Nekromanti HJÄLP MIG!!!!

Dranolir

Veteran
Okej, Dranolir är tillbaks igen! Hehehe! Är det någon som är med på att plåga Eon-spelare?! Jag bara skojade. Ett skämt. Bara på skoj :gremgrin:. Fattar ni? Nåja, till saken.
Jag behöver lite idéer till min kampanj. Jag har bara gjort första äventyret och lider nu av idétorka. Mitt första äventyr gick ut på att rollpersonerna skulle hjälpa rebellerna i Onnwall mot Scarlet Brotherhood. De skulle infiltrera en fästning och döda en högt uppsatt adelsman. Äventyret är oerhört svårt och det krävs en hel del tänkande. Efter detta äventyr så ligger nog spelarna runt level 5-8 och bär på sig vapen som Arwalds Sword: +4 Holy Vorpal longsword och Staff of the magi. Detta gör nog att mina små spelare kommer känna sig som halvgudar trots att de inte är det ( tex komma med uttryck som: knäböj! och Kyss min fot!).
Därför vill jag helst trycka ner dem på jorden igen. Detta ska dock inte göras med något stort elakt monster utan något som gör att de dels blir uppskrämda och att de känner sig små. Några förslag?

Efreet

Veteran
Ja du, herr ovetande, det finns många sätt. Men det som funkat bäst för mig är nog det här:

1. Om rollpersonerna är i staden, kan en större tjuvliga komma och kidnappa rollpersonerna eller dylikt. Misshandling och tortyr är bra kryddor. Då känner dom sig nog mer "nere på jorden"

Dranolir

Veteran
Nja. Då skulle förmodligen de bli lite väl arga på mig. Helst så vill jag ha någon form av överväldigande makt som RP måste fly eller gömma sig ifrån. Därefter kommer de nog fortfarande ha höga tankar om sig själva men kanske lite mindre mod. Tyvärr måste jag också konstatera att spelarna har en stark kontakt med guden Boccob också. Fienden har också kontakt med the Pomarj och kommer att sända orcher mot Onnwall. Ett alternativ vore att orcherna tog till fånga dem istället.

DanielSchenström

Swashbuckler
Scarlet Brotherhoods fruktade lönnmördare kan göra livet surt för dem. Angripa dem, mörda vänner, bekanta och uppdragsgivare, sprida illvilliga rykten (och sno deras prylar).

Balderk

Swashbuckler
Inget stort fett monster säger du? Attans! Jag som tänkte föreslå Tarasken! Den skulle garanterat fått ner dem på jorden igen! men jaja... Din förlust! :gremsmirk:

Du får väl ge dem massa andra motgångar helt enkelt. LÅt dem nästan frysa ihjäl/svälta till döds... Bli förgiftade, satta i en mörk håla under marken utan deras så mäktiga svärd m.m. och måste hitta en utväg på tre timmar innan luften tar slut (sedan kan de väl komma upp till nått ställe där de efter mycket om och men hittar sina artefakter igen)... men jag vet inte.

/Balderk, röstar fortfarande på herr Tarask

Dranolir

Veteran
Herr Tarask?

Ursäkta, men jag vet inte riktigt vad du menar med herr Tarask. Berätta mer. Om det är något monster så vet jag inte om det (trots att jag har spelat ganska länge så har jag fortfarande inte införskaffat Monsters Manual, jag satsar på egna monster istället).

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Herr Tarask?

"Herr Tarask" är det mäktigaste av alla monster i Monster Manual (tror jag, till och med gamla drakar ligger nog i lä). Vart hundrade (tusende?) år vaknar den upp ur sin dvala, äter upp ett litet land, och går och lägger sig igen.

För att döda kräket krävs att man hackar den i småbitar och lägger formeln Wish (finns i PHB)för att den ska dö slutgiltigt, annars regenererar den sig bara tillbaka till livet igen som en annan Terminator.

Vad jag har hört är den baserad på fransk mytologi. Efter att ha sett franska actionfilmer är jag inte förvånad. :gremtongue:

Balderk

Swashbuckler

Helt rätt! Makalöst! Tror det är vart hundrade år faktiskt... Finns bara en enda också... Men den är ju i princip odödlig också... Ingen lätt uppgifft att hacka den i småbitar heller. :gremsmile:

Moster manual är ju nästan ett måste att ha! Om inte annat för att man kan kolla upp så mycket häftiga och konstiga monster i den...

/Balderk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ge dig på deras bekanta och familjer, där de har problem emd att skydda alla. Det lär dem nog att de också har sina begärnsningar. Som en mexikansk borgmästare, vars namn för tillfället undslipper mig, sade: "En man kan inte vara på två ställen samtidigt, om han inte är en fågel".

Targos

Veteran
Jag skulle vilja påstå att Phoenixen är aningen vassare än Tarrasqen.
Den har ju typ en 7 meter lång lista med spell like abilities som den kan göra At Will och några som Free Action.

Feta saves, attack rolls och skada och magier MED MERA MED MERA!!

Men det roligaste är att så fort den är på väg att dö så poffar den upp i ett skit stort eld moln och gör jäääääätte många T6or i skada på alla inom molnet, och sen nästa runda så kommer det upp en helt ny Phoneix utan skador eller liknande!!

Cr 24 :gremwink:
I Monster Manual 2 finns det faktiskt riktigt trevliga monster

Morgath

Warrior
Jag har varit i samma sits som du efter att mina rp's hade klarat av ToEE. Om du får tag på äventyret Scourge of the Slavelords (finns för nedladdning på SvGames) till AD&D på någon begangad-marknad eller dylikt så får du ett suveränt episkt äventyr som definitivt tar ned dina spelare på jorden igen! Äventyret går - i korthet - ut på att spelarna fångas in av slavhandlare för att säljas på marknaden någonstans i Pomarj (har glömt ställets namn), men de "räddas" av andra slavhandlare och hamnar i en "ur askan i elden"-situation.

Tyvärr har detta lite (bara lite) med Scarlet Brotherhood att göra och mer med Lolth att göra. Fortsättningen handlar om drows.

...annars finns modulen Slavers att ladda hem från Svgames.com oxå. Den modulen är förlagd lite senare i greyhawks historia, men bra ändå...

G

Guest

Guest
Jag brukar alltid slänga in ett hederligt krogslagsmål när spelarna börjar bli för kaxiga. Släng in en äventyrargrupp med betydligt högre levlar än spelarna och om nu dina spelarna är så kaxiga som du säger så borde allt sköta sig själv när de börjar kaxa sig och tro att de är gudasända. Spelarna får sig ett kok stryk men döda dom inte eventuellt kan de också bli av med den mäktiga skatt som de nyligen införskaffat.

Det finns ju hur mycket som helst man kan göra, en av mina spelare bestämde sig för att bråka lite med Elminster (det var det allra första Forgotten Realms äventyret jag körde för jättelänge sedan), spelaren visste förstås inte att det var Elminster men fick snabbt erfara att det var inte så lyckat att bråka med en av Faeruns mäktigaste magiker. Spelaren blir inte dödad men de andra fick då problemet att ta hand om en stum padda.

Om jag fick ett öre för varje gång man fått plocka ner spelarna på jorden så skulle jag vara ekonomiskt oberoende vid det här laget. Men det händer ibland fortfarande. Faktisk så blev en sängliggande i 6 månader efter att ha käftat med 4 lönnmördare i senaste spelmötet jag körde för någon dag sedan.

Dranolir

Veteran
Hmmm...... Nja. Jag föredrar att skapa mina egna äventyr och desutom så ska inte mina spelare drabba samman med svartalver. Men tack för idén! Det får bli i nödfall.

Dranolir

Veteran

Jäpp. Monsters Manual är nog ett måste. Även för mig, som egentligen inte tycker om högar med oformliga kreatur (tex slime, vilken fantasi!) som slafsar ihjäl mina RP:s. Men jag kommer skaffa den när jag känner behov för det. Den här Tarasken verkar intressant....

Dranolir

Veteran
Glurk! Det låter farligt! CR24! Det är väl rätt så mycket :gremshocked:! Fast riktigt så totalkvaddade ska nog inte mina stackars små spelare bli. Mina kära vänner, vi pratar om en karaktär på level 52 här! Det har är några små fjuttiga 8-levlare. Deras vapen är nog inte tillräkligt starka för sådana bedrifter. Säg mig, vad händer om en Phoenix blir av med huvudet (Arwalds sword kan utträtta ganska så mycket men nog inte på sådan nivå).

Dranolir

Veteran
Tack!

Det var en bra idé. Så gör jag, punkt slut. Men, menar du att han som blev sängliggande i 6 månader hade förlorat 1800 hit points! Är det jag som har tänkt fel eller är det en ovanligt bra karaktär.

Balderk

Swashbuckler

Visst är den intressant! Men man måste ju inte köra med de mer obskyra monstrena... Men de är roliga att titta på! För den delen behöver man inte köra med jättemycket monster bara för att man har den manualen... :gremsmile:

/Balderk

Targos

Veteran
Till Chorpa:

Men jag gjorde ju inget fel! Jag försökte ju bara rädda magikern lol.
Fan vad jag hatar fula vakter :gremtongue: :gremwink:

Så här står det om Phoenixen Immolation ability
When it knows that death is near, a phoenix immolates itself as a full-round action. This produces a cloud of flame in a 20-foot-high, 15-foot-radius spread. Each creature in the area takes 40d6 points of damage (Reflex CD 22 for half) . Half this damage is fire; the rest results directly from divine power and is therefor not subject to reduction by protection from element (fire), fire shield (chill shield) , or similar magic. This action kills the original phoenix and produces a new one, fully grown and unharmed, from the ashes. This new bird arrives at the end of the round.
Men det bästa är ju att jäveln har Uncanny dodge :gremwink:

Tyckte du att CR24 lät högt? Det högsta i Monster Manual 2 är 28.... :gremwink: Sug på den du

Archer

Swashbuckler
Låt föremålen de har fått ha en förbannelse. Vid missbruk börjar föremålen level-draina dem. Och om de kastar föremålen kommer de snart lägga märke till att de inte kan leva utan dem, föremålen ger ett beroende som inte går att bryta med en remove curse. Det enda sättet att bli av med föremålen är en quest av något slag, en som lär rollpersonerna ödmjukhet.