarna känslan av att vara trötta och slitna, men att drastiskt försämra deras förmåga genomföra en combat encounter är inte ett bra sätt. Inte i 4E, och inte i Next.

CapnZapp

Myrmidon
Kan tillägga att själv är jag övertygad om att penalties och minusar är tråkiga (utan att tillföra någonting vettigt till rollspelsaspekten). Att missa är nämligen tråkigt.

Det jag tror mest på, vad gäller att mekaniskt indikera "slitna" hjältar, är att ge sig på deras sekundära värden. Alltså sådant som är irriterande utan att direkt förstöra chanserna för karaktären att göra sitt jobb (sin roll i strider).

Exempelvis minus på initiativ. Reducerad bärförmåga. Eller t.o.m. Speed! Exempelvis...

Till och med försämrat försvar (lägre AC) är att föredra före minusar på dina aktiva slag och förmågor. (Lägre AC kan ju vid en snabb titt verka vara samma sak som att sänka din max-hp. Men det är inte samma sak, utan mycket bättre - din förmåga att soaka en tursam träff förblir ju konstant om du kan hela upp dig till max hp)

Att "missa" och "göra inget" är nämligen bara tråkigt. Inte någonting som hjälper dig spela din karaktär såsom trött och hungrig. Och det är ju det som måste vara målet för varje dylik regel.

Max Raven

T12-kultist
Halv helning utan healing surges låter som en trevlig husregel som jag kanske kommer testa. :gremsmile:

Och sänkta värden (speciellt att missa) är rätt trist i ett spel som är byggt kring strid/grottkräl som D&D är. Ska man ha minusar kan man ju lika gärna spela t ex Exalted. Eller Eon. Eller Riddle of Steel. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Max Raven said:
Och sänkta värden (speciellt att missa) är rätt trist i ett spel
Ja, isåfall är det mycket bättre att ge fienderna plus istället.

CapnZapp

Myrmidon
Max Raven said:
Halv helning utan healing surges låter som en trevlig husregel som jag kanske kommer testa. :gremsmile:
Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande. Vilket ju är fundamentalt; vem väljer frivilligt att fortsätta äventyra med ett sådan kvarnhjul kring halsen? (Oförståeligt hur WotC kom fram till just den detaljregeln kring surges)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande. Vilket ju är fundamentalt; vem väljer frivilligt att fortsätta äventyra med ett sådan kvarnhjul kring halsen? (Oförståeligt hur WotC kom fram till just den detaljregeln kring surges)
Jag har nog tänkt att det skulle balanseras mot det här med action points, att man vill skaffa flera sådana, eller något. Men det funkar uppenbart inte.

Max Raven

T12-kultist
CapnZapp said:
Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Vadå? Nej, du har ju fortfarande healing surges.

Jag tolkade det att du har healing surges och kan använda dem som normalt, men om du får slut på dem så kan du fortfarande helas, men bara för halv effekt. Utanför strid antar jag att max halva HP utan healing surges skulle vara motsvarande, men jag får dubbelkolla mekaniken där innan jag gör något.*

Har jag missförstått något?

(Självklart blir det potentiellt farligt om spelare tar risker för att de "har helning ändå", men det är ju så D&D ska vara - samarbeta och var försiktiga eller dö. :gremwink: )

*oddsen att jag slänger hela systemet och gör ett eget system: ökande. :gremwink:

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Kan tillägga att själv är jag övertygad om att penalties och minusar är tråkiga (utan att tillföra någonting vettigt till rollspelsaspekten). Att missa är nämligen tråkigt.

Det jag tror mest på, vad gäller att mekaniskt indikera "slitna" hjältar, är att ge sig på deras sekundära värden. Alltså sådant som är irriterande utan att direkt förstöra chanserna för karaktären att göra sitt jobb (sin roll i strider).

Exempelvis minus på initiativ. Reducerad bärförmåga. Eller t.o.m. Speed! Exempelvis...

Till och med försämrat försvar (lägre AC) är att föredra före minusar på dina aktiva slag och förmågor. (Lägre AC kan ju vid en snabb titt verka vara samma sak som att sänka din max-hp. Men det är inte samma sak, utan mycket bättre - din förmåga att soaka en tursam träff förblir ju konstant om du kan hela upp dig till max hp)

Att "missa" och "göra inget" är nämligen bara tråkigt. Inte någonting som hjälper dig spela din karaktär såsom trött och hungrig. Och det är ju det som måste vara målet för varje dylik regel.
Håller med - penalties är bäst på (hyfsat) passiva värden. Ska tänka på det i mitt eget spelmakande.

Ett alternativ kanske också vore att helt enkelt ge alla pc:s +25% hp när de är HELT utvilade.

Nästan off topic vill jag dock påstå att det allra dummaste med helande präster i rollspel är att det nästan aldrig inbjuds till något rollspelande runt själva helandet. Det är bara nåt som en präst förutsätts göra för att det är hans/hennes roll. Tycker det är mycket coolare om prästen villkorar helandet, tar betalt eller nåt sånt. En variant som jag själv tänkt ut är att för varje gång en pc får en buff eller helning från en viss guds präst, får den pc:n en "alliance-poäng" för den guden. Vad sedan dessa alliance-poäng innebär kan ju SL avgöra, men t ex penalty på alla gudens prästers saves eller nåt sånt.

Big Marco

Läskig
Men frågan som inte besvaras (iaf här) är vad som är tänkt att vara baseline i spelet. Är det att gå in i Dungeon-porten med max HP och kämpa till sista rummet? Eller är det så som det oftast blir (iaf när vi spelar), en-två fajter sedan max vila eftersom spelet är balanserat efter HP-buffert?. Svår balansgång.

Jag skulle, om jag var kung över D&D, sänka generell max HP vid levling men införa buffar som är situationsbundna. Som att om du är maximalt utvilad så höjs ditt max HP-tak med +50% eller så. Denna buff gör att man känner sig badass när man går ned i dungen efter att ha vilat och festat men du kan aldrig få tillbaka den buffert utan att lämna stället helt.

Men överlag ha i åtanke spelets baseline - _vad_ gör man och vad är default-läget.

God45

#PrayersForBahakan
Nästan off topic vill jag dock påstå att det allra dummaste med helande präster i rollspel är att det nästan aldrig inbjuds till något rollspelande runt själva helandet. Det är bara nåt som en präst förutsätts göra för att det är hans/hennes roll. Tycker det är mycket coolare om prästen villkorar helandet, tar betalt eller nåt sånt.
Det inbjuds väll massor? Om man inte rollspelar sin Clerics religion så man ju värsta torrbollen! Allt sådant är ju super kul! :gremlaugh: Omvända hedningar, predika till folket, föra filosofiska resonemang om trons vikt, hota folk med evig fördömelse... Allt sådan är ju super coolt! Det är ju inte som man som en LG präst fortsätter hela den där CE lönmördaren som resten av gruppen släpar med utan moraliska tvivel, eller hur?

Jag har precis haft ett Orakel i Pathfinder som inte klarade av att följa vad hans NG gud sade åt honom att göra så han föll och blev ond. (Note: Att falla är alltid upp till spelaren i mina rollspel, jag gör inga sådana bedömningar.)

Samtidigt spelar jag en LE präst till Asmodeus i Pathfinder kampanjen där jag är en spelare. Jag spelar honom som en självhjälpsguru som vill få helvetet att arbeta för DIG! Jag skrev till och med ihop och tryckte ut broschyrer :gremlaugh:

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Det inbjuds väll massor? Om man inte rollspelar sin Clerics religion så man ju värsta torrbollen! Allt sådant är ju super kul! :gremlaugh: Omvända hedningar, predika till folket, föra filosofiska resonemang om trons vikt, hota folk med evig fördömelse... Allt sådan är ju super coolt!
Nej, det inbjuds ingenting. Eller jag menar alltså att det inte finns något regeltekniskt stöd för det. Bara ett litet, litet stöd skulle vara mycket hjälp för många spelare att verkligen rollspela det där lite mer. Du kanske inte behöver det, men andra gör det.

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
God45 said:
Det inbjuds väll massor? Om man inte rollspelar sin Clerics religion så man ju värsta torrbollen! Allt sådant är ju super kul! :gremlaugh: Omvända hedningar, predika till folket, föra filosofiska resonemang om trons vikt, hota folk med evig fördömelse... Allt sådan är ju super coolt!
Nej, det inbjuds ingenting. Eller jag menar alltså att det inte finns något regeltekniskt stöd för det. Bara ett litet, litet stöd skulle vara mycket hjälp för många spelare att verkligen rollspela det där lite mer. Du kanske inte behöver det, men andra gör det.
Det här är en spelstils grej men jag hade tyckt att mer regler hade varit skitjobbigt :gremtongue: Det hade ju begränsat min frihet med att hitta på vad jag vill.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Det här är en spelstils grej men jag hade tyckt att mer regler hade varit skitjobbigt :gremtongue: Det hade ju begränsat min frihet med att hitta på vad jag vill.
Jo, i och för sig. Men om man resonerar så kan man ju också lika gärna friforma alltihopa, eller hur? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
God45 said:
Jo, i och för sig. Men om man resonerar så kan man ju också lika gärna friforma alltihopa, eller hur? :gremsmile:
Nej, det måste vara precis lagom mängd regler :gremwink: Precis lagom för mig, alla har nog sin egen nivå av precis lagom.

rjonas

Hero
Jag tycker att fler saker ska ha läkande kraft men kanske inte lika kraftfullt som spells. -Äta mat, lukta på blommor och avnjuta olika drycker ska läka hit points i storleksordningen 1-2 hp. Då blir det roligare att ta rast; duka upp hallonsaft, vetekatter och minknosar än att metadividera surges, words och cures.

Det är ju både lätt och underhållande att hitta på maträtter som förevändning för den nödvändiga helningen. Jag minns hur värdshusmeny var ett givet inslag i gamla äventyr och det saknar jag numera. Det är också ett snabbt sätt att måla upp en atmosfär.

Gissa världen:

Du serveras borsjtj (1 hp), slivovits (1-2 hp) och blodkorv (1-3 hp).

Du serveras kanderade gräshoppor (2 hp), källvatten (1 hp) och grillad orm (1-3 hp).