Nekromanti Hit Points i D&D Next

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Husregler: Du läker 1 HP per Guld du köper mat för, maximalt din Level HP. =D

För övrigt så minns jag att man i Conan D20 läkte 1 HP om man var Disabled och drack ett krus med vin. Älskade den regeln.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,667
Jag gillar full helning om man sover 8 timmar. Jag vet folk som avskyr det för att det är "orealistiskt" men kom igen, det här är D&D. Du är en hjälte (klassisk grekisk definition :gremwink: ) och gudarna älskar dig. Klart du är redo för en ny strid efter en mäktig sömn :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pffft, det här är D&D. Du är löskefolk, murder hobos och typer som knappt klarar av att befinna sig i möblerade rum under en längre stund och gudarna visar dig minsta möjliga sympati. Givetvis helar du efter en hel natts sömn ändå, för du är för dum i huvudet för att låta några enkla skärsår eller saknade kroppsdelar hindra dig från att skaffa mer guld!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
God45 said:
Jag gillar full helning om man sover 8 timmar. Jag vet folk som avskyr det för att det är "orealistiskt" men kom igen, det här är D&D. Du är en hjälte (klassisk grekisk definition :gremwink: ) och gudarna älskar dig. Klart du är redo för en ny strid efter en mäktig sömn :gremsmile:
Man kan också hela efter varje strid - då kan DM lägga in mer motstånd! :gremsmile:

I min egentillverkade D&D-klon helar man faktiskt till fullt efter 5 min vila - bara skador som var större än din Skadetröskel ger dig bestående skador (som betyder nån liten penalty). Skadetröskeln är, om jag minns rätt nu, 5 + halva din level + en modifiering för rustning. Det ger mer "Conan-aktiga" äventyr, och inte samma beroende av helande magi.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Necross said:
I min egentillverkade D&D-klon helar man faktiskt till fullt efter 5 min vila - bara skador som var större än din Skadetröskel ger dig bestående skador (som betyder nån liten penalty). Skadetröskeln är, om jag minns rätt nu, 5 + halva din level + en modifiering för rustning. Det ger mer "Conan-aktiga" äventyr, och inte samma beroende av helande magi.
I Conan körde vi med att man omedelbart efter en strid helar samtliga HP som man inte förlorat genom crit-skador eller Massive damage. Fungerade väldigt bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,667
Eksem said:
Pffft, det här är D&D. Du är löskefolk, murder hobos och typer som knappt klarar av att befinna sig i möblerade rum under en längre stund och gudarna visar dig minsta möjliga sympati. Givetvis helar du efter en hel natts sömn ändå, för du är för dum i huvudet för att låta några enkla skärsår eller saknade kroppsdelar hindra dig från att skaffa mer guld!
Även om det här är sant tror sagda murder hobos att det är deras utvalda status som gör det :gremlaugh:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Vi kör att de lägsta sex poängen för figurerna representerar kroppsskador, och resten är uthållighet. Uthålligheten är alltså ett slags buffer.

All uthållighet återfås efter tio minuters vila. Såren, kroppspoängen, tar låång tid. Alla får 1t6 uthållighet utöver hp när de börjar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Rymdmonaut said:
CapnZapp said:
Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande. Vilket ju är fundamentalt; vem väljer frivilligt att fortsätta äventyra med ett sådan kvarnhjul kring halsen? (Oförståeligt hur WotC kom fram till just den detaljregeln kring surges)
Vadå? Nej, du har ju fortfarande healing surges.

Jag tolkade det att du har healing surges och kan använda dem som normalt, men om du får slut på dem så kan du fortfarande helas, men bara för halv effekt. Utanför strid antar jag att max halva HP utan healing surges skulle vara motsvarande, men jag får dubbelkolla mekaniken där innan jag gör något.*

Har jag missförstått något?
Förstår jag dig korrekt om du frågar mig "vad menar du Zapp med att farliga encounters ännu farligare när du fortfarande har dina surges?"

Isåfall är mitt svar:

Om dina surges har halv effekt tar det dubbelt så lång tid att parera HP-skada... vilket är en betydande nackdel i ett spel där striden kan vara över på bara några få stridsrundor. Därav att farliga encounters bli ännu farligare, oavsett antalet surges du har kvar.

(Om det var något annat du undrade, fråga gärna igen)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
CapnZapp said:
Rymdmonaut said:
CapnZapp said:
Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande. Vilket ju är fundamentalt; vem väljer frivilligt att fortsätta äventyra med ett sådan kvarnhjul kring halsen? (Oförståeligt hur WotC kom fram till just den detaljregeln kring surges)
Vadå? Nej, du har ju fortfarande healing surges.

Jag tolkade det att du har healing surges och kan använda dem som normalt, men om du får slut på dem så kan du fortfarande helas, men bara för halv effekt. Utanför strid antar jag att max halva HP utan healing surges skulle vara motsvarande, men jag får dubbelkolla mekaniken där innan jag gör något.*

Har jag missförstått något?
Förstår jag dig korrekt om du frågar mig "vad menar du Zapp med att farliga encounters ännu farligare när du fortfarande har dina surges?"

Isåfall är mitt svar:

Om dina surges har halv effekt tar det dubbelt så lång tid att parera HP-skada... vilket är en betydande nackdel i ett spel där striden kan vara över på bara några få stridsrundor. Därav att farliga encounters bli ännu farligare, oavsett antalet surges du har kvar.

(Om det var något annat du undrade, fråga gärna igen)
Nej, menade att man skulle kunna hela på halv effekt utan surges, med full effekt om man har surges att bränna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Rymdmonaut said:
Nej, menade att man skulle kunna hela på halv effekt utan surges, med full effekt om man har surges att bränna.
Det är då jag säger:

Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande.

Med andra ord, det var exakt det jag menade. Vad är det i min analys av "hela på halv effekt utan surges, hel effekt med surges" som du inte håller med om?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
CapnZapp said:
Rymdmonaut said:
Nej, menade att man skulle kunna hela på halv effekt utan surges, med full effekt om man har surges att bränna.
Det är då jag säger:

Det gör ju farliga encounters ännu farligare, eftersom din kapacitet till in-combat healing försämrats.

Men mellan encounters kan du fortfarande hela upp dig till max, så du inte är helt körd inför vidare äventyrande.

Med andra ord, det var exakt det jag menade. Vad är det i min analys av "hela på halv effekt utan surges, hel effekt med surges" som du inte håller med om?
Missuppfattning av mig av hur helningsreglerna fungerar i 4E. Nvm.
 
Top