Nekromanti Hitta de grymmaste svenska fantasyillustratörerna

Cloister

Veteran
Vad sägs om Björn "Hurricane" Hurri, eller Mattias Snygg? Båda är nu uppslukade av dataspelsindustrin förstås.

Själv "heter" jag Nicholas Cloister, och har återgått till att göra fantasyillustration efter många års uppehåll. Om jag tillhör de bästa i Sverige vet jag inte... (www.cloister.se), men jag skulle kunna tänka mig att vara med i boken. :gremsmile:

Tempelhand

Veteran
Re: Hitta de grymmaste svenska fantasyillustratöre

Helt suveränt, Cloister!

Hehe... visste väl att det skulle finnas lite okända talanger därute.
Har kollat igenom Björn Hurris, Mattias Snyggs och givetvis din hemsida och kommer med stor sannolikhet att kontakta er lite längre fram. (Min plan är att först ge ut en egen konstbok först och om allt flyter fint så har jag tillräckligt med rutin för att samordna en större konstbok med oss fantasysvennar )

Igen, tack för meddelandet!
Stefan

Basenanji

Postd20modernist

Min lista blir så här:

Stefan Kayat

Peter Bergting

Tomas Arfert

Krister Sundelin

---

Nostalgitripp, tänker ni. Men jag menar att det som de där har gemensamt är att de lämnar en del till åskådaren. Konsten stannar inte kvar i bilden, utan får liv i min hjärna. Krille tycker jag blir en suggestiv minimalist - något som det är fruktansvärt ont om i fantasy/sci-fi-världen. Peter är någon sorts formens mästare och Stefan blir den mänskligaste och mest mystiska. Tomas har ett rakt-på-uttryck som jag gillar.

Tapia tycker jag är för mycket.

/Basse, gillar att låtsas vara konstkritiker

Arfert

Facit
Cloister said:
Vad sägs om Björn "Hurricane" Hurri, eller Mattias Snygg? Båda är nu uppslukade av dataspelsindustrin förstås.

Själv "heter" jag Nicholas Cloister, och har återgått till att göra fantasyillustration efter många års uppehåll. Om jag tillhör de bästa i Sverige vet jag inte... (www.cloister.se), men jag skulle kunna tänka mig att vara med i boken. :gremsmile:
Riktigt bra grejer!

Arfert

Facit

Tack för berömmet, kul att höra!

solvebring

Superhero
Foggmock said:
Jag är en stor fan av Peter Bergting (äger snuskigt mycket pengar worth of orginal), och jag tror han är medgörlig för ett liknande projekt.

Få gärna med nått som inte är publicerat i Drakar och Demoner - de bilderna är bra, men mycket annat är bättre. :gremsmile:
Både svar till Fogge och Tempelhand:
Just precis vad jag tänkt säga.

Bergting är min stora favorit, med Lukas Thelin och Tapia på någon sorts diffus andraplats. Gillar Vässmar också, dock har jag mest sett hans blyertsjobb, inga fläskiga färgprylar.

Förövrigt kan man diskutera långt och länge om att "hålla hög klass". Enligt många är nog t.ex. Bergting bara en duktig randomtecknare som numera är ruskigt bra på att skapa sköna serier och dylikt. Jag tycker dock om hans stil långt mer än t.ex. Bauer.

Så vi har många bra svenskar, men det beror såklart på stil. Vill också hålla med om att de tecknare vi har här på forumet förtjänar en hög plats på listan. Det finns många här med mycket skön stil, bland andra just Arfert och Krille. Dessutom vill jag nämna Rosen, även om han inte verkar vara verksam här längre, och såklart Nisse Gulliksson, den gamle räven, dock är ju han inte en bland forumiterna.

solvebring

Superhero

Tapia tycker jag är för mycket.
Man kanske kan tycka det. Han är mycket för detaljer och prylar. Dock tycker jag färgdynamiken och dess djup är hans starka sida. Ta tillexempel Harry Potter-omslagen, asskönt färgjobb (ju, utom den sista boken, där bilden har hans jobb och färgläggningen Bergtings - vilken också är duktig vad det gäller färgjobbet).

solvebring

Superhero
Man tackar den!
Egerkrans har jag faktiskt inte kollat förut.
Riktigt skön stil, lite som Bergting. Helt min smak. För sig också med samma kulörer och färgrymd, vilket är vad jag gillar skarpt.

solvebring

Superhero

Har förresten glömt Per Sjögren, som slagit igenom bland de senare av Riotminds produkter.

Tyvärr verkar det som om RM tagit bort forumsdelen där forumiterna kunde posta sina illustrationer. Där fanns det nämligen en hel del okända men ruskigt skillade personer.
Tror förresten det var genom de inläggen som Per gjorde sig synlig och fick sin plats som illustratör åt RM.

Tempelhand

Veteran

solvebring said:
Har förresten glömt Per Sjögren, som slagit igenom bland de senare av Riotminds produkter.
Ah men det är ju helt lysande, Solvebring! Det är just sånt här jag letar efter (dvs svenska fantasy- och rollspelsillustrationer som skulle kunna slå även på en internationell kommersiell marknad)

Per Sjögren noterad på listan!