Nekromanti Hitta mördaren, lös mysteriet! [Hur göra intressant? Undvik om min grupp]

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa. Som några av er säkert vet så kör jag just nu en Eon Kampanj där mina två karaktärer med grupp är påväg till ett kloster för att reda ut hur det kom sig att en av deras kontakter (Broder Gavin) på klostret gick bort i en plötsligt sjukdom (han blev förgiftad, vilket karaktärerna misstänker redan innan de kommit dit).

Okey så nu kommer alltså förberedeleserna och medan jag skrev ned ledtrådar och intressanta SLP i klostret slog det mig att rent logiskt kan ett flertal av dessa misstänkta/vittnen vara den skyldiga. Det finns ett flertal som kan ha velat ha ihjäl deras kontakt. Så då tänker jag såhär: Ska jag vara flexibel med vem den skyldige var? Ska jag låta det vara den som de misstänker och helt enkelt göra det till det rätta svaret (eller kanske tvärtom: Personen de misstänker, oavsett vem, är ej skyldig utan istället låter vi någon annan vara skyldig?). En stor fet konspiration alá Agatha Christie tycker jag inte känns så lämpligt, då flera av personerna på klostret också är distinkta rivaler till varandra.

Vad tycker ni?

Also, vilka bra ledtrådar kan man använda sig av? Just nu har jag
  • Hitta offrets hemliga dokument, skrivna i kod, som bland annat avslöjar: Karta till skum mötesplats, Ett ej skickat brev som anklagar flera medlemmar av klostret för att vara kultister, ett ej skickat brev som säger att kultisterna ska träffa "En Nobilius" (namnet på en adelsfamilj som bor i närheten), en kladd på marginalen av ett ark "Röken?",
  • Några doser med giftet som han dog av (vore inte det en twist? Han råkade döda sig själv för slarvig hantering med giftet...)
  • En ring i sten som har en orm med ett människoansikte ingraverat (Gorgon) som känns "ohelig". Ett kultföremål.
  • Några konstiga mynt. Med lite research förstås de att de tillhör något gammalt utdött adasiskt (Gorgon) rike.
I övrigt finns där lite vittnesrapporter också....
  • Han efterfrågade en bok skriven på faliska (han var den enda som kunde skriva det språket i klostret) samma kväll som han insjuknade. Bibliotokarens lilla hjälpreda nämner det men boken kan ej hittas igen. Bibliotikarien hävdar att hans hjälpreda (en pojke på tio år) har livlig fantasi och att en sådan bok ej finns.
  • En av örtkännarna blev ivägskickad av barberaren som tog hand om den sjuke Gavin när denne ville hjälpa.
  • En av nunnorna, syster Hermina hade en affär med Gavin och gjorde abort, enligt barberaren, inte länga innan Gavin insjuknade. Hermina har tagit ett tysthetslöfte och går i sörjekläder ända sedan Gavin dog och är svår att förhöra.
  • En av hantverkarna gjorde en lykta och starka kläder, speciellt designade för att tåla lång, hård vandring i den krävande terrängen till Gavin.
  • Bryggaren uttrycker ogillande för Gavin och säger att han alltid la näsan i blöt istället för att fokusera på sina studier.
  • Broder Indecorum är en puckelryggig, missbildad krake som har mycket svårt för att prata med människor men gärna prata med sina duvor (han har hand om klostrets brevduvor) och ryktesvis talar han gärna med folks lik nere i katakomberna.

Så möjliga misstänkta för Gavins bortgång:
  • Gavin själv. Trots otycke från många i klostret så råkar han alltså ha lite gift på fingerspetsarna och gnuggar sina ögon eller något annat obetänksamt.
  • Konspiration: Bibliotikarien. Bibliotikarien är en tunn, blind gammal gubbe som inte tyckte om att Gavin hittade hans gamla faliska textsamling. Noga undangömd i sitt bibliotek lyckades på något sätt Gavin hittade en bok som förklarar i detalj hur man frammanar demoner och annat otyg. Han betalade bryggaren (som också är en Glutherian) med sin lilla hjälpredas kropp (en mycket söt ung pojke...) och bryggaren skred till verket.
  • Barberaren hade ihjäl Gavin efter en kärlekstriangel mellan henne, Gavin och Hermina gick åt helsefyr.
  • Hermina hade ihjäl Gavin efter att han tvingade henne att genomföra en abort. Möjligtvis med barberarens hjälp.
  • Broder Indecorum hade ihjäl Gavin för något inbillat övertramp, tex. grymhet mot hans duvor. Alternativt ville Indecorum ha någon ny att tala med nere i katakomberna.
  • Gavin deltog på något möte med kulten som dock insåg att han var en spion och de lät mörda honom. Var någon från familjen Nobilius deltagare?
  • Konspiration: Spionen. Abbotten och/eller Abedissan på klostret har insett att Gavin jobbar som spion, åt familjen Vestoris. En eller båda två av dem arbetar för en rivaliserande familj och blir beordrade att göra sig av med spionen på ett diskret sätt. De kommer medvetet försöka styra RP i fel riktning.
All hjälp uppskattas!

jensofsweden

Stjärnmagiker
Det går ju möjligtvis att göra 'cause of death' lite klurigare också, genom att göra det lite tveksamt om det var så att han faktiskt blev förgiftad.

Exempel - Kroppen

Vid närmare undersökning av broder Gavins kropp upptäcker de att det är någon som skurit i den! De vid klostret hävdar att obduktion är traditionsenligt vid sådana här tillfällen för att säkerställa att det inte handlar om foul play, men (om någon kan medicin ganska bra) så verkar sättet man utfört obduktionen på lite... konstig. Snitten är lagda dåligt och det verkar som man mest skurit vid magen och inte kollat andra organ.

Detta kan betyda en mängd olika saker, bland annat:

1. "Obduktionen" är utförd i ett försök att dölja snitt skapad av vapen.
2. Det är en obduktion, helt legit, 'kirurgen' är bara jävligt darrig på handen.
3. Någon har skurit upp kroppen för att plocka ut förgiftad mat ur magsäcken postmortem.
4. Någon har skurit upp kroppen för att lägga in någonting i kroppen postmortem (kan vara gift, kan vara något annat lurt).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Jag flyttade denna då jag tycker att det hör hemma i Rollspelsmakarforumet. Där minskar ju också risken att dina spelare läser av misstag, hoppas jag.

Kul diskussion!

/M

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att det är slappt äventyrsmakande att låta spelarnas val av mördare bli det rätta svaret. Som spelare blir jag alltid upprörd när snt inträffar och irriterar mig på att alla mina ansträngningar egentligen var förgäves (och därför ointressanta) – vad jag än hade gjort hade ju lett mig till mördaren.

Så jag tycker att du ska:

1) Bestäm dig för en metaplott som tydligt förklarar varför någon vill att någon annan ska dö.
2) Förse plotten med nån twist, typ att två personer som egentligen inte gillar varandra ändå känner sig tvungna att samarbeta när andra inte ser.
3) Förbered någon red herring, men gör den enkel och snabb att upptäcka. Varför? Jo, för att skapa osäkerhet och spänning i spelargruppen. Det får inte kännas tråkigt och förutsägbart.
4) Nu det viktigaste: svara på frågan "Hur fattar spelarna att det är person X som är mördaren och att motiv Y ligger bakom?". Här kan du peta i färdighets/förmågeanvändande. Jag gillar att tänka i steg, typ: Först inser spelarna att offret inte dött en naturlig död=>någon/några är mördare=>ledtråd på mordplatsen tyder på att det mördaren har en koppling till plats a, b eller c.=>PÅ plats a får spelarna reda på att grupp Z eller Ä kan ha motiv att mörda offret... osv

5) När du är nöjd med punkt 4, tänk genom allt en gång till och försök att hitta alternativa svar som dina spelare kan komma fram till. Se till att modifiera allt i 4) så att spelarna inte kan välja fel.
6) Fundera på hur du ska presentera scenerna. Kanske handlar spelarnas framgångsprocent om hur du pratar med spelarna? Skisa lite på hur SLP:s skulle svara om spelarna förhör denne.

Jag tycker att ovanstående fungerar bra för mig. Mycket pill, men jag gillar ju det. Det bästa med det systemet/tänket är att jag dels kan etablera coola scener/spännande mysterier och dels att det faktiskt finns en logisk plott för spelarna att knäcka. Inget är så belönande som när man känner sig smart och löser ett mysterium (anser jag).

...

Tyckler du att det där lät skitjobbigt eller bara tråkigt kan du kolla lite på the Alexandrian som har en helt annan approach till mysterier och plottar. http://thealexandrian.net/wordpress/4147/roleplaying-games/dont-prep-plots

Kör hårt!

Basenanji

Postd20modernist
Så möjliga misstänkta för Gavins bortgång:
  • Gavin själv. Trots otycke från många i klostret så råkar han alltså ha lite gift på fingerspetsarna och gnuggar sina ögon eller något annat obetänksamt.
  • Konspiration: Bibliotikarien. Bibliotikarien är en tunn, blind gammal gubbe som inte tyckte om att Gavin hittade hans gamla faliska textsamling. Noga undangömd i sitt bibliotek lyckades på något sätt Gavin hittade en bok som förklarar i detalj hur man frammanar demoner och annat otyg. Han betalade bryggaren (som också är en Glutherian) med sin lilla hjälpredas kropp (en mycket söt ung pojke...) och bryggaren skred till verket.
  • Barberaren hade ihjäl Gavin efter en kärlekstriangel mellan henne, Gavin och Hermina gick åt helsefyr.
  • Hermina hade ihjäl Gavin efter att han tvingade henne att genomföra en abort. Möjligtvis med barberarens hjälp.
  • Broder Indecorum hade ihjäl Gavin för något inbillat övertramp, tex. grymhet mot hans duvor. Alternativt ville Indecorum ha någon ny att tala med nere i katakomberna.
  • Gavin deltog på något möte med kulten som dock insåg att han var en spion och de lät mörda honom. Var någon från familjen Nobilius deltagare?
  • Konspiration: Spionen. Abbotten och/eller Abedissan på klostret har insett att Gavin jobbar som spion, åt familjen Vestoris. En eller båda två av dem arbetar för en rivaliserande familj och blir beordrade att göra sig av med spionen på ett diskret sätt. De kommer medvetet försöka styra RP i fel riktning.

Allt det där är ju skitacoolt. Jag blir mest glad av läskiga konspirationer och komplicerade komplotter, men det lär ju vara olika för olika personer.

Det jag vill tillägga är att det nog blir häftigare för spelarna om du på något sätt kan knyta an till deras upplevelse av spelets plott. Dvs: försök att få spelarna att känna något inför den plott du väljer ut. Jag brukar tycka att en bra trigger för spelares engagemang i plotten är när de upplever att spelvärldens invånare är omåttligt korkade eller naiva; eller när spelvärldens invånare antyder att de har gott om tid när de egentligen inte har det – eller när flera olika oberoende källor, på olika sätt antyder att en större problematik verkar vara i antågande. Speciellt bra blir det när de olika källorna inte har koll på varandra. Det finns flera, men jag misstänker att det hamnar utanför temat för den här tråden.

Ett utdrag från Basenanjis länk är regeln om trippla ledtrådar.
För varje grej som du vill att rollfigurerna ska upptäcka ska du förbereda minst tre ledtrådar. Och varje ledtråd ska kunna hittas på minst tre sätt.

Mundo

Myrmidon
Mannen i skogen;n210673 said:
Ett utdrag från Basenanjis länk är regeln om trippla ledtrådar.
För varje grej som du vill att rollfigurerna ska upptäcka ska du förbereda minst tre ledtrådar. Och varje ledtråd ska kunna hittas på minst tre sätt.
Det här var en otroligt bra tumregel faktiskt. Tack.

Ja, den har hjälpt mina spelgrupper en del. :)
Dessutom hjälper den spelarna att förstå att de är på rätt spår, om de hittar fler av ledtrådarna.