Nekromanti HJÄLP! -[Odöda] och [Demoner]

solvebring

Superhero
Tjenis! Jag både SL'ar och är Rp i DoD- Drakar och Demoner. Som SL har jag börjat rättsent- varit SL 2 och ett halvt år typ nu, snart 3, var av det är svårt att få tag i böcker som är något att ha, eftersom allt efter upplaga 4.0 är otäckt- ickegenomtänkt skräp... och upplaga 1-4 är svåråtkomliga. Jag har inga uppgifter alls över odöda - lägre och högre eller några demoner, vilket jag verkligen skulle behöva, någon som kan hjälpa mig i det ärendet?

Zire

Swashbuckler
Med all respekt för att det inte skulle vara genomtänkt, så finns det beskrivningar av några odöda i Jorges Bestiarium (DoD6), som jag tycker är helt ok. Kummelgast, Draug, Helhäst, Dödsgast och Diser är några av dem som nämns där.

- Zire

solvebring

Superhero
Jo, denna bok innehaver en kompis till mig, vi har använt den några ggr, men eftersom min värld är basérad på det gamla DoD får jag ändra mycket ur den boken, detta finner jag tröttsamt ibland, plus att jag saknar de gamla "lägre och högre odöda" t.ex. Kaosriddare etc som man då kan framana eller stöta på... Lägre har jag egentligen inte sådanna problem med, skelett, zombies, diverse gastar etc. du kanske förstår mig mer nu- vad det är jag söker...

Rickard

Urverk speldesign
"...eftersom allt efter upplaga 4.0 är otäckt- ickegenomtänkt skräp."
Personligen så tycker jag alla handböckerna till 91:an är halvfärdiga och därmed rätt kassa.. Svartfolk är väl den enda som är någorlunda utförlig.. Sedan är det lite svårt för mig att förstå hur ni lyckats spela DoD utan att ha någon av monsterböckerna eller den gröna magiboken till DoD, där det finns info om odöda.. Varför började ni ens med DoD och den äldre versionen på köpet? Jag kan föreslå att köpa Eonboxen för 200 spänn.. Det är rejält billigt för ett rollspel (av den storleken).. Sedan kan du köpa till deras bok om vandöda.. Eller så kan du köpa bara modulen, för det är inte såå svårt att konvertera från Eon..

Själv tycker jag att du kan söka reda på de gamla DoD-böckerna på Direct Connect eller något annat p2p-program utan ont samvete.. Det är dock bara lagligt tills efter nyår, så du behöver skynda dig.. :gremsmile: Fast jag vet inte om de verkligen fått igenom att lagförslaget träder i kraft då..

Men, men.. Jag kan rabbla de odöda av vikt från monsterboken 1.. Deras grundegenskaper utgår från personens grundegenskaper som den hade när den levde.. Förutom för alver då, för de kan inte förvandlas till odöda..

Likätare
FYS×1,5
Bett 1T8
2 klor 1T6

Smittorisk [tillfogad bitskada i procent] för att någon biten av en likätare förvandlas till en.

Mumie - varierar efter hur kraftfull besvärjelsen är
STY: Upp till ×6
SMI: Upp till ×0,5

Skelett
STY: Upp till ×2

Spöke
SMI: ×2
PSY: ×2

Kan göra en skräckattack --> offret får slå på skräcktabellen.

Vampyr
STY: ×3
SMI: ×1,25
PSY: ×1,5

1 bett 1T6 (ingen SB)

Zombie
STY: Upp till ×3
SMI: Upp till ×0,5
INT: Upp till ×.25

/Han som annars ger ett hett tips att söka på forumet efter dödsgast, vampyr, baneman och dödsriddare

solvebring

Superhero
Man kan la inte säga att vi direkt spelar strikt [Det Gamla DoD] utan mycket är självgjort och mycket är från nätet, fast man kan säga att regelsystemet jag har är via de gamla guidelin'sen... Men man kan säga att allt material från nätet och dessa guidelines har jag sedan filat till eftersom jag anser att varje spelledare skall ha SIN värld etc. Eon, jo då det funderas allt på att köpa :gremsmile: Tack för tipsen...

Johan K

Gammal & dryg
tjaa, folk har ju nämt Jorges redan ju.. Där fins ju lite ibfo..
Senså har jag för mig att man kunde ladda ner lite från scenaribonken på sveroks sida.

Oddnic

Veteran
Re: Förresten

... Vill bara berömma för skräcktabellen som jag hittade på din hemsida Han. Mycket trevlig liten sak.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Förresten

"Vill bara berömma för skräcktabellen som jag hittade på din hemsida Han. Mycket trevlig liten sak."
Tackar.. Hade faktiskt glömt bort att jag gjort en.. Den baseras på 1T3 timmars studerande över effekter om ångest och ångestattacker.. Men faktiskt så tror jag att jag mest skrev av en tabell med effekter.. :gremsmile: Vilka effekter som skulle komma i vilken ordning, ordnade jag in efter de erfarenheter som jag har från att skrämt min mamma.. Hade det som hobby när jag var yngre, för hon var så lättskrämd.. Stackars mamma.. :gremsmile:

Jag är lite halvnöjd över hur länge man får plus på skräcktabellen, då jag tycker det borde vara längre.. Men å andra sidan så får man bestående men vid höga slag, så det är väl därför som jag hade satt så låga värden.. Verkar vettigt även i efterhand.. Tur att jag håller med mig själv.. :gremsmile:

/Han som har haft egna regler så länge att han börjar tro att det är orginalreglerna