Nekromanti Hitta vad jag söker!

tull

Hero
Hej jag vill testa på nya rollspelssystem och spelvärldar, listar nedan ett antal saker jag söker hos rollspelet också hoppas jag att ni vet vad jag söker!

Om "setting".
1. Det ska vara fantasy
2. Världen får gärna vara "lågkulturell", en värld som är mer mot Conan Barbaren, laglöshet, stadsstater och korruption. Lite mer skit i världen, lite mindre glamour.
3. Illustrationerna får för i helvete inte vara manga/anime/hentai inspirerat.
4. Världen får inte utgå ifrån någon sorts asiatisk kultur. "Asien" får finnas med, men den får inte ta för stor plats. Ta EON t.ex. där finns "asien" men det ligger så långt bort att man kan blunda. Det är bra fantasy.
5. Jag är inte intresserad av Mundana, jag har Mundana.
6. Det ska vara roligt att "kulturspela"

Om Systääämet
1. Stridssystemet får gärna vara detaljistiskt men inte vara så trögt som EON.
2. Hellre mer mot action än realism.
3. Mindre regler än EON och mer regler än Saga är en bra utgångspunkt.
4. Spel med "levels" gör mig grinig.
5. Man ska använda tärningar för tärningar är kosher.
6. Desto längre tid och desto roligare det är att göra karaktär desto gladare blir jag.

Generella önskemål
1. Snygg produkt
2. Det är roligt att köpa många extraböcker efteråt

Fienden

Hero
1. Skaffa Bläck.
2. ????
3. PROFIT!
Bläck är medfogat. Inte riktigt vad du frågar efter, men så finns även:

DRAKAR OCH DEMONER - TRUDVANG!
Spela det, bara gör det. Du kommer inte bli besviken på reglerna tror jag, och verkligen inte världen. Världen är nämligen perfekt på nästan alla vis. <3

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kraetyz said:
1. Skaffa Bläck.
2. ????
3. PROFIT!
Bläck är medfogat. Inte riktigt vad du frågar efter, men så finns även:
Naaaw, vad sött. Tack tack. Men som du säger, det är inte riktigt vad som efterfrågas. Faktiskt så är det väl bara första punkten som ungefärligen uppfylls. :gremsmile:

Fienden

Hero
DeBracy said:
Naaaw, vad sött. Tack tack. Men som du säger, det är inte riktigt vad som efterfrågas. Faktiskt så är det väl bara första punkten som ungefärligen uppfylls. :gremsmile:
Näe, Bläck kan uppfylla nummer två också. Beror ju liksom på vad man ritar och vad man känner för. Det kan vara skitigt också. ^^ Ganska mysigt.

tull

Hero
Kraetyz said:
DRAKAR OCH DEMONER - TRUDVANG!
Spela det, bara gör det. Du kommer inte bli besviken på reglerna tror jag, och verkligen inte världen. Världen är nämligen perfekt på nästan alla vis. <3
Alltså visst Riotminds äventyr drar verkligen raggsockorna av Neogames. Men jag vet inte om jag är så imponerad av Trudvang som värld, de kunde ha gjort den så mycket mer häftig. Sen tycker jag inte DoDT är särskilt roligt systäm. Men visst Trudvang har en charm, men jag har redan varit där.

vandraren

Swordsman
Conan the RPG?

Saga? Nu såg jag att du skrev mer regler, men varför egentligen?

Västmark?

Gamla Drakar och Demoner i Ereb Altor?

Elric?

tull

Hero
Vandraren said:
Conan the RPG?

Saga? Nu såg jag att du skrev mer regler, men varför egentligen?

Västmark?

Gamla Drakar och Demoner i Ereb Altor?

Elric?
Det måste inte vara mer regler, men jag vill inte ha mindre regler än Saga. Jag gillar verkligen Saga som system och setting. Det är en cool produkt jag varmt rekommenderar till andra men jag vill ju prova på något nytt.

Fastnade inte för Västmark och gamla dod känns så reaktionärt att spela.

Men Elric vad är det?
Conan RPG har väll levelsystem?

Arfert

Facit
Artesia ser inte ut som en serietidning när du öppnar det. Det är ett snyggt spel. Väl värt att kolla in.

Du kan nog få tag i Harnmaster från Goblin Games i Göteborg... de brukar kunna fixa fram det mesta..

Persson said:
Conan RPG har väll levelsystem?
Yepp, det är ju D20, men det är helt ok endå eftersom de gör på sitt egna lilla vis. Och det är ju verkligen Sword & Sorcery som jag såg att du efterfrågat i någon annan tråd.
Men, du kanske är allergisk imot D20 systemet, vad vet jag?

Annars är Artesia en riktigt snyggt och bra spel. Rekommenderas!

Jag skulle nog även rekommendera SIFRP (Songs of Fire and Ice).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bloodlust / Hyperborea?

Beroende på hur bra du är på franska resp tyska kommer system 6-punkten att infrias olika väl, annars är det precis vad du frågar efter.

Nässe

Myrmidon
Nu kanske du kommer att stånga mig i ansiktet för att jag ger tips som inte riktigt är vad du letar efter- men om jag skulle spela Sword & Sorcery så suklle jag antingen köra World of Near alltså gamla The Shadow of yesterday med en massa nya regler och en bättre omskriven värld, finns att köpa på Goblin Games i Göteborg eller Sorcerer & Sword till gamla klassiska Sorcerer- eller ja, då Bläck så klart.

Av nyfikenhet- är det för att Eons system är trögt som du vill prova något nytt, eller vad är det som lockar dig ut i okända vatten

Poseur

Swashbuckler
Gamla world of darkness dark ages upplaga?

Fantasy, i vår egen medeltid som dock är mer mörk, dyster och allmänt förjävlig.
Visst spelet i sig utspelar sig i början på ett aningen grymmare och smutsigare 1200-tal.
Det asien som finns med i WOD är ju äkta asien, dvs inget rippande men i Dark ages så är det ända asien man ser mellanösten och invaderande mongoler.

Men problemet med WOD är väl att man mer eller mindre alltid spelar något övernaturligt egentligen. Och lämpar sig ganska kasst för doungeoncrawling. Men spöa monster och onda vampyrer är nice. Inquisitor kan mycket väl funka där man spelar guds utsända soldater för att bekämpa satans demoner.

/Poseur

tull

Hero
NilsH said:
Av nyfikenhet- är det för att Eons system är trögt som du vill prova något nytt, eller vad är det som lockar dig ut i okända vatten
Jag har varit i Mundana för länge nu och skulle vilja sätta mig in i en ny värld. När jag började med EON var jag 16år och nu är jag 23år. Efter 7år med EON så känner jag att det vore roligt att prova något nytt.
Jag har aldrig heller riktigt accepterat EONs stridssytem som tar upp för mycket tid vilket dödar den stämning som annars alltid ligger på topp.

claes

Swordsman
Persson said:
Hej jag vill testa på nya rollspelssystem och spelvärldar, listar nedan ett antal saker jag söker hos rollspelet också hoppas jag att ni vet vad jag söker!
Warhammer Fantasy Roleplay stämmer in på alla dina punkter. 2nd eller 3rd editon funkar. Jag rekommenderar 3rd edition.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Ok! Du vill spela Rolemaster i Shadow World.
Fast levlarna kommer göra dig grinig.

//EvilSpook

Arfert

Facit
Du vill spela Warhammer Fantasy Roleplay, första (eller möjligen andra) editionen. Den är mest som du beskriver.

Tredje har jag inte testat, men fått en känsla av att det är mindre "kulturspel" där. Men jag kan ha fel.

claes

Swordsman
Arfert said:
Du vill spela Warhammer Fantasy Roleplay, första (eller möjligen andra) editionen. Den är mest som du beskriver.

Tredje har jag inte testat, men fått en känsla av att det är mindre "kulturspel" där. Men jag kan ha fel.
Du har fel :gremsmile:
Trean har allt som ettan och tvåan har fast den gör det mycket bättre.