Nekromanti HJÄLP MIG!!!!

G

Guest

Guest
Re: Tack!

Nej just den händelsen råkade vi spela GURPS, man behandlar skador lite annorlunda i GURPS. Därför den långa sjukhusvistelsen, han hade lite otur med sina skador. Om det hade varit D&D så hade det tagit runt 2 dagar på sin höjd för honom att återhämta sig till fulla HPs eftersom de hade en helare med sig.

Tog bara det exemplet eftersom jag ville åt själva pängen i händelsen.

G

Guest

Guest
Hehe de var inga vakter. De var personer som var utsända att mörda en person. Sen att du förhindrade deras arbete och skulle börja diskutera med dom tärde lite på deras tålamod.
Men vi fick då oss ett gott skratt, de andra spelarna bara suckade och skakade på huvudet över din dumhet, men och andra sidan så var ju din rollperson inte den smartaste i världen heller.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det kan vara lite jobbigt med spelare som känner sig övermäktiga, OM det inte är sakerna som GÖR att de känner sig övermäktiga.

Ett bra sätt att få spelare att bli av med bra saker är att skicka rustmonsters och etheral [nånting] (kommer inte ihåg vad varelserna heter) men rustmonsters äter upp alla metallsaker och etheral monstren tar med sig magiska prylar till andra plan. Det har funkat på min spelgrupp... :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
...och etheral [nånting] (kommer inte ihåg vad varelserna heter)

"Ethereal Filcher", även känd som "Eterisk snattare".

/Mikael - står till tjänst

Dranolir

Veteran
Re: Tack!

Okej, på det lilla viset. Tack för ditt förslag. Jag ska göra ett äventyrargäng som arbetar för Scarlet Brotherhood. Scarlet Brotherhood ska sända en armé mot byn och dessa fientliga äventyrare ska öppna stadsportarna så att armén kan komma in. Mina spelare ska infångas av dessa äventyrare och i sista sekund räddas av guden Boccob.

Targos

Veteran
Hade jag inte sprunigt dit och hjälpt den där jevla magikern hade det ju blivit ett litet blod bad där inne.

Bättre jag sängliggande i 6 månader är en död magiker.
Inte tror jag han hade överlevt 4 Crossbow bolts i bägge ben och en i handen?

Men jag förhindrade alltså deras arbete? hehehehehe :gremwink: Det sa du inte då vi spela :gremtongue: Men då var ju mitt sängliggande inte helt åt helvete dåligt

G

Guest

Guest
Haha, du verkar ha glömt bort att magikern var osynlig, men det kunde ju inte din karaktär veta. Jaja skall då bli intressant och se vad som händer i fortsättningen.

Lord_Crucificer

Veteran
Re: Herr Tarask?

För det första bussar man inte Tarrasque på spelarna av just det skälet att den kommer ut ett par dagar per sekel. För det andra så kan du döda den med vilket vapen somhelst, (teoretiskt sätt, men det finns vissa problem med dess över 700 hp, över 40 Ac, och Regeneration:50) problemet är att få den att stanna död. för detta måste man kasta en Wish eller en Miracle . tror även att det kan gå med en Limited Wish .

För övrigt tycker jag tarrasque är lite för mesig i MM, en Ancient Silver Dragon kan ju tillochmed ha ihjäl den. inte lätt, men den kan i allafall. Jag har advancat min tarrasque. mina Epic Level spelare (level 43) mötte honom. Alla flydde. Två dog.

En liten fråga, vad är Challenge Level? i MM har bara två gubbar det, Tarrasque och Titan. Challenge Level är väl inte samma sak som Challeng Rating? isåfall har Tarrasque bara 20 och är därmed inte mycket bättre än en fjuttig Solar!

Crucificer, anser att Silverdrakar är bättre än Gulddrakar. (Reverse Gravity?)

Targos

Veteran

Gör en Barbar med några miljarder Ion stones som ger han Strength och Cover (För att dom e så många :gremtongue: :gremwink:) så ska du nog se att han kan klubba ner Tarrasqen på ett slag även med en jevla dolk :gremlaugh:

Problemet är ju bara att få han att fortsätta vara död... Hmm
Men om man gör han typ minus 1000hp överlever han ändå? Envis rackare

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag antar att du menar den blekblå varianten som ger "+2 enhancement bonus to Strength". Men även om han har "några miljarder" sådana, får han fortfarande bara +2 på Styrka. Fördelarna staplar ju inte.

/Mikael

Targos

Veteran

Fan har jag missat den lilla detaljen?
Jaha så går det när man inte alltid läser beskrivningarna noga.

Men no stackar dom väl? Jag har då för mig det, men det är mycket möjligt att jag kan ha fel.

Men det finns ju tex en Lich i Forgotten Realms (en NPC) som har typ 2 dussin Ioun stones snurrande runt honom, och det finns typ bara 6-8 sorters stenar!
Dock har jag inte Forgotten Realms såjag kan inte kolla upp exakt hur många

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men no stackar dom väl? Jag har då för mig det, men det är mycket möjligt att jag kan ha fel.

Fördelar med samma namn staplar som regel inte. Det finns några undantag, men "förbättring" ("enhancement") hör inte dit.

Men det finns ju tex en Lich i Forgotten Realms (en NPC) som har typ 2 dussin Ioun stones snurrande runt honom, och det finns typ bara 6-8 sorters stenar!

Det finns 16 olika stenar, även om "matt grå" kanske är lite ointressant. Kanske har nekroten (lich) några extra som reserv?

/Mikael

Targos

Veteran

jag hörde bara min SL säga att han har ca 2 dussin Ioun Stones snurrande runt honom. Så Det är mycket mycket möjligt att jag har fel. Och det bevisade du nu kanske?

Det där med att Oiun Stone stackar... Jag ska kolla upp det

Targos

Veteran

Jag läste just om Iouns Stone´s i DMs guide. Det står inget på sidan 220 om att dom INTE stackar.

Men sen har vi ju de där stacknings reglerna som man inte får förbise på sidan 176-177

Där står det att med just Ability Scores boostningar så är max +5... Då måste de tju bli så att om man har 1 Ioun Stone så får man +2str, 2 st får man +4 och med 3 st får man +5.

Duddmannen

Hero
Men vänta lite nu...

Är det inte snarare så att om man har en som ger +2 och en som ger +3 så får man +3? De stackar ju inte om de har samma bonus. Har man fem stycken med +1 så får man bara räkna den bästa, alltså +1. Man får inte lägga ihop samma sorts bonus.

/Duddmannen

Boobis

Warrior

Jag läste just om Iouns Stone´s i DMs guide. Det står inget på sidan 220 om att dom INTE stackar.

Spelar ingen roll. De stackar inte. Bonusar av samma typ stackar inte. Punkt. Skulle de mot förmodan göra det står det skrivet. Att de inte står att de inte stackar räcker inte. Enda effekten med 4711 ion stones (eller vad de nu heter) är att går en sönder har man 4710 kvar. Och att man ser löjlig ut.

Här kommer ett utdrag ur DMG sid 176:
"Different named bonus types stack, but usually a named bonus does not stack with another bonus of the same type ..."

Som Oldtimer sa finns det några undantag. Ex dodgebonusar.

Läs dmg sid 176-177 igen, speciellt under rubriken "Bonuses from magic" längst ned på sid 176.

Där står det att med just Ability Scores boostningar så är max +5... Då måste de tju bli så att om man har 1 Ioun Stone så får man +2str, 2 st får man +4 och med 3 st får man +5.

Det här gäller specifikt för Inherent Bonuses. De kan aldrig bli högre än +5. Enhancement bonuses på egenskaper kan inte vara högre än +6, men som ovan nämt det räcker inte med 3 st +2 föremål.

-J

Staffan

Myrmidon

Enhancement bonuses på egenskaper kan inte vara högre än +6,
Nja, om man anstränger sig kan man få högre enhancement bonuses på egenskaper (t.ex. Empower spell på bull's strength eller liknande). Däremot kan man inte göra magiska prylar som ger mer, i alla fall inte så länge man håller sig borta från Epic Level Handbook.

Boobis

Warrior

Hehe. Den har jag inte tänkt på. Men då blir ju 5+3*2=11 max (utan epic). Det är inte så illa fast då ska man ju slå 4 av 4 fyror på d4:orna ...

Undrar om det är värt en lvl 8 slot ...

-J