Re: Hitta vad jag söker! (ot)
Då kommer det säkert bli kalas.
För Sword & Sorcery, använd bara Lifepath of Man, kolla genom dem och stryk dem som du finner inte matchar er tänkta setting. På wikin finns ett par lifepathsettings som är plockade från Conan, men alla utan
Conan of Persia är för Burning Wheel Classic, och har för mig det är något med traitpoängen som är annorlunda. Kolla igenom er setting, vilka kulturer är det som finns? Vilka särdrag har de, försök lyft ut ett eller två av dessa och använd dem som character traits för att färga karaktärerna tydligare.
Det viktigaste för att du skall få till Sword & Sorcery tror jag inte ligger i lifepathsen. Istället skulle jag säga att det ligger mycket i att utnyttja systemet med beliefs, se till att alla förstår dess innebörd, se till att verkligen stenhårt utmana dessa, utan nåd! Om någon har en övertygelse om att skydda sin lillasyster, se till att ormkulten vill offra henne för att väcka sin sovande gud. Vill någon fördjupa sitt kunnande i magi, se till att det är till ett pris. Låt dennes mästare kräva värre och värre saker, inled med något litet, avsluta med massmord och blodsoffer. Hur gärna vill spelaren att hans karaktär skall lära sig hemlighterna? På så vis tror jag du kan få till stämningen oavsett vilka Lifepath settings ni väljer.
Magi då. Om du bara har grundböckerna, kör på Faith. Uteslutande Faith. Låt Minor miracle framkalla mindre demoner, låt Major miracle framkalla värre saker, osv. Sätt valfri färg på det hela och fundera över vem det är som svarar på bönerna? Är det ormguden? Kanske innebär högre värde i Faith massa knepig saker, ormar följer personen, personens ögon blinkar ibland till och reptilögon syns för ett ögonblick, osv. Faith 10 innebär då självklart att personen helt tas över och blir ett med ormguden. Har du Magic Burnern så använder du dig förslagsvis av Summoning (hur du kontaktar, gör kontrakt med demoner och får dem att göra vad du önskar) och slår på Corruption. Men, jag tror du kommer väldigt långt med att bara använda Faith istället, så köp inte Magic Burnern bara för det, lätt att det blir för mycket nytt samtidigt annars.