Hej allihopa. Som några av er säkert vet så kör jag just nu en Eon Kampanj där mina två karaktärer med grupp är påväg till ett kloster för att reda ut hur det kom sig att en av deras kontakter (Broder Gavin) på klostret gick bort i en plötsligt sjukdom (han blev förgiftad, vilket karaktärerna misstänker redan innan de kommit dit).
Okey så nu kommer alltså förberedeleserna och medan jag skrev ned ledtrådar och intressanta SLP i klostret slog det mig att rent logiskt kan ett flertal av dessa misstänkta/vittnen vara den skyldiga. Det finns ett flertal som kan ha velat ha ihjäl deras kontakt. Så då tänker jag såhär: Ska jag vara flexibel med vem den skyldige var? Ska jag låta det vara den som de misstänker och helt enkelt göra det till det rätta svaret (eller kanske tvärtom: Personen de misstänker, oavsett vem, är ej skyldig utan istället låter vi någon annan vara skyldig?). En stor fet konspiration alá Agatha Christie tycker jag inte känns så lämpligt, då flera av personerna på klostret också är distinkta rivaler till varandra.
Vad tycker ni?
Also, vilka bra ledtrådar kan man använda sig av? Just nu har jag
Så möjliga misstänkta för Gavins bortgång:
Okey så nu kommer alltså förberedeleserna och medan jag skrev ned ledtrådar och intressanta SLP i klostret slog det mig att rent logiskt kan ett flertal av dessa misstänkta/vittnen vara den skyldiga. Det finns ett flertal som kan ha velat ha ihjäl deras kontakt. Så då tänker jag såhär: Ska jag vara flexibel med vem den skyldige var? Ska jag låta det vara den som de misstänker och helt enkelt göra det till det rätta svaret (eller kanske tvärtom: Personen de misstänker, oavsett vem, är ej skyldig utan istället låter vi någon annan vara skyldig?). En stor fet konspiration alá Agatha Christie tycker jag inte känns så lämpligt, då flera av personerna på klostret också är distinkta rivaler till varandra.
Vad tycker ni?
Also, vilka bra ledtrådar kan man använda sig av? Just nu har jag
- Hitta offrets hemliga dokument, skrivna i kod, som bland annat avslöjar: Karta till skum mötesplats, Ett ej skickat brev som anklagar flera medlemmar av klostret för att vara kultister, ett ej skickat brev som säger att kultisterna ska träffa "En Nobilius" (namnet på en adelsfamilj som bor i närheten), en kladd på marginalen av ett ark "Röken?",
- Några doser med giftet som han dog av (vore inte det en twist? Han råkade döda sig själv för slarvig hantering med giftet...)
- En ring i sten som har en orm med ett människoansikte ingraverat (Gorgon) som känns "ohelig". Ett kultföremål.
- Några konstiga mynt. Med lite research förstås de att de tillhör något gammalt utdött adasiskt (Gorgon) rike.
- Han efterfrågade en bok skriven på faliska (han var den enda som kunde skriva det språket i klostret) samma kväll som han insjuknade. Bibliotokarens lilla hjälpreda nämner det men boken kan ej hittas igen. Bibliotikarien hävdar att hans hjälpreda (en pojke på tio år) har livlig fantasi och att en sådan bok ej finns.
- En av örtkännarna blev ivägskickad av barberaren som tog hand om den sjuke Gavin när denne ville hjälpa.
- En av nunnorna, syster Hermina hade en affär med Gavin och gjorde abort, enligt barberaren, inte länga innan Gavin insjuknade. Hermina har tagit ett tysthetslöfte och går i sörjekläder ända sedan Gavin dog och är svår att förhöra.
- En av hantverkarna gjorde en lykta och starka kläder, speciellt designade för att tåla lång, hård vandring i den krävande terrängen till Gavin.
- Bryggaren uttrycker ogillande för Gavin och säger att han alltid la näsan i blöt istället för att fokusera på sina studier.
- Broder Indecorum är en puckelryggig, missbildad krake som har mycket svårt för att prata med människor men gärna prata med sina duvor (han har hand om klostrets brevduvor) och ryktesvis talar han gärna med folks lik nere i katakomberna.
Så möjliga misstänkta för Gavins bortgång:
- Gavin själv. Trots otycke från många i klostret så råkar han alltså ha lite gift på fingerspetsarna och gnuggar sina ögon eller något annat obetänksamt.
- Konspiration: Bibliotikarien. Bibliotikarien är en tunn, blind gammal gubbe som inte tyckte om att Gavin hittade hans gamla faliska textsamling. Noga undangömd i sitt bibliotek lyckades på något sätt Gavin hittade en bok som förklarar i detalj hur man frammanar demoner och annat otyg. Han betalade bryggaren (som också är en Glutherian) med sin lilla hjälpredas kropp (en mycket söt ung pojke...) och bryggaren skred till verket.
- Barberaren hade ihjäl Gavin efter en kärlekstriangel mellan henne, Gavin och Hermina gick åt helsefyr.
- Hermina hade ihjäl Gavin efter att han tvingade henne att genomföra en abort. Möjligtvis med barberarens hjälp.
- Broder Indecorum hade ihjäl Gavin för något inbillat övertramp, tex. grymhet mot hans duvor. Alternativt ville Indecorum ha någon ny att tala med nere i katakomberna.
- Gavin deltog på något möte med kulten som dock insåg att han var en spion och de lät mörda honom. Var någon från familjen Nobilius deltagare?
- Konspiration: Spionen. Abbotten och/eller Abedissan på klostret har insett att Gavin jobbar som spion, åt familjen Vestoris. En eller båda två av dem arbetar för en rivaliserande familj och blir beordrade att göra sig av med spionen på ett diskret sätt. De kommer medvetet försöka styra RP i fel riktning.