Nekromanti HJÄLP! Antal nya inlägg saknas.

Rising

Vila i frid
Re: Charmkurs, Gardener?

Hmm... jag verkar ha haft fel om dig.... Vad du behöver är ju inte en charmkurs, utan MINNESTABLETTER. Vindhands första inlägg är ett trevande, försiktigt försök att komma med hjälp och synpunkter. Han tror verkligen inget konstigt om dig, vilket illustreras klart när han avrundar allt med "Du har säkert redan tänkt på detta, ursäkta för detta överflödiga inlägg i så fall. Jag är för road av databaser för att inte lägga näsan i blöt" och en blinkande smiley.

Du svarar med att kalla hans "glada tanke om förbättring av databasstrukturen lite naiv". Inget ont i det, men du tar inte och gör ett försök till privat kontakt ännu.

Därefter tar Vindhand och kommer med konkreta argument. (För första gången i diskussionen) -han kallar dig inte naiv eller okunnig eller nåt sånt, utan håller sig på saklig nivå. Slutligen avrundar han allt med "Nåja, om du verkligen ogillar tips skall jag inte besvära dig med dem mer. Det var inget illa menat." och det sammanfattar hans meddelande ganska bra.

Det du alltså beskriver nu såsom "Jag började min diskussion att förklara hur läget var och att Vindhands misstankar var fel och bad honom ta kontakt med mig för att få utförligare beskrivningar om han nu verkligen ville hjälpa till." var alltså i själva verket ett meddelande som såg ut så här:

"Att du sen inte har den blekaste aning om den interna databasstrukturen och systemets upplägg och drar egna vilda slutsatser utifrån delvis felaktig information baserad på gissningar är tråkigt.

Det är kul att du vill försöka briljera och låtsas kunna saker och ting, men faktum är att du har direkt fel och du har inte en aning om varför saker och ting är som de är."
...

Nu har jag inte lagt ord i mun på dig, utan (till på gränsen att bli oläsbar) helt och hållet använt mig av saker DU (och Vindhand) sagt. Jag tror iofs inte att du menade särskilt illa med dina meddelanden, men det är fullkomligt omöjligt att påstå annat än att du antog en arrogant, omedgörlig och otrevlig ton i ditt inlägg.

-Och det var ju ändå det jag ville att det skulle bli ändring på. Att då försöka försvara sina odräglighet genom att åberopa yttrandefriheten är ett osmakligt drag i mina ögon, och jag vill ogärna se mer av sånt igen.

Förresten, snälla, SVÄLJ den där stoltheten och försök inse att det här var ett klassiskt exempel på missförstånd. Det blev lite tokigt, ni sade en del ogenomtänkta saker, så här i efterhand kan man säkert skratta åt det.

Genom att bara tjurskalligt försöka leta efter kryphål och slingra sig undan kommer man ju ingen vart. Visst?

/Rising

Gardener

Champion

I början av diskussionen betydande de första inläggen som kom i början av diskussionen, när den faktiskt fortfarande handlade om det som huvudinlägget i tråden handlar om. Du kan försöka analysera och hitta på att jag menar allt möjligt med vad jag skriver men det betyder inte att det var så jag menade för det.

Du har uppenbarligen bestämt dig för att jag är en odräglig, arrogant, omedgörlig, otrevlig person som inte kan komma ihåg någonting och behöver gå charmkurs. Eftersom du uppenbarligen ignorerar vad jag skriver, och missförstår mig på ett sätt som verkar uppenbart medvetet, och inte är intresserad av något annat än att snacka skit om mig så ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen.

Du får tycka som du vill, jag tänker fortfarande uttrycka mina åsikter.

Vindhand

Myrmidon

Av diplomatiska skäl tänker jag inte kommentera detta. Inläggen talar IMHO för sig själva och ytterligare upprepning av sådant jag redan sagt här och privat skulle knappast ändra något.

Rising

Vila i frid
Ett sista försök?

Du har skrivit att du inte ser någon anledning att fortsätta diskussionen och läser kanske inte ens det här, men då det här är en fråga av principiell karaktär svarar jag ändå, och hoppas påverka andra medlemmar på forumet som resonerar i dina banor.

Tittar man på den här tråden framgår det nämligen i all önskvärd tydlighet att de första personliga angreppen och påhoppen kommer från dig. Jag tror inte du menade något särskilt illa med det, men det var ändå onödigt i sammanhanget, vilket jag har försökt få dig att förstå.

Om din åsikt däremot har VARIT att Vindhand är en oduglig bråkstake som inte vet vad han pratar om, då får du faktiskt finna dig i att bli kallad "odräglig", "arrogant" och "omedgörlig" - du borde inte ens se det som förolämpningar!

Men om det är som du skriver; "Du kan försöka analysera och hitta på att jag menar allt möjligt med vad jag skriver men det betyder inte att det var så jag menade för det.", då har du inte menat något av detta, och då kommer frågan: "Varför tog du i så mycket i dina inlägg? Varför dessa påhopp?"

Du kan säkert fortfarande be om ursäkt, och få till ett slut där vi alla kan garva åt den här soppan. Att bara gömma huvudet i sanden är en ganska omogen lösning, och jag antar att du inte menar vad du skriver på allvar.

/Rising