Nekromanti HJÄLP nybörjar äventyr för 10-12 åringar. Tipps

k pax

Veteran
HEJ
Är helt ny på det här med äventyrs spel. Men hadde tänkt att jag skulle låta min dotter och hennes vänner få testa detta.
Det måste vara något enkelt äventyr, för dom är bara 10 år.
och jag skall vara spelledare.hmmmmm
Så.... hur ska jag göra.
Finns det några lätta äventyr som nybörjare kan använda. + lätta regler.
som sakt jag har inte spelat sådant här spel innan.
please heeelp
/images/icons/alien.gif

Rickard

Urverk speldesign
Här är ett bra exempel hur bra det är att ha ett DoD Lite, Riotminds (Riotminds är de som gjort spelet DoD6 (sjätte versionen)..

En följdfråga från en nyfiken..
Varför ville de börja spela rollspel? Heter orsaken Harry Potter? /images/icons/smile.gif

~Inga förslag på äventyr och lätta regler, men kommenterar när [color:448800]Han</font color=448800> läst de andras förslag

k pax

Veteran
Ja Harry Potter har ställt till det en hel del.
Synd att ingen kan hjälpa mig med mitt problem,
Dom vill så gärna prova detta med äventyrs spel.
Men jag får försöka på egen hand.(kommer att ta tiiiiid)eller??
/images/icons/sad.gif/images/icons/oink.gif

King Kromm

Hero
"Ja Harry Potter har ställt till det en hel del."

Jja, inte kan la harry potter bara göra världen ont :)

"Synd att ingen kan hjälpa mig med mitt problem"

Jag kan alltid försöka göra ett litet försök.

"Men jag får försöka på egen hand.(kommer att ta tiiiiid)eller??
"

Ja det tar tid, lite i alla fall, men först och främst, du säger äventyrs spel, och hag gissar att du menar rollspel? rätt eller fel?
Och sedan, eftersom du är på Drakar och Demoner forumet så kan jag nästan gissa att det är drakar och demoner du planerat att spela. Men om du inte köpt det redan så kanske ett amatör/gratis spel vore bättre att tänka på, kanske Västmark, krilles spel, som finns på www.foxtail.nu, där jag även vill minnas att det står en del andra nyttiga saker för nybörjare, fast jag har inte spelat västmark och kan inte reglerna, så om det är simpelt får du fråga någon annan. Men ös på med frågor så skall jag försöka svara på dem, och om inte jag kan så kan säkert någon annan!

Sodivra

Champion
Så får det inte vara!

På http://www.sverok.se/bank/index1.ht...mmer han.. [img]/images/icons/wink.gif[/img])

Rickard

Urverk speldesign
"Synd att ingen kan hjälpa mig med mitt problem,"
Hav förtröstan.. Det tar lite tid innan alla har läst ditt inlägg..

Du kan köpa ett rollspel, men det kommer gå på minst 200 spänn och sedan vet du ju inte om din dotter med vänner kommer tycka det är särskilt kul.. Tycker det är smart av dig att komma till ett rollspelsforum och fråga.. Västmark (som redan nämnts) är nog bland det bättre färdiggjorda och genomarbetade rollspelet på nätet och dessutom är det fantasy, för jag antar att de vill spela det..?

Sedan har jag två följdfrågor..
Har du läst någon fantasybok, sett någon fantasyfilm?
Har du någon som helst erfarenhet av äventyrsspel/rollspel?

~Någon gång ska [color:448800]Han</font color=448800> läsa Västmark så att [color:448800]Han</font color=448800> vet vad [color:448800]Han</font color=448800> rekommenderar

King Kromm

Hero
haha

"~Någon gång ska Han läsa Västmark så att Han vet vad Han rekommenderar "

Kanske är jag bara trött, men jag tyckte faktiskt att det var ganska fyndigt... Och jag sitter ju i samma båt... Får la också ta ock läsa det, nån dag....

Zizop

Swordsman
Hej!

Mer information för nybörjare kan man hitta här!

Jag antar att du vill göra det enkelt för dig och läsa rollspelsregler på svenska?
Jag föreslår att du väljer mellan Västmark eller Drakar och Demoner (jag tycker att EON är lite väl komplicerat för nybörjaren), eventuellt en gammal version av Drakar och Demoner (någon av dina kompisar har kanske ett sådant?).

Annan länk: Svensk rollspelshistoria (Rollspelsmuseum)

Rosen

Myrmidon
Ja Harry Potter har ställt till det en hel del.

I så fall misstänker jag starkt att de kommer att vilja spela magiker. Det du letar efter är alltså ett spel med enkla regler, lättbegriplig spelvärld och ett magisystem som låter en göra roliga saker.

Förslag, någon?

--
Åke

Rising

Vila i frid
Misslyckad ceremoni

"Rising brukar förespråka nybörjarrollspel här på forumet, tror han har pratat om det minst två gånger iallafall.. Han kan säkert komma på det perfekta inledningsäventyret..
Rising! Rising! Rising! (Ropar man tre gånger så kommer han.. )"

Du glömde att spotta över axeln, gå tre varv motsols runt en kyrkogård och sticka dig själv på höger ringfingerspets med en mässingsnål.

Äh, jag höll mig borta från DoD-forumet ett tag och missade den här tråden. (Typiskt, man borde söka på sitt eget namn varje dag så att man aldrig missade någon tråd när folk refererar till en) Jag känner dock att jag har dåligt med tips för nybörjarspelledare. Det är främst vana spelledare som spelar med nybörjare som jag kan ge råd till. Här har jag mindre att dela med mig av.

Nå, grundtipset är nog ändå att inte spela med ett "riktigt" äventyr, utan improvisera efter korta stödord. Det viktigaste är nämligen att man hela tiden har ögonkontakt med spelarna och inte sitter och tittar i några papper titt som tätt.

/Rising