Nekromanti Hitta vad jag söker!

Storuggla

Champion
"Reign är nog faktiskt precis vad du letar efter, nu när jag tänker efter."

Förutom då att det är high fantasy, att det finns en asiatisk kultur smack mitt i världen, man gör karaktärer i ett nafs och att ingen av kulturerna är beskriven mer än med de mest basala fakta så att man vet vilka kulturer de är stulna från? Ja, då är det helt precist vad som efterfrågas.

Storuggla, Reign är överskattat

tull

Hero
Okej

Det lutar mot att jag köper Burning Wheel. Andra produkter som jag är nyfiken på är A song of ice and fire men där har man ju läst en del kritik (stridssystämet bla).
Artesia verkar också jävligt intressant, får intrycket att dess system liknar Burning Wheels system väldigt mycket men värden till Artesia verkar vara mer mot "glamour" än "skitig". Warhammer fantasy roleplay 3ed är jag nyfiken på men dess värld är visserligen skitig men den lyser av högkultur (mäktig magisk närvaro, högtysk, krut, imperium.

Nu när jag tänker efter så är det Hyboria jag vill spela i men i ett "annat" Hyboria. Men det kanske inte finns andra rollspelsvärldar som liknar Hyboria?

Nu är jag rörig. Senaste tanken är alltså att köpa ett regelsystem och en "setting" separat. Kommer jag behöva magical burner och monster burner för att kunna ha roligt med Burning wheel? Borde jag använda ett annat regelsystem än Burning wheel?

Något som jag tycker är viktigt är att spelarna utgår ifrån "första persons perspektiv" när de spelar, alltså sina karaktärer inte ifrån ett ovanifrån perspektiv (eller tredje person). Frågan är om Burning wheel gör det?

Vilken setting bör jag köpa?

Storuggla

Champion
"Artesia verkar också jävligt intressant, får intrycket att dess system liknar Burning Wheels system väldigt mycket"

De liknar varandra i det att båda är på engelska. Artesia använder Fuzion för att fungera och är ett traditionellt regelverk, medan Burning Wheel inte liknar något du sett förut. Det är inte en fråga om bättre eller sämre, men Artesia är regler du är van vid, medan BW tvingar dig att tänka om lite. Inte fel, det inte! :gremwink:

"Nu är jag rörig. Senaste tanken är alltså att köpa ett regelsystem och en "setting" separat. Kommer jag behöva magical burner och monster burner för att kunna ha roligt med Burning wheel? Borde jag använda ett annat regelsystem än Burning wheel? "

Nja... de gör ju saken bättre (det är ju kul att göra monster och magiboken ger oss regler korrumperande magi och blodsmagi vilket är tufft), men det är fullt gångbart med enbart grundpaketet.
BW är bäst när spelarna skriver ner mål för sina karaktärer ("Prins Bludder ska aldrig ärva tronen för han är ett as!") och sedan aktivt driver storyn mot sina mål. Då är det mumma. Har du inte sådana spelare... slutar det trist.

Storuggla, pessimistisk soffa

Rising

Vila i frid
Det lutar mot att jag köper Burning Wheel. Andra produkter som jag är nyfiken på är A song of ice and fire men där har man ju läst en del kritik
Om du inte har läst någon kritik mot Burning Wheel så betyder det att jag inte har gjort mitt jobb.

Kommer jag behöva magical burner och monster burner för att kunna ha roligt med Burning wheel?
Du kommer behöva två LSD-frimärken, sex lustgaspatroner och en videofilm med katter i partyhattar, för att kunna ha roligt med Burning Wheel.

Något som jag tycker är viktigt är att spelarna utgår ifrån "första persons perspektiv" när de spelar, alltså sina karaktärer inte ifrån ett ovanifrån perspektiv (eller tredje person). Frågan är om Burning wheel gör det?
Det enda som är riktigt bra med Burning Wheel är att det har intressanta mekanismer för att låta spelarna vara med och styra berättelsen ur ett utanförperspektiv.

Nässe

Myrmidon
Vågar man fråga hur mycket du har spelat Burning Wheel?

Jag tycker efter min lilla erfarenhet av Burning Wheel, och allt mer växande erfarenhet av Burning Empire (som har samma system) att det är ett grymt bra system. Spännande engagerande och enkelt (ja, det ser askomplext ut på ytan- men man lär sig snabbt).

Instinkter och beliefs är asgrymt. Reglerna för sociala konflikter och strid är väldigt mycket spel- i motsats till fritt rollspel- men det är kul ibland med tydliga spelmoment.

Christoffer

It's all pig.
Lyssna inte på Rising, han är bara grinig för att han inte fått tillfälle att spela Burning Wheel själv någon gång. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Du klarar dig bra på grundböckerna, det kommer kanske inte bli det mest s&s:iga du kan få, men börja där. Först kanske du ska se om du faktiskt gillar systemet? Det sätter rätt speciella krav på både spelare och spelledare. Är man inte beredd på det utan vill spela så som man alltid har spelat, då är Burning Wheel dåligt. För att gilla Burning Wheel bör man nog inte tycka att metaspel är dåligt, inte tycka att spelmekanik kommer ivägen för sant och gott rollspelande, verkligen gilla att förlora, få pisk, stryk och misslyckas om och om och om igen, för att sen resa sig ur skiten och skina som en sol. Och sist men inte minst bör man läsa böckerna så som regler, inte någon mjäkig guide eller liknande, när spelet säger "sluta läs och spela lite nu med reglerna du lärt dig" så är det inte ett råd, utan en order som ska följas. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Vågar man fråga hur mycket du har spelat Burning Wheel?
Jag kunde inte ens läsa boken! Den var för crazy. Så det skulle inte ha gått för mig att spela BW - jag fattade ingenting.

Eller jo, jag begrep nog hur reglerna fungerade - jag förstod bara inte vad det var för syfte med dem. Och sådana spel ska man inte spela.

---

Men jag tror inte att den här tråden tjänar på någon diskussion om BW. Jag såg en möjlighet att skriva något som jag tyckte var underhållande - på ett lättsamt sätt som förhoppningsvis inte behövde vara så svårt att bortse ifrån för BW-älskare - och dels inflika något som jag faktiskt tyckte var relevant: Att BW inte är något utpräglat förstapersonsspel, utan att det bygger väldigt mycket på metakoncept såsom Instincts.

Christoffer

It's all pig.
Det här stycket gör mig dock orolig (som i att du kanske slösar pengar om du köper BW), och jag tror att det är möjligt att Burning Wheel inte är för er. Det finns en hel del mekanik som innebär att en spelare kan diktera något om spelvärlden, den tar alltid sin utgångspunkt hos karaktären spelaren spelar.

Men, om du bara syftar till om man säger "jag gör.." (första person) eller "Eram den starke gör..." (tredje person) så är det skit samma. Det är det nog i alla rollspel även om vissa faktiskt dikterar tredjeperson. Däremot, som jag misstänker, om du syftar till vad som är skillnaden mellan vad som kallas actor stance och author stance, det vill säga om spelarna gör beslut uteslutande utifrån sina karaktärer eller om de också gör beslut för sina karaktärer utifrån historien, så bör du nog hålla fingrarna borta från Burning Wheel. Eller så bör du köpa Burning Wheel bara just därför och lära om. :gremsmile:

Arfert

Facit
..det GÅR ju faktiskt att börja spela BW som det var ett i stort sätt vanligt rollspel, för att sedan smyga på spelarna ett nytt tankesätt.

Nässe

Myrmidon
OOOtt

Jag kunde inte ens läsa boken! Den var för crazy. Så det skulle inte ha gått för mig att spela BW - jag fattade ingenting
:gremlaugh:

Trodde crazy- spel var helt din påse nötter annars... :gremwink:

Total OT- jag är inte heller någon BW älskare, ser spelet som ett spännande och eggande snedsteg från mitt stadiga förhållande till SS

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
..det GÅR ju faktiskt att börja spela BW som det var ett i stort sätt vanligt rollspel, för att sedan smyga på spelarna ett nytt tankesätt.
Är det inte ärligare att bara säga "det är såhär spelet ser ut, det kräver det här och om vi skall spela det måste vi tänka om såhär, är alla med på det?"

Om man slänger ett öga på Burning Wheels forum så ser man snabbt för vilka spelgrupper spelet kraschar, det är just de grupperna som tror att de köpt sig ett nytt Dungeons and Dragons (byt ut mot lämpligt tradspel) och spelar det precis så som de spelade Dungeons and Dragons. Visst, det går, flera grupper har fått det att fungera bra (uppenbarligen är ni en av dem), men flera har också fått stora krascher och spelare som svär och aldrig skall röra något Luke Crane skrivit igen.

Men självklart, man kan spela vilket spel som helst hur man vill, men spelar man egentligen spelet då? Eller har man gjort något eget utav det?

Storuggla

Champion
Re: OOOtt

"Trodde crazy- spel var helt din påse nötter annars..."

Inte för att vilja visualisera Risings nötpåse mer än nödvändigt, men sådant crazy som Rising gillar är ödleflickor, clownbrandmän, Göran Persson på en trampolin och tv4:s Parlamentet. Burning Wheel är mer David Lynch. Crazy, men en annan sorts crazy.

Storuggla, jingle them bags

Arfert

Facit
Har inget med ärlighet att göra, det kan ta tid bara att lära sig ett nytt spelsätt... vi hade Beliefs när vi spelade, men jag tror inte vår SL inte riktigt orkade ta tag i den biten. Jag vet inte.

...och inte fan kraschar BW "som tradspel", varför skulle det göra det? Det är stabilt. Det har ett bra grundsystem för konflikter, det har ett bra stridssystem, det har ett jävligt bra system för att skapa intressanta karaktärer. Det räcker långt.

Låter mest som du inte gillar att folk gör som de vill här. Men jag kanske misstolkar dig.

Nässe

Myrmidon
Re: OOOtt

Storuggla said:
"Trodde crazy- spel var helt din påse nötter annars..."

Inte för att vilja visualisera Risings nötpåse mer än nödvändigt, men sådant crazy som Rising gillar är ödleflickor, clownbrandmän, Göran Persson på en trampolin och tv4:s Parlamentet. Burning Wheel är mer David Lynch. Crazy, men en annan sorts crazy.

Storuggla, jingle them bags
Just bristen på clownbrandmän har ju lyfts fram som kritik i många recenssioner av BW- men jag tycker inte det är rikitgt rättvist att ställa den typen av kvalitetskrav på ett såpass litet spel- en annan sak är ju när vi pratar om D&D4, Neoviking eller Coriolis

Christoffer

It's all pig.
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt, jag syftar inte på att det kraschar för att det spelas som ett tradspel. Snarare för att folk är ute efter spelardriv, hört massa gott om beliefs, men när de sätter sig ner för att spela gör de det med hela sitt bagage av rollspelande och är inte öppna för att lära om.

Och, det har absolut inte med vad jag gillar och inte att göra. Men man kan fråga sig hur mycket man kan drifta ett spel innan det helt slutar vara samma spel. Burning Wheel utan BITs i framsätet? Solar System utan Keys?

tull

Hero
Det verkar som att Burning Wheel inte är vad jag söker.

Jag trodde att BW var till för att underlätta skön rolltolkning och är det immersionism Krank brukar kalla det? Alltså att spela ut sin karaktär - att "lajva vid spelbordet" är väll den bästa förklaringen jag kan ge.

Så då är frågan, vilket system bör jag då förskaffa mig?
(Gärna ett system som jag hittar vid SFbokhandeln på lördag eftersom jag är så där tråkigt trist att jag ogillar internethandel.)

Artesia har jag tidigare nämnt, kan det vara något för mitt syfte?

A song of ice and fire? Alltså jag har aldrig läst böckerna, blir det kul då?

Warhammer fantasy rpg 3ed? Kan man "kulturspela" det? Settingen är dessutom inte särskilt "ny" för mig som är gammal figurmålarnörd.

Conan D20? Då kommer jag behöva kräkas på levelsystem och jag undrar om ett sådant system uppmuntrar immersionism eller om det uppmuntrar levlandet? (vilket är min erfarenhet av dnd, typ figurspel)

Eller är det så? Att jag aldrig kommer lämna mitt mundana utan får se mig om efter lite space opera och lämna tankarna om ett fantasyspel?

Kanske borde jag testa traveller eller coriolis?

tull

Hero
Ett spel jag inte ens tittat på tidigare är Runequest 2 Glorantha The Second Age.

Jag har inte brytt mig i Runequest tidigare eftersom jag upplever namnet som jävligt 80-tal och töntigt. Men det kanske är roligt? Eller iaf underskattat? Eller är det lika bra att köpa dod 91 då?

Arfert

Facit
Runequest/Glorantha är ju en ikon i rollspelshistorien. Men DoD är såklart väldigt likt det, eftersom BRP började just som Runequest.

Bra, stabilt system dock, om än oldschool. Ett kvalitetsspel.

Största anledningen att att spela RQ är Glorantha-kampanjen som är riktigt bra på ett "förhistoriskt/bronsålder/järnålder"-sätt. Enligt min smak då.

tull

Hero
Har man roligt med nya Runequest 2? Vilka böcker behöver man för att ha roligt?