Rosen
Myrmidon
<BIG>Ett rollspel</BIG>
Konstruktion: Åke Rosenius,
<SMALL>tidigare publicerat 1994 i Vox Populi #8.</SMALL>
Förord
Två AD&D-spelare i Sundsvall blev en gång intervjuade i lokalradion. Man frågade dem vad rollspel egentligen ÄR för nånting, och de svarade: "Jo... Man är en gubbe!" Sen fortsatte de att prata en lång stund om levels och XP, och de stackars reportrarna blev förstås inte ett skvatt klokare av det. Det finns säkert en sensmoral i hela historien.
Nu kan även DU vara en gubbe, med hjälp av detta kompletta rollspel som innehåller allt som behövs för att kunna spela. Nu väntar ni alla förstås med spänning på att kunna köpa avancerade utbyggnadsregler, världssupplement, feta kampanjmoduler, pocketromaner och tennfigurer till spelet. Visst, fortsätt vänta.
Kapitel 1: Hur du gör en gubbe
1: Slå 1T6 för att se hur bra han är. Skriv upp det på ett papper.
2: Slå 2T6 för att se hur mycket stryk han tål. Skriv upp det också.
3: Hitta på ett namn åt gubben.
Kapitel 2: Hur du använder gubben
När han ska göra nåt, slå 1T6. Om det blir lika som hans värde eller mindre så klarar han det. SL kan modifiera om han tycker att det blev för lätt eller svårt.
Kapitel 3: Hur du slåss med gubben
Slå 1T6 en gång för gubben och en gång för den han slåss mot. Den som klarar det vinner. Om båda klarar det vinner den som fick bäst. Den som förlorar tappar en poäng från sina 2T6. Börja om.
Om någons 2T6 går ner till noll så däckar han. Gör en ny gubbe. Den andre får igen sina poäng när han har pustat ut en stund.
Kapitel 4: Magi
Säg "simsalabim" och slå 1T6. Om gubben klarar det kan han trolla bort en cigarett i handen eller lyckas med ett korttrick. Om tärningen visar 1 dyker Ulf Ekman upp och slår gubben i huvet med en bibel (ger 1 poäng i skada).
Kapitel 5: Cybernetik
Gubben kan ordna ett eget datainterface genom att plugga en modemkabel i ena örat och stoppa en diskett i munnen. Då ser han j-igt intelligent ut och kan impa på brudarna. <I>Extraregel:</I> Slå 1T6. Om den visar 1 får gubben ett datavirus. SL bestämmer följderna.
Om gubben vill kan han också montera in en minilaser i ena pekfingret. För det krävs 1 st laser (finns i CD:n), ett rakblad och lite isoleringstejp.
Introduktionsäventyr: En kväll på puben
Det är fredagkväll och gubben har gått på puben. Han har 300 spänn på fickan. En storstark kostar 40 spänn och chilinötter kostar 5. Man måste köa i 45 minuter innan man kommer in på puben.
Det finns massor av andra gubbar där inne. En av dem, Evert, är sugen på att slåss. Han klarar av 4 och tål 7. Gubben kan slåss med honom om han vill, men om han gör det och vinner så blir han utslängd av vakterna. Då måste han ställa sej sist i kön igen.
Det finns också ett fruntimmer inne på puben. Hon heter Bodil och ser inte så illa ut, fast hon är rätt tjock. Gubben kan försöka ragga upp henne om han vill. Om han klarar det kan de göka inne på muggen om han kommer att tänka på det. Annars får de gå ut på bakgården. Då måste de ställa sej i kön för att komma in igen efteråt.
Om gubben dricker lika många storstark som han har i 2T6 så slocknar han. Då bär vakterna ut honom på gatan och en medlem i Slemmiga Säckens MC tar resten av hans pengar, om han har kvar några.
Det finns mycket annat som gubben kan göra inne på puben. Kasta pil, lyssna på jukeboxen, prata väder med andra gubbar... Ja, så där kan man hålla på. Det är upp till SL.
--
Åke
Konstruktion: Åke Rosenius,
<SMALL>tidigare publicerat 1994 i Vox Populi #8.</SMALL>
Förord
Två AD&D-spelare i Sundsvall blev en gång intervjuade i lokalradion. Man frågade dem vad rollspel egentligen ÄR för nånting, och de svarade: "Jo... Man är en gubbe!" Sen fortsatte de att prata en lång stund om levels och XP, och de stackars reportrarna blev förstås inte ett skvatt klokare av det. Det finns säkert en sensmoral i hela historien.
Nu kan även DU vara en gubbe, med hjälp av detta kompletta rollspel som innehåller allt som behövs för att kunna spela. Nu väntar ni alla förstås med spänning på att kunna köpa avancerade utbyggnadsregler, världssupplement, feta kampanjmoduler, pocketromaner och tennfigurer till spelet. Visst, fortsätt vänta.
Kapitel 1: Hur du gör en gubbe
1: Slå 1T6 för att se hur bra han är. Skriv upp det på ett papper.
2: Slå 2T6 för att se hur mycket stryk han tål. Skriv upp det också.
3: Hitta på ett namn åt gubben.
Kapitel 2: Hur du använder gubben
När han ska göra nåt, slå 1T6. Om det blir lika som hans värde eller mindre så klarar han det. SL kan modifiera om han tycker att det blev för lätt eller svårt.
Kapitel 3: Hur du slåss med gubben
Slå 1T6 en gång för gubben och en gång för den han slåss mot. Den som klarar det vinner. Om båda klarar det vinner den som fick bäst. Den som förlorar tappar en poäng från sina 2T6. Börja om.
Om någons 2T6 går ner till noll så däckar han. Gör en ny gubbe. Den andre får igen sina poäng när han har pustat ut en stund.
Kapitel 4: Magi
Säg "simsalabim" och slå 1T6. Om gubben klarar det kan han trolla bort en cigarett i handen eller lyckas med ett korttrick. Om tärningen visar 1 dyker Ulf Ekman upp och slår gubben i huvet med en bibel (ger 1 poäng i skada).
Kapitel 5: Cybernetik
Gubben kan ordna ett eget datainterface genom att plugga en modemkabel i ena örat och stoppa en diskett i munnen. Då ser han j-igt intelligent ut och kan impa på brudarna. <I>Extraregel:</I> Slå 1T6. Om den visar 1 får gubben ett datavirus. SL bestämmer följderna.
Om gubben vill kan han också montera in en minilaser i ena pekfingret. För det krävs 1 st laser (finns i CD:n), ett rakblad och lite isoleringstejp.
Introduktionsäventyr: En kväll på puben
Det är fredagkväll och gubben har gått på puben. Han har 300 spänn på fickan. En storstark kostar 40 spänn och chilinötter kostar 5. Man måste köa i 45 minuter innan man kommer in på puben.
Det finns massor av andra gubbar där inne. En av dem, Evert, är sugen på att slåss. Han klarar av 4 och tål 7. Gubben kan slåss med honom om han vill, men om han gör det och vinner så blir han utslängd av vakterna. Då måste han ställa sej sist i kön igen.
Det finns också ett fruntimmer inne på puben. Hon heter Bodil och ser inte så illa ut, fast hon är rätt tjock. Gubben kan försöka ragga upp henne om han vill. Om han klarar det kan de göka inne på muggen om han kommer att tänka på det. Annars får de gå ut på bakgården. Då måste de ställa sej i kön för att komma in igen efteråt.
Om gubben dricker lika många storstark som han har i 2T6 så slocknar han. Då bär vakterna ut honom på gatan och en medlem i Slemmiga Säckens MC tar resten av hans pengar, om han har kvar några.
Det finns mycket annat som gubben kan göra inne på puben. Kasta pil, lyssna på jukeboxen, prata väder med andra gubbar... Ja, så där kan man hålla på. Det är upp till SL.
--
Åke