Nekromanti Hitta vad jag söker!

Arfert

Facit
Jag trodde att BW var till för att underlätta skön rolltolkning och är det immersionism Krank brukar kalla det? Alltså att spela ut sin karaktär - att "lajva vid spelbordet" är väll den bästa förklaringen jag kan ge.
OK, skulle i så fall säga Artesia. Eller köp BRP-grundboken från Chaosium och spela i valfri värld (som Glorantha till exempel).

Organ

Out of time, out of mind
Persson said:
Jag har inte brytt mig i Runequest tidigare eftersom jag upplever namnet som jävligt 80-tal
Det är värre än så; det kom redan på 70-talet. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Hitta vad jag söker! (ot)

Arfert said:
Och namnet är jävligt bra.
Dubbelt upp t.o.m. då det både låter bra och faktiskt har en koppling till spelvärlden, då en av sakerna som rollpersonerna kan sträva efter är att bli runelords. Så "runjakten", eller vad man skulle kunna översätta det till, är mycket passande.

Fast på svenska låter det mest som ett tramsigt lekprogram i tv. (Hitta de tio runorna i karet med yello på under en minut och vinn en spa-weekend.) :gremcrazy:

/Anders

tull

Hero

lol.

Artesia var slut, Runequest II var slut. Runequest fanns där men var så fult att jag beslutade mig för att köpa..

Burning wheel. Japp det blev det, kände att jag ville testa något annorlunda och pröva narrativismen. Så kukigt svårt kan det ju inte vara att ha immersionistisk (död åt det ordet som är så svårt att stava rätt) en närvaro av inlevelse och ja karaktärstolkande.

Men när Runequest II återvänder till hyllorna med de nya modulerna som kommer släppas så kommer bofinken Persson vara där för att testa något retro.

Köpte också en 2kg tung bok innehållandes Conan Barbaren och någon gammal fenix där Dante har författat en bra artikel om just Conan.

Så nu ska jag vara så optimal att jag ska prova Burning Wheel innan jag säger något om det.

Christoffer

It's all pig.

Persson said:
Jag trodde att BW var till för att underlätta skön rolltolkning och är det immersionism Krank brukar kalla det? Alltså att spela ut sin karaktär - att "lajva vid spelbordet" är väll den bästa förklaringen jag kan ge.
Om du med skön rolltolkning menar att bryta på skotska och läsa poesi högt för spelledaren när man försöker förföra prinsessan, så nope. Burning Wheel hjälper dig inte speciellt mycket där. Men det finns inte heller något hinder. Utifrån det Krank brukar efterfråga hos system för att stödja det han gillar är Burning Wheel dock ett alldeles för synligt system. Så, om det handlar om att drömma sig in i sin roll och helt gå upp i den kommer nog systemet rycka dig ur den drömmen med jämna mellanrum.

Vad Burning Wheel är till för? Att skapa karaktärer som har starka övertygelser och aktivt strävar efter dem och sen se hur dessa karaktärer utvecklas och förändras när svåra hinder sätts i deras väg mot dessa mål och deras övertygelser utmanas om och om igen.

Persson said:
Burning wheel. Japp det blev det, kände att jag ville testa något annorlunda och pröva narrativismen. Så kukigt svårt kan det ju inte vara att ha immersionistisk (död åt det ordet som är så svårt att stava rätt) en närvaro av inlevelse och ja karaktärstolkande.
Grattis och lycka till! Fråga på om det är något du undrar över!

tull

Hero

Poppe said:
Om du med skön rolltolkning menar att bryta på skotska och läsa poesi högt för spelledaren när man försöker förföra prinsessan, så nope. Burning Wheel hjälper dig inte speciellt mycket där. Men det finns inte heller något hinder. Utifrån det Krank brukar efterfråga hos system för att stödja det han gillar är Burning Wheel dock ett alldeles för synligt system. Så, om det handlar om att drömma sig in i sin roll och helt gå upp i den kommer nog systemet rycka dig ur den drömmen med jämna mellanrum.

Vad Burning Wheel är till för? Att skapa karaktärer som har starka övertygelser och aktivt strävar efter dem och sen se hur dessa karaktärer utvecklas och förändras när svåra hinder sätts i deras väg mot dessa mål och deras övertygelser utmanas om och om igen.

Grattis och lycka till! Fråga på om det är något du undrar över!
Det är karaktärsskapandet som jag tror hjälper till med inlevelsen. Jag är inte extrem i det där jävla ordet så jag ser inte tärningsrullande, roliga situationer och en bra story som något negativt. Jag tror nog att vi "rolltolkar" lika mycket som alla andra. Har aldrig varit med om att man inte rolltolkar.

Jag ska läsa på nu ordentligt och kika på hemsidan men har du några tips på life-paths osv som hjälper till med att skapa en "sword & Sorcery" stämning?

Christoffer

It's all pig.

Då kommer det säkert bli kalas.

För Sword & Sorcery, använd bara Lifepath of Man, kolla genom dem och stryk dem som du finner inte matchar er tänkta setting. På wikin finns ett par lifepathsettings som är plockade från Conan, men alla utan Conan of Persia är för Burning Wheel Classic, och har för mig det är något med traitpoängen som är annorlunda. Kolla igenom er setting, vilka kulturer är det som finns? Vilka särdrag har de, försök lyft ut ett eller två av dessa och använd dem som character traits för att färga karaktärerna tydligare.

Det viktigaste för att du skall få till Sword & Sorcery tror jag inte ligger i lifepathsen. Istället skulle jag säga att det ligger mycket i att utnyttja systemet med beliefs, se till att alla förstår dess innebörd, se till att verkligen stenhårt utmana dessa, utan nåd! Om någon har en övertygelse om att skydda sin lillasyster, se till att ormkulten vill offra henne för att väcka sin sovande gud. Vill någon fördjupa sitt kunnande i magi, se till att det är till ett pris. Låt dennes mästare kräva värre och värre saker, inled med något litet, avsluta med massmord och blodsoffer. Hur gärna vill spelaren att hans karaktär skall lära sig hemlighterna? På så vis tror jag du kan få till stämningen oavsett vilka Lifepath settings ni väljer.

Magi då. Om du bara har grundböckerna, kör på Faith. Uteslutande Faith. Låt Minor miracle framkalla mindre demoner, låt Major miracle framkalla värre saker, osv. Sätt valfri färg på det hela och fundera över vem det är som svarar på bönerna? Är det ormguden? Kanske innebär högre värde i Faith massa knepig saker, ormar följer personen, personens ögon blinkar ibland till och reptilögon syns för ett ögonblick, osv. Faith 10 innebär då självklart att personen helt tas över och blir ett med ormguden. Har du Magic Burnern så använder du dig förslagsvis av Summoning (hur du kontaktar, gör kontrakt med demoner och får dem att göra vad du önskar) och slår på Corruption. Men, jag tror du kommer väldigt långt med att bara använda Faith istället, så köp inte Magic Burnern bara för det, lätt att det blir för mycket nytt samtidigt annars. :gremsmile: