Nekromanti HJÄLP SÖKES!!!!!

Malin_UBBT

Veteran
Joined
24 Nov 2004
Messages
2
:förvirrad:Hej,hej!

Känner mig lite vilsen här...Är en student som ska skriva om rollspel som subkultur och tänkte att någon här kanske vill hjälpa mig att svara på några frågor.Fick tips om att Ni nog skulle kunna hjälpa mig och chansar därför på det!Detta för att få ett så rättvist och korrekt arbete som möjligt. Vart kan jag hitta ordentligt med riktig fakta kring detta om inte här?!!

Här kommer några frågor och Du får gärna komplettera med fakta som Du tycker är relevanta och viktiga.

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?

2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?


Några av frågorna kan tyckas ytliga och kanske inte så intressanta men jag behöver så mycket fakta som möjligt för att få ihop mina sidor så… För att få så mycket riktig och faktabaserad information ser jag detta som den bästa lösningen och hoppas nu att Du har lite tid över och kan hjälpa mig med dessa frågor. Arbetet ska vinklas på hur olika subkulturer ser på droger och kriminalitet och förekomsten inom kulturen så på frågan om detta hoppas jag att Du vill svara trots att det kanske är en känslig fråga. Men jag antar att det i alla subkulturer finns risk, stor eller liten, att hamna fel.

Tack på förhand!
Malin
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vill du ha svar här på forumet, via PM eller genom mail? Jag kan nämligen tänka mig att ställa upp.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hm, klart att man kan hjäpa till! I alla fall på de flesta frågorna..
Ställer också samma fråga som walium..
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hjälp?

Blip. Jag också. Först svarade jag på frågorna, men det kanske var dumt. Jag kan PM:a/maila/posta igen, vad du nu föredrar.
 

Malin_UBBT

Veteran
Joined
24 Nov 2004
Messages
2
Re: Hjälp?

Asså... jag e lite vilsen här så de får du avgöra vilket som blir lättast för din del!!jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få men avgör du hur du vill svara på frågorna...
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jovisst jag delar gärna med mig av mina erfarenheter fast det får bli imorn. Ikväll är jag för trötter.

Så det kvittade om man skickade det vi PM (det interna "mail" systemet här på forumet) eller skriver det i den här forumstråden?

Lycka till med undersökningen.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Så!

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?
Spontant med kompisar, ingen hade spelat förut. Året var 1994 och vi var 10 år gamla.

2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?
Det kan förmodligen någon annan svara på.

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
Vi är normalt mellan tre och fem personer när vi spelar. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med frågan? Det är väl självklart att gruppen är viktigt eftersom man inte kan spela ensam. Det vore som att individen var det viktiga när man spelad ishockey. Jag vet inte, jag tycker frågan är väldigt underlig.

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)
De jag brukar spela med är ungefär som jag, det vill säga kille, kring 20, så mycket akademisk utbildning man hinner skaffa sig till den åldern. Jag tror inte det finns något "typiskt" rollspelarutseende. Däremot kan jag tänka mig att större andel rollspelare tillhör andra subkulturer än vad gäller övriga befolkningen. Det där var en åsikt och inte något som jag kan underbygga på något sätt.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?
Jag ser på rollspel lite som datorspel och TV. Det finns egentligen ingen forskning som visar på att dessa föder våld eller något liknande, men det finns forskning som visar att det kan förstärka något som redan gått snett. Men å andra sidan gör nog det mesta det i vårt samhälle. Jag tror därför rollspel har väldigt få negativa effekter om det spelas av "normala" personer.

Positiva effekter kan jag se många. Kreativitet kanske är den största.
Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Kriminalitet: Inte mer än andra. Droger: Ingen aning, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle ha något som helst med rollspel att göra. Jag tror inte att rollspelare skiljer sig från övriga befolkningen i någon av dessa bemärkelser.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
1. Jag började spela när jag var ca tio år för ca tio år sedan. Det var en kompis som hade fått tips av en annan kompis vars bror var mystisk och avvikande eller nåt sånt, han var även tre år äldre vilket gjorde honom lite hemskare.
Det kändes coolt att hålla på med nått som ingen visste vad det var för nåt.

2. Det får Giganterna svara på.

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum?
Jag vill inte vara ohyfsad men jag är inte kapabel att svara på såna här ordbajsfrågor. Annars är man väl oftst 3-6 spelare plus en spelledare.

4. På ett ungefärligt medelvärde är det kanske så här tror jag.
Ålder: 10-25
Kön: Pojkar
Bakgrund: Dom som valdes sist på gymnastiken
Utbildning: Mest natur, samhäll, media, estet och så; alltså inte fysiskt yrkesinriktade program.
Utseende: Finns inget typiskt utseende

5. Positivt:
Det är kreativt och utvecklande för fantasin och sånt.
Intressant historia och religionskunskap dvs. Man vet vad ett arbalest är, det gjorde ingen annan i klassen. Man vet vem Lilith är, det gjorde inte Religonsläraren. Och andra roliga saker ingen annan vet.

Negativt:
Det kan ta upp rätt mycket av ens tid då ett spelmöte kan ta upp till ca fem timmar, om inte mer.
Man kan bli pank, det är lika kommersielltsom allt annat och man måste punga ut med massa pengar för att kunna "hänga med" i alla moduler och tillbehör som släpps.

6. En av min rollspelspolare är intresserad av politik, det är det närmast jag kommit kriminallitet inom hobbyn på tio år.

Detta är bara mina åsikter och uppskattningar och vad gäller fakta ska inget tas som sanning (Någon får säga till om jag har helt fel). Men det kanske hjälper lite.

...
 

Alla

Veteran
Joined
24 Nov 2004
Messages
1
*En vänlig hand sträcks fram*

1) Jag började för längesedan, hemma hos en klasskamrat, han hade fått spelet från sin storasysters pojkvän. Då fanns det ingen subkultur kring rollspelandet, för det fanns knappt några spelare i Sverige på den tiden.

2) Rollspelskulturen har på sätt och vis sin början i konflikt och strategispel, De finns säker det som är mer fixerade vid tidpunkter och datum än vad jag är som kan hjälpa dig när det hela började. Men ungefär i mitten av 70 talet kom det första engelska rollspelet. Det första svenska kom om jag inte miss miner mig 1983.

3) Rollspel är inte en storkollektiv rörelser utan består av små celler som i sin syn på spelandet och vad som är bra och dåligt spelande skiljer sig rätt rejält åt (på en relativ skalla). Den lilla gruppen är navet i hobbyn, detta gör att synen på olika frågor kan skilja sig åt från grupp till grupp, beroende på spelarna social härkomst, utbildning, arbetssituation oftast är gruppen rätt så homogen. Rollspelare ser sig själva väldigt ofta som individuallister, men de är gruppdjur. Inom gruppsykologi talar man om att, en grupp på 4-8 personer utövar det starkaste grupptrycket på varje enskild individ. Detta är också den storlek som de flesta spel grupper består av.

4) Det finns ett fåtal föreningar som existerar eller blommat under en viss period, mest på grund utav att någon eldsjäl håller dem vid liv. Men det mesta av spelandet sker i spelgruppen. Föreningarna är undantaget. Gruppen är regeln. Själv har jag rör mig mellan många spelgrupper men som regel så har de varit manliga spelare i ungefär samma ålder. Att se om någon när rollspelare eller inte är inte så lätt, visst det finns en viss utseende arketyp som är något vanligare, men inte vanlig nog för att vara till någon hjälp, men rollspelare är ytterst sällan atletiska till sin kroppsbyggnad. Någon mer utvecklad känsla för mode eller stil lyser helt med sin frånvaro. (Om du ser någon man under 40år i Stockholms området som inte är klädd med en uppenbar känsla för modet, och ändå bär hatt, så kan du ge dig f.. på att han är rollspelare.


5) Negativa effekter av för mycket rollspelande. Tja samma förvrängda verklighetsbild som om man läser för mycket eller tittar på TV för mycket. Det som skrivits i våra stora och inte allt för välinformerade kvällstidningar, belyser inte hobbyn på något sätt en del saker är lika befängda som att anklaga den lokala modellflygplans klubben för att öva inför ett nytt 9/11. Skulle jag syssla med något kriminellt eller samhällsomstörtande skulle jag inte använda mig av rollspelare då de är dråpligt beskedliga på ett ynkligt sätt. På ytan brukar de flesta rollspelare reta sig på att media, främst i mitten av 90-talet, framställde dem som farliga. Men längst där inne så fanns en varmglöd av stolthet över att inte vara extremnördig.

6) Hobbyn är definitivt underrepresenterad både när det kommer till droger och kriminalitet. De flesta rollspelare är sorligt nyktra när de spelar och är alldeles för fega för att hamna i kriminella kretsar (reservation för millertärligan). I spelandet däremot så är alla väldigt drog och våldsliberala
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
1. Hur och när började Du själv spela rollspel?
Jag var i tioårsåldern då jag köpte mitt första rollspel (nåja, jag tjatade till mig det av mina föräldrar). Jag kommer bara ihåg att jag på något sätt blev tipsad om rollspel av någon av mina vänner, men jag var den första i min bekantskapskrets som köpte ett eget exemplar av något rollspel. Dock så spelade jag inte rollspel förrän jag var runt 12 till 13 år gammal.

2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?
Det finns andra som kan svara på den frågan bättre än vad jag kan.

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
Rollspelandet är inte mycket till en rörelse... Den egna spelgruppen tycker jag är viktigare. Minsta antalet deltagare är två personer. Men annars är det högst personligt hur många man föredrar att spela med. Själv föredrar jag 4-5 deltagare (en spelledare + 3-4 spelare).

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)
I min spelgrupp så är vi 4 män (25, 24, 24 och 22 år) och en kvinna (25 år). Bakgrund och utbildning varierar stort. Den typiska rollspelaren i min spelgrupp är man, 24 år, bär inte glasögon, är trådsmal, tänker inte allt för mycket på frisyren och saknar helt klädsmak.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?
Fördelen för egen del är att jag har till stor del arbetat bort min scenskräck. En nackdel är att studierna inbland har fått lida pga allt för mycket rollspelande. Medias spekulationer ger jag inte mycket för...

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Kriminalitet är ju inte bra, förstås. När det gäller droger så bryr jag mig inte. Så länge som jag slipper så är jag glad. Jag har inget som kan backa upp mitt påstående, men jag tror att det är mindre droger/kriminalitet bland rollspelare än folk i allmänhet. Iaf när det gäller tyngre kriminalitet. När det gäller piratkopiering och annan nördigare brottslighet så kan den mycket väl vara högre än hos folk i allmänhet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"1. Hur och när började Du själv spela rollspel?"

Året var 1982, då en barndomskompis beskrev det här nya spelet som han hade köpt. Sen fick jag prova det, tyckte det var skitkul, och nästa dag åkte jag ner till Stor&Liten i Göteborg och inhandlade ett ex av Drakar&Demoner. Sen var jag fast.

"2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?"

I korthet: rollspel som fenomen utvecklades ut figurslagsspel. Det första rollspelet var Dungeons&Dragons, och det släpptes 1974. Sen kom det att expandera via andra företag till andra genrer.

Inom några år så hade de första boxarna nått Sverige och spelades även här. I början på 1980-talet så översatte några svenska killar Basic Role-playing och Fantasy World ur World of Wonder till svenska, och gav ut det under namnet Drakar&Demoner.

Det finns förstås en massa mer att säga om rollspel och deras utveckling, men i den korta versionen så kan man skippa det, eftersom Dungeons&Dragons blev totaldominerande i utrikland och Drakar&Demoner dominerade helt i Sverige. Så rent krasst, visst hände det en massa med andra rollspel, men det märktes inte för typ 80% av marknaden.

"3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)"

Rollspel är lite unikt på så sätt att det är både och. Den kollektiva spelgruppen är precis lika central för rollspelandet som den enskilde individen. Tack vare att rollspel är kreativt och skapande så kan man inte klara sig utan individen, men eftersom skapandet sker i grupp så klarar sig individen inte utan gruppen.

En normal grupp är strax under ett halvdussin. Grupper kan annars vara så små som två eller så stora som ett dussin, och under åttitalet så var det populärt med solospel där man spelade själv med en bok, men ca 4-6 personer verkar vara någon slags norm.

"4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)"

Den normale rollspelaren i vår förening är mellan 20 och 25 år, högskolestuderande och ofta av medelklassbakgrund.

Den "typiske rollspelaren" är mycket svår att sätta fingret på. Man kan hitta några distinkta typer, men det jag ser mest är de två kategorierna "ärkenördar" och "gåffare". "Ärkenörden" är den ena fördomen: blek, antingen tunn eller överviktig, klädd i aningen för stor t-shirt, och jeans/mysbyxor, med så bekväma skor som möjligt. Den andra fördomen är "gåffaren": blek, svartfärgat hår, svarta kläder, kängor och långrock. Båda fördomarna sticker ut från normala ungdomar, den ena genom att vara totalt otrendig, och den andra genom att vara så svart som möjligt.

Naturligtvis är båda fördomar. Det som knyter an rollspelare har inte med kläder och sådan parafernalia att göra, utan bakomliggande intressen: läsintresse, fantasy, historia, science fiction, fantastisk film och liknande. Eventuell parafernalia och klädstil härstammar från det bakomliggande intresset, inte från rollspelen i sig. Snarare är det så att både rollspel och parafernalia och klädstil härstammar från dessa intressen.

"5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?"

Positiva effekter: det är kreativt, och man uppmuntras att läsa och studera vidare. Negativa effekter: det är en subkultur, och som alla andra subkulturer så medför det en viss alienation kontra mainstream och andra subkulturer.

Medias farhågor är rena spekulationer som gränsar till moralpanik. Det torde vara totalt klarlagt vid det här laget - utom möjligen för sensationsjournalister. En stor del av den svenska sensationsjournalistiken kring rollspel härstammar från två personer, Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt, som skrev en bok om ämnet: "De övergivnas armé". Faen vet varför de skrev den, men effekten var att runt andra halvan på nittiotalet så lyckades deras ytterst negativa bild etsa sig fast hos sensationsjournalisterna. Detta till trots att granskningen av "De övergivnas armé" gav en över 30 sidor (!) lång lista med förvanskningar, halvsanningar, citatfel, faktafel, guilt by association, spekulationer och ett och annat rent påhitt. Skulle du få tag på den boken så kan du ju alltid titta på granskningen också (den finns på http://bjorn.foxtail.nu/didi_.html ), och se hur mycket av sensationsdravlet som egentligen kan tas på allvar.

"6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?"

...jag har rannsakat mitt minne och försökt komma på fall med droger och kriminalitet inom rollspelssubkulturen under mina 22 år och de tusentals personer som jag har träffat. Under dessa år kan jag komma på att jag har hört talas om ett enda droganvändningsfall, och jag är mycket tveksam till att det hade med rollspel att göra. Observera att jag har hört talas om ett enda fall: jag har inte fått det bekräftat, så jag vet inte ens om det fallet finns.

Faktum är att drogmissbruk och kriminalitet är två aktiviteter som motsägs av rollspelandets grundläggande premisser: kreativ gruppaktivitet som kräver engagemang och koncentration. Jag har svårt att tänka mig att en normal kriminell person har engagemanget och intresset för att orka sätta sig in i trehundra sidor rollspelsbok och sedan lägga ner åtskilliga timmar på att fördriva tiden med att skapa och berätta sagor för varandra, och jag finner det näst intill omöjligt att en drogberoende person skulle kunna klara av det.

Det finns förstås de som hävdar att rollspelande skulle leda till drogberoende och kriminalitet, men det finns inga som helst belägg för det. Dessutom, skulle det vara så så skulle det tvärtom förstöra rollspelandet - de skulle helt enkelt sluta rollspela, då knarkandet skulle ta upp hela tiden efter ett tag.

Vet du vad det är som gör att flest rollspelare slutar rollspela? Familjeliv. Jobb och äkta hälft och kottar gör att det inte blir någon tid över för rollspel. Jag känner hur många ex-rollspelare som helst som skaffat villa-volvo-vovve och äkta hälft med två knoddar i förorten, men jag känner inte en enda ex-rollspelare som har hamnat i kurran eller på torken.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jovisst..

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?
Precis som Snigel så är jag 20 år, och började spela en sisådär 94-96.


2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?
Här har du rollspelens ursprung sammanfattad, om i något oakadmeiskt språk. (Men så fort du ser ordet "rollspelstriangel" så ballar det ut helt)

Oldtimer tog med Dungeons and Dragons till ett tidigt spelkonvent i Göteborg, och det var väl första officiella kontakten med rollspel i Sverige. Eller hur det nu var. Äh, det där får han svara på själv..
Här har du lite om rollspel i Sverige, från rubriken "Trollkarlens lärling - rollspelen i Sverige" och framåt.


3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
Det är väl som med alla andra hobbies. Man har ett gemensamt intresse med andra rollspelare, det finns konvent, samlingsplatser och andra gemensamma iniativ, men vi är ju ingen egen nation eller så, vi är bara personer med ett gemensamt intresse. Visserligen så krävs det en grupp för att spela rollspel, precis som Krille poängterat. Som rollspelare ingår man i antingen en fast spelgrupp eller ett större gäng bekanta rollspelare, och det kan mycket väl vara en tajtare sammanhållning än i ett fotbollslag eller en teatergrupp, eftersom man samtidigt ofta är ett kompisgäng som träffas i andra sammanhang också. Men jag vet inte, jag sysslade inte med fotboll eller teater så värst länge.
På ett rollspelsmöte skulle jag tro att medianantalet närvarande är fyra spelare och en spelledare, 3-5 spelare är också vanligt, men fler eller färre är också möjligt.


4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc.
Efter vad jag ser på konvent och forum (som dock inte kan räknas som helt representativa, på det här forumet skulle jag tro yngre rollspelare är underrepresenterade och "ofta spelledare" överrepresenterade) så är de allra flesta rollspelare killar födda i Sverige av svenska föräldrar, i åldrarna 10-25 år eller så. Hyfsat vanligt är tjejer och vuxnare män/kvinnor.
Utbildning är ju svårare att se på folk, men rollspel är en intellektuell hobby och verkar (Se svaren) attrahera främst akademiker och akademikerbarn.

Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)
Finns inget sådant utseende. Om något så är det väl fler män som har skägg än män utanför hobbyn, och det kanske finns fler tjockisar och gothare än utanför?


5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?
Eftersom rollspel drar på förmågan att utrycka sig, fantiserande och kreativitet, samt umgänge så borde det vara helt exemplariskt nyttigt. Visserligen så har rollspelare setts som lite osociala kufar, vilket jag gissar innebär att främst redan introverta personer som behöver lågt stimuli (som kulturyttringar och annat ofestligt) för optimal stimulering dras till rollspel.
Jag har varit strikt motståndare till alla idéer om att kultur skulle kunna leda till aggression, men efter att ha faktiskt läst på om området har jag ändrat åsikt, iallafall när det gäller barn. Men den bild media har målat upp i samband med till exempel Halmstadsmordet är fortfarande rent skrattretande desperat sökande efter syndabock för att snabbt kunna piska upp lite rädsla att sälja lösnummer med.


6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Alltså, hela upplevelsen med rollspel hänger ju på drogerna. I vårt gäng brukar vi börja kvällen med att knapra lite naturgrejer, rötter och sånt typ, för att komma i rätt stämning. Sedan går vi över till cannabinoiderna för att komma igång lite mer, då börjar äventyrandet ta lite fart. Föredrar man lustgas kan man plocka fram den här istället, det brukar bli billigare också. Framemot kvällen poppar vi några piller för att hålla igång resten av natten, och sådär en bra bit in så brukar vi ta amfetaminer, ungefär när det är som tätast. Då kan det bli en jävla fart som ofta håller i sig till slutet. Om vi ska köra på en lugnare stämning så skär vi ner lite på amfetaminet och avslutar med LSD istället. Det brukar bli rätt dyrt, så vi kan inte spela så ofta, och det är klart att det blir lite kriminalitet för att alla ska ha råd..
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
1. Hur och när började Du själv spela rollspel?

Redan i tidernas begynnelse var vi invigda i...
Nej, men ärligt talat så var det kompisars storebröder som med fast hand ledde mig och mina kompisar in i rollspelandets värld. Det måste ha varit -89 eller -90 och som åttaåringar satte vi igång med att försöka klura ut vad det egentligen stod i regelböckerna. Spelandet styrdes egentligen mest av vilda infall och något sammanhållet rollspelande fick man vänta ett par år på. Ärligt talat tror jag att det var illustrationerna i böckerna och glädjen över att knåpa ihop olika karaktärer som först engagerade oss.

2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?

Aj aj aj... det finns gott om sidor som besvarar frågan bättre än jag kan... dessutom lär några på forumet ha varit med från början!
Här är en länk http://www.stacken.kth.se/~maxz/swerpg/index.html

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)

Erhm... Jag antar att det finns både isolerade spelargrupper men även sådana som ingår i ett större nätverk. Personligen ser jag det inte riktigt som en kollektiv rörelse. Jag har alldrig kännt mig delaktig i något defenierat kollektiv med etablerad riktning eller mål. Däremot känner jag mig delaktigt i en form av gemenskap där vissa utgångspunkter är fasta, det finns en rad frågor att förhålla sig till. Innom ramen för rollspelande, hur den nu defenieras, så rymms det så fruktansvärt många olika strömmar och underströmmar. Författare, både professionella och amatörer, men även spelare och speledare som modifierar och ändrar efter sin egen vision. Så för mig så är rollspel snarare en platform än ett kollektiv.
Min spelargrupp består av fem till sex personer och för oss är det en perfekt storlek (tror vi).

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)

Jag kan bara uttala mig om min grupp och vi är alla killar, vi är alla 22 år. Bakgrunderna är dock ordentligt varierade, både socialt och geografiskt. Två i gruppen pluggar på KTH, jag på SU, en tar paus i studierna och jobbar som fritidsledare, en pluggar komvux, en pluggar japanska och ytterligare en har dragit till Taiwan för att plugga mandarin i två år.
Jag kan tyvär inte hjälpa dig att skapa den "typsike" rollspelarens frammtoning då vi varierar allt för kraftigt när det gäller klädsmak.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel? Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?

Positiva: det är kul, för de flesta är det trots allt en hobby (sen tror jag ärligt talat inte att det blir tråkigare för att man arbetar med det).
Under mina år av rollspelande har gruppen hela tiden utvecklats och lärt sig klara av större utmaningar, mer komplicerade karaktärer, att skillja kul rollspelande från karaktärernas framgång etc... Det är klart att jag skulle kunna ge en lista på "praktiska" tillämpningar av det man eventuellt kan lära sig av att spela rollspel men i så fall vill jag att även utövare i pingis, monopol, bridge, kricket och fia med knuff ger belägg för att deras respektive nöjen är värda att utövas.
Frågan om rollspels negativa effekter är så fruktansvärt uttjatad och överagerad att jag inte bevärdigar den med ett svar... eller jo... jag pekar mitt finger mot en annan verksammhet för ungdommar: Vår Teater... vad gör dom med ungarna egentligen?!!!

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?

Oj oj oj... som företrädare för alla rollspelare så svarar jag tydligt och klart... nej... men allvarligt... kriminalitet och droger i allmänhet? kriminalitet i allmänhet, som att ladda ner musik på internet och sedan dra ut och knivsticka gammla tanter? Droger i allmänhet, som cider blandat med GHB?
Det är helt omöjlig för mig att svara på denna fråga...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pom pom...

Tjena Malin. Självklart ska vi hjälpa dig.

När det gäller historiken för rollspel kan jag rekommendera den här sidan. Den tar upp det stora problemet med rollspelens utgångspunkt, eftersom mediet har sina rötter i strategispelens mylla i lika hög grad (om inte större, till alla friformares bitterhet) som det gemensamma historieberättandet. På den sidan går de så långt tillbaka som man överhuvudtaget kan gå; till de allra första krigsspelen som försökte simulera verkligheten (till skillnad från schack och liknande spel). Jag är inte säker på att du vill gå så långt tillbaka, men det är ju bättre med för mycket information än för lite, right?

Om du vill veta mer om rollspelshobbyn när den kom igång på "allvar" så kan jag rekommendera det fylliga "Beyond Role and Play"-dokumentet som går att ladda ner på den här sidan. (Till vänster ser du en länk som heter "The Entire Book", men det kanske räcker för dig att läsa kapitlet "In Search of the Self". Där går nämligen författaren igenom de första åren riktigt bra, om än ur ett angloamerikanskt perspektiv.

Eller, om du vill ha en snabbversion: Det började 1974 med Dungeons and Dragons (även om ordet "role-playing game" inte förekom i boken) och det första svenska rollspelet var Drakar och Demoner som kom ut 1982, även om det fanns ett gäng svenskar som redan vid det laget hade spelat amerikanska spel en längre tid (och som sedan skulle fortsätta med det, eftersom det tog ett tag innan Drakar och Demoner blev ett vettigt spel).

Nå, jag betar av resten av frågorna här:

Jag började spela 1986, i början av den stora rollspelsvågen ('85-86 brukar väl anses vara de år då i stort sett varenda unge önskade sig ett par rollspel i julklapp). Då gick jag i andra klass, och jag lockades in i hobbyn av en fyra år äldre kompis. Redan då var "rollspelare" en välutvecklad subkultur som tyckte om ungefär en och samma saker. Alla läste solospel (böcker där man själv är hjälten och får välja vilken väg man skall gå genom berättelsen. Den största och viktigaste bokspelsserien var Ensamma Vargen (Den första bokspelsserien, om du är nyfiken, är brittiska Fighting Fantasy-böckerna, som slog åtskilliga försäljningsrekord på sin tid och som uppmuntrades av lärare som glatt noterade att många elever som annars aldrig läste några böcker plötsligt fick ett väckt läsintresse)) och spelade sällskapsspelen Drakborgen och Talisman. Egentligen var rollspelare på den här tiden samma sak som "nördar", eftersom all nördkultur (såsom Commodore 64, japanska tecknade filmer (på SKY Channel) och Tolkien) anammades av en och samma människor, och på den här tiden var vi verkligen inte någon minoritet. Inte förrän i början på nittiotalet så blev nördarna riktiga wierdos; avvikande, töntiga typer.

Rollspelare har idag en stark "vi"-känsla, precis som alla subkulturer. Kanske mer än andra, eftersom rollspel är en aktivitet som föds i just gemenskapen. Det går inte att spela rollspel på traditionellt vis ensam. Men det är förstås inte så att de individuella personerna trycks undan, eftersom det är just de individuella egenheterna och karaktärsdragen som lyfts fram i rollspelen. Det finns också många splittringar inom hobbyn. Det beror framförallt på att hobbyn är sprungen ur både den strategiska brädspel-världen samt improvisationsteatervärlden. Lite skämtsamt skulle man kunna se det som att hobbyn består av både nördar (de som gillar spel) och kufar (de som gillar det gemensamma berättandet) och att detta är två helt olika kulturer. Naturvetare kontra Humaniora. Geekar kontra Gother. osv. Dessutom tycker ju också alla inom den stora nördhobbyn att de övriga är töntiga. Bordsrollspelare brukar kanske särskilt ogilla Magicspelare (Magic är ett samlarkortspel som var enormt inne bland rollspelare 95-96 för att sedan utvecklas till att bli en helt egen subkultur), lajvare och paintballspelare, eftersom dessa grupper är så nära besläktade med varandra (vi delar en och samma förening; SVEROK, till exempel).

I ett rollspel är man ungefär 3-7 stycken som deltar. En person organiserar spelet och den personen kallas för spelledaren. Levande rollspel (lajv); den aktivitet som exempelvis utförs av personer som klär ut sig och springer omkring i skogar och viftar silverfärgade latexsvärd omkring sig; dessa spel kan ha hundratals deltagare.

I min senaste förening (Strengnensis i Strängnäs) var vi säkert en sextio medlemmar, någonting, varav ett tjugotal träffades varje vecka i föreningslokalen (och de flesta spelade flera gånger mitt i veckan hemma hos varandra). De äldsta av de aktivaste medlemmarna var gymnasieelever och de yngsta gick i femman-sexan. (Av gymnasieeleverna så gick mer än hälften på Natur- eller Tekniska programmet kan jag nämna) Vi spelade alla med varandra och åldersmässigt behövde det inte vara särskilt stora klyftor mellan medlemmarna. Vi var dock ingen ordinär förening, kan sägas.

Det fanns inga tjejer i den föreningen (de som spelade kunde ha varit någons flickvän/syster), och inga invandrare. Öht så tror jag att det finns färre invandrare i rollspelshobbyn än kvinnor.

De flesta rollspelande tjejer hittar man bland lajvarna. Av någon anledning finns det betydligt färre bordsrollspelande tjejer.

De flesta rollspelare har inte någon särskild dress code, det är väl bara gotherna som står ut. (De flesta gother spelar förmodligen lajvversionen av Vampire, vilket skiljer sig åt markant från latexsvärdsvingande)

När det gäller medias spekulationer så tror jag att man skall komma ihåg två saker:

1. Folk i gemen vet inte vad rollspel är. Dels är hobbyn ung och dels utövas den helst privat, utan någon publik. Det gör att spekulationerna kan löpa fritt på ett helt annat sätt än för exempelvis hockey eller fotboll.

2. Rollspelare ser sig själv mycket hellre som "farliga" än som "töntiga". När rollspelsdebatterna började i mitten av nittiotalet så var det många i hobbyn som ansåg att rollspel i själva verket var för ofarligt och slätstruket - att mediet larvade sig med enfaldiga världar där de goda var goda och de onda var onda - istället för att ta itu med svåra frågor som främlingsfientlighet, sexism och fördomar som man borde kunna behandla mycket mer närgående och inlevelsefullt än vad böcker och film förmår att återge. Detta ledde nog till att vi rollspelare inte bemötte mediernas kritik lika mycket som vi kunde ha gjort. (Nja, vår förening höll iaf öppet hus och bjöd in oroliga föräldrar att komma och ställa frågor (två dök upp))

Rollspelens positiva effekter är väl mest att den ökar inlevelseförmågan, den verbala förmågan och fantasin. När man är ung så spelar man mest sig själv eller olika former av hjältearketyper (Conan, Han Solo, Robin Hood, osv) men kan ändå låta sig förtrollas av de bilder man försöker måla upp i ens huvud. När man sedan blir äldre så gissar jag att det är inlevelseförmågan som utvecklas starkast. Man måste ju vara medkännande om man skall kunna gestalta en rollperson med radikalt annorlunda åsikter och åskådningar än en själv.

Det negativa med hobbyn är nog mest att den ställer stora krav på deltagarnas förmåga att berätta. Kanske är det därför som så få personer med brytning har hittat till hobbyn? Sedan så finns det spår av unken människosyn i enskilda spel och enskilda yttringar av hobbyn. Dit kan man räkna att vilda, primitiva folk ofta anses vara onda och att man belönas av att döda dem, att våldsamma konfliktlösningar ofta uppmuntras (även om de alltså utförs verbalt i fantasin) och kanske är kvinnosynen i vissa spel fortfarande smårutten.

Kriminaliteten i hobbyn måste vara snudd på rekordlåg. Förutom kanske brott mot copyrightlagar av datorprogramvara, så existerar det mer eller mindre inte. Det är en väldigt lugn subkultur. Jag har hört talas om både kulturella & sportsliga evenemang, gudstjänster och till och med bridgeturneringar som urartat i slagsmål, men rollspelsevenemang har mig veterligen aldrig slutat på det viset. Varken i Sverige eller utomlands.

Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Förutom mig; nej.

/Rising
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Min historia typ...

1. Hur och när började Du själv spela rollspel?
Jag kom i kontakt med rollspel via en kompis som fick vara med sin storasyster och spela. Efter att ha fått spela med dem ett par gånger började jag själv spela med några andra vänner. Jag var då 12-13 år gammal.

3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum? Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)
När jag spelar är vi oftast fyra personer. Rollspel är en social hobby och vi brukar spela en helgdag i månaden ungefär. Då har vi även matpauser och sånt när vi umgås lite i allmänhet bara. Alla som är med och spelar gör givetvis som de vill och vi har ingen direkt hierarki.

4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)
I min grupp är det bara gamla skolkompisar från gymnasiet. Vi är alla män 18-20 är gamla. Alla kommer från medelklassfamiljer, nästan alla har akademikerföräldrar. Hälften går nu på högskola och resten kommer säkerligen börja innom ett par år. Då vi gick naturvetenskap är vi per defenition nördar, vissa mycket andra knappt märkbart.

En har invandrarbakgrund med då han bott i Sverige nästan hela sitt liv och en svensk låssasförälder skulle jag räkna honom som svensk trotts osvenska drag.

5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel?
Rollspel är ett kul sätt att umgås med vännner. Man får dessutom vara kreativ och har oftast väldigt skoj. Det väcker också lust att läsa böcker vilket iallafall jag betraktar som positivt.

Likt många andra hobbyer är det inte lätt att boka in en hel eftermiddag/kväll för att spela. Det krävs många timmar för att det ska vara värt att börja.

6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?
Kriminaliteten är antagligen mycket lägre med undantag för piratkopiering och copyrightbrott. Hobbyn når inte de grupper som i störst utsträckning blir kriminella.

Drogbruk är nog också betydligt lägre än hos befolkningen överlag. Dessutom har nog folk som spelar rollspel en lägre alkoholkonsumtion än genomsnittet.

/Tobias, hoppas att han gjorde någon nytta.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Hjälp funnet

Kul att det är någon utomstående som tar sig för att spana in rollspel, för det är alltid rollspelare som skriver om sin egen hobby och det blir lite tråkigt att ta del av i längden.. Det vore roligt om du laddade upp det du skrivit vad du ska skriva här på forumet så att vi kan ta del av det.. Alternativt maila det till någon som kan lägga upp det åt dig.. Min egen mail är rickard @ slurk.cjb.net

Lustigt att du blev lotsad hit.. Nog för att www.rollspel.nu är Sveriges största (i antal användare) rollspelsportal men det är SVEROK som är det officiella ansiktet utåt.. De kan kanske bistå dig med lite siffror om du mailar dem..

"1. Hur och när började Du själv spela rollspel?"
Min bror drog in mig i rollspelshobbyn när jag var runt 7, men det är rätt extremt att ha börjat vid så tidig ålder..

De flesta börjar nog någon gång i tonåren och då i de yngre tonåren.. I regel är det någon bekant (vän/familjemedlem) som drar folk i hobbyn.. Tjejer brukar bli indragna av deras rollspelande pojkvän..

De som numera spelar är väl i studenters ålder ±5 år..

"2. Hur ser historiken ut för rollspel? Vart började det och när kom det till Sverige?"
Jättekort förklarat.. Det evolverade från de amerikanska, militäriska strategispelen och de krigsbetonade brädspelen till att bli mer rollbetonat än strategibetonat.. 1982 så släpptes det första svenska rollspelet Drakar och Demoner och i andra halvan utav 80-talet så flödade det en kraftig rollspelsvåg i Sverige.. "Alla" spelade rollspel.. Om du vill veta mer så kommer teveprogrammet Samantha på ZTV (går måndag 20.30) handla om rollspelen under 80-talet..

"3. Ser ni Er som en kollektiv rörelse eller är det den enskilda människan som är i centrum?"
Precis som i de flesta hobbysysselsättningar så är varje deltagare sin egen individ som är med i en mindre grupp.. Rollspel är en social hobby där man umgås med sina polare och lirar lite spel.. Man träffas om helgerna och spelar lite, helt enkelt.. När jag var 18-19 ungefär så undrade jag över vad andra ungdomar egentligen gjorde på helgerna, eftersom för mig så var det en självklarhet att spela rollspel (och ibland dra ut och festa)..

"Hur många är man i ett rollspel? (antar att det kan vara olika men minst antal o max antal osv…)"
Minst 2 och maximalt runt 8 deltagare.. Sedan blir det för kaotiskt.. Rollspel är en berättande sysselsättning där alla deltagare skapar en historia tillsammans.. Jag skulle kunna, men kan ändå inte, jämföra med andra sysselsättningar eller ting som skapar historier eftersom det bara blir en 40% riktigt jämförelse..

Observera att du är inne i ett forum för bordrollspel.. Det finns även lajv och då är deltagarantalet helt annorlunda.. Fast termerna är bara inbitna nördar som orkar bry sig om.. Rollspel duger fint för att beskriva bordsrollspel..

"4. Vilka människor hittar man i Er förening? Ex: kön, ålder, bakgrund, utbildning etc. Hur ser en ”typisk” rollspelare ut? (kläder, frisyr etc)"
Mainstreamtyper.. Jeans med t-shirt eller skjorta.. Efter vissa oseriösa förfrågningar på forumet och efter lite oseriösa reflektioner på rollspelskonvent så är typiska drag hos rollspelarna närsynthet, skägg, överviktighet och de är i regel killar hela bunten.. :gremsmile: Rollspelare är i regel typiska nördar (datornörd, bokmalar, akademiker) eller kufar (gothare, synthare, folk med insnöade intressen), men som vanligt är detta något som inte stämmer in på alla..

Personligen tycker jag inte rollspelare är en subkultur.. Det är en mängd subkulturer som söker sig till rollspel.. Fantasynördar till fantasyn, akademiker (start trek-nördar) till SF-spel, gothare till vampyrspelen etc.. Ja, jag generaliserar just nu men det är för den goda sakens skull.. :gremsmirk:

"5. Positiva/ negativa effekter av att spela rollspel?"
Puh, jag skulle välj kunna räkna upp 10 olika saker som är bra med att spela rollspel och som jag känner har gagnat mig.. Jag förstår inte varför fotboll aldrig får den frågan.. Jag hittar fler grövre nackdelar med fotboll än med rollspel..

"Media har ju uttryckt en viss fara med att spela rollspel, vad tycker Du om deras spekulationer?"
Jag tycker mer (illa/synd) om de personer som verkligen tror på allt media skriver.. Antagligen är det väl det som rollspel i media har gett mig.. En mer kritisk syn på media, då jag insett vilka missfarande rykten media sprider ut när de skriver om saker som jag har väldigt bra koll på.. Tyvärr är rollspelarna dåliga på att försvara sig i media, särskilt lajvrollspelarna som mestadels råkar illa ut numera..

Att rollspel var farligt var en hype som var runt mitten av 90-talet.. Jag fick erfara det i form av att mina kusiner förbjöds spela rollspel med mig.. Inga kopplingar till några brottsfall har ledit till rollspel (utan endast spekulationer).. Ta bara vampyrmordet som skedde i början av detta år.. Så fort kvällstidningarna (Expressen/Aftonbladet) fick reda på att det var en rollspelare som blivit halshuggen så började de rida på de gamla villfarelser som fanns på 90-talet.. Detta för att sälja papper.. Det hela visade sig bara vara en tillfällighet, något som (naturligtvis) inte följdes upp i media utan kvällspressen gick helt sonika vidare till nästa mål att hacka på..

"6. Hur ställer Ni er till kriminalitet och droger i allmänhet? Förekommer det mycket droger/ kriminalitet i denna kultur?"
Jag måste erkänna att jag började skratta när jag läste den här frågan.. Rollspelare drogar sig väl i regel lika mycket som sin näste flygplansmodellbyggare, travsportsfantast eller någon annan hobbyutövare.. Som jag redan skrivit ovan är rollspel ett helgsnöje, som oftast ersätter helgsdrickandet, så jag skulle säga att drogandet ligger på en rätt minimal nivå.. Under själva spelandet funkar det inte att droga sig, då rollspel kräver fokus.. Undantag finns naturligtvis vilket du kan erfara i det Arvidos skrev..

Det förekommer mycket mer drickande hos mina icke rollspelande kompisar än hos mina rollspelande, då ickerollspelarna tar en öl bara de kollar på film eller umgås på annat sätt..

Kriminalitet finns väl endast i mån användandet av p2p-program, då det finns rollspelsböcker spridda på de flesta nerladdningsprogram.. Som skrivet.. Alla rollspelare är olika individer men jag skulle nog ändå klassa de flesta till att komma från en medelklassfamilj med någorlunda välbeskafflig ekonomi, så brott är inte direkt något rollspelarna behöver söka sig till..

/Han som vill främst påpeka att rollspel är en hobby som drar till sig andra subkulturer och inte själv skapar några
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,677
Location
Helsingborg
1. Ett hotell i österrike när jag var....cirka 9-10 år (så det blir kanske 91-92?). En av de andra på resan hade dragit med sig Drakar och Demoner och vi började spela. Det blev inte mycket av det men jag får väl säga att det var då första gången jag fick upp ögonen för rollspel.
Jag började först spela regelbundet på gymnasiet.

2. Tja, det har väl redan sagts tidigare av veteraner så som Krille.

3. Tja, för mig så är rollspel någonting man gör i en grupp på mer än 4 personer, med en maxgräns på cirka 8 för bordsrollspel eller cirka 30 för "Live Action RolePlaying" (också känt som LARP, Lajv eller Levande Teater).
Den grupp som jag brukar spela rollspel med är helt klart en sammansvetsad grupp som gör mycket tillsammans, men det var vi redan innan vi började spela rollspel. Rollspell är också mycket teamwork där det gäller att bygga på varandras prestationer för att skapa en intressant historia.

4.
7 medlemmar, 5 män, 2 kvinnor, alla ur medelklassbakgrund. Alla är filosofiskt intresserade (det var så gruppen blev en grupp, även om åsikterna gick vitt isär då och fortfarande gör det)
Ålder 22-25. Av de 7 så har 1 kvinna och 3 män bakgrund inom Gothkulturen, övriga i helt vanliga övre medelklassfamiljer.
Alla förutom förutom en är för närvarande universitetsstuderande (2 apotekare, 1 datoringenjör, 2 lärare och 1 juridiker), och den som inte är det, hon har endast gjort uppehåll i studierna för att utöva andra intressen.
När det gäller kläder så är det en ganska heterogen mix med allt ifrån Goth till modeomedveten (jeans och skjorta eller t-tröja) till Kavaj&slips.

5.
Positiva aspekter.
Introspektion, man får en större inblick i sig själv som person.
Ett utlopp för kreativitet.

Negativa
Nja, man rör ju inte på sig överdrivet mycket medans man rollspelar, men det spelar inte så stor roll för just min grupp eftersom alla förutom jag idrottar (och jag får väl räkna mig som ganska aktiv ändå).

När det gäller MEDIA så är medias vinkling av hobbyn i det närmaste skrattretande. Sensationalism mest kort sagt.
Att rollspel kan ge inspiration till skruvade saker, om personen som sysslar med det är ganska instabil själv är det nog ingen som ifrågasätter. Men å andra sidan så gäller samma sak för att titta på TV, spela Datorspel, läsa eller praktisera Religion, höra på dagens Dagens Eko eller titta på Bingolotto.

6. Vår grupp är ganska heterogen, och med det så följer vitt skilda åsikter om droger och kriminalitet, men inget har nog någongting att göra med Rollspel som ett samhällsfenomen, utan snarare att göra med de ANDRA grupper och falanger som medlemmarna i gruppen tyr sig till (veganrörelsen i ett fall och den s.k. "hackerkulturen" i ett annat)..

När det gäller faktiskt kriminalitet och användande av droger så använder ingen droger vad jag vet, och när det gäller kriminalitet så är nog det grövsta som någon i gruppen gjort är datorintrång (typiska "för att visa att jag kan" grejer för att imponera på sina polare bland Dataingenjörerna).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Re: Pom pom...

"Dessutom tycker ju också alla inom den stora nördhobbyn att de övriga är töntiga."

...följt utav...

"Levande rollspel (lajv); den aktivitet som exempelvis utförs av personer som klär ut sig och springer omkring i skogar och viftar silverfärgade latexsvärd omkring sig;"

...tyckte åtminstone jag var lustig att läsa, då man tydligt ser hur töntigt en bordsrollspelare tycker lajvare är och på samma vis så tycker lajvarna vi bordsrollspelare är stenåldersmänniskor.. :gremsmile:

/Han som önskar han hade mer att påpeka men vill också inte OT:a i en tråd som en ickerollspelare startat

<FONT SIZE=1>OT: Off topic. Utanför ämnet.</FONT>
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ett livsöde till

Hejsan!

OK, här kommer min stund i rollspelsvärlden:

1: 1984 lyckades jag övertala min bror att vi skulle lägga våra gemensamma pengar på Drakar och demoner. Jag hade hört folk spela Dungeons and Dragons i skolbiblioteket och tyckte det verkade hur kul som helst. Dessa två spel är rätt olika, men det visste ju inte jag då. Hur som helst förstod egentligen inte vad det handlade om - övertalningen lyckades på ren okunnig entusiasm.
Annars hade jag väl suttit på ett Stratego-forum nu, vilket var det alternativa spel vi funderade på...

2: Det blir bökigt för dig om du får en identisk uppsats från varje pers på denna punkt. Risings inlägg har koll, t ex.
Vill bara tillägga (om ingen redan har gjort det), att lajv - levande rollspel spelades redan på Gustav IIIs tid, medan bordsrollspel som vi sysslar med här inte fanns i sin moderna form före 70-talet.

3: Människan i centrum - definitivt. Jag hänger på sådana här forum för att småprata om min favorithobby, inte för att vara delaktig i en stor rörelse. Jag vet få tidsfördriv som så intensivt lyfter fram individen.
3-7 fungerar. Är man bara 2 kan det gå ibland, men det blir väldigt intensivt och speciellt. Det går ingen skarp gräns vid 7, men är man runt 10 eller mer blir det för ohanterligt i alla fall för mig.

4: Jag har inte varit med i någon formell förening på många år. Jag spelar med vänner och släktingar, samt i jobbet. Jag spelar alltså med två grupper av människor:
a: I min "fritidsrollspelsgrupp" är de flesta män, men min fru är också med. Flera är läkare. Det finns också statistiker, programmerare, ingenjörer, ekonomer, operasångare och en polis med. Välutbildade 30+.
b: Min "arbetsrollspelsgrupp" är mellanstadieflickor.
Den typiska rollspelaren jag normalt umgås med är svår att definiera statistiskt. Medelvärdet av mina grupper blir helt missvisande en akademikerflicka som precis slutat gymnasiet.
Folk som har väldigt svårt att sitta still längre än 5 minuter spelar nog inte rollspel. Men annars har jag inte sett någon speciell rollspelartyp i min närmiljö. Jag skall avstå från att förvrida urvalet genom att sprida minnen och möjliga fördomar för hur jag upplevde det för decennier sedan.
Edit: Hoppsan, jag glömde bort mig själv. Jag är lärare till yrket.

5: Positivt: man lär sig allt möjligt. Rollspel handlar bl a om att simulera olika slags verkligheter, så allmänbildningen skjuter i höjden. Vi har en ritual min fru och jag där hon storögd frågar "Varför vet du det?" när jag hävt ur mig något besserwissigt. "För att jag spelar rollspel." är standardsvaret, som faktiskt stämmer i många fall.
Sedan får man ett slags beredskap för oväntade vändningar. På något plan blir man inte helt överraskad när något konstigt händer. Man blir exalterad, skrämd, etc, men det är rätt troligt att man i något rollspel upplevt någonting liknande.
Man får en känsla för hur allt hänger ihop, och vilka möjligheter och begränsningar en modell av verkligheten har.
Man har väldigt roligt och det är billigt. När jag började spela lade jag ner en del pengar på att köpa grejer, men sedan många år gör jag av med kanske ett par hundra om året på rollspelssaker. Man kan helt enkelt tillverka allt man behöver själv.
Kyliga rum värms upp av rollspel. Temperaturhöjningen är snabb och påtaglig för utomstående.
Nackdelar: det tar tid. Som med alla roliga aktiviteter är det lätt att hamna i flow. Plötsligt har en massa timmar gått. Helst vill man spela allra minst 4-5 timmar åt gången, gärna en hel dag och kväll. Det är knepigt att planera in när folk har uppslukande arbeten och barn att ta hand om.
Angående den sega mediagrodon om satanism och självmord kan jag väl bara tillägga att den arbetsplats där jag får spela i tjänsten är Svenska kyrkan. Jag har aldrig stött på vare sig det ena eller andra i rollspelssammanhang. Jag misstänker att äkta satanister skulle känna sig kränkta av rollspelens frivola sätt att definiera Hin Håle o co med en räcka siffror - lite som att en kristen eller muslim skulle ta illa upp om man hävdade att Jesus är en lvl 5 Expert/lvl 40 cleric.

6: Droger? Det går förvånansvärt dåligt att spela även med små mängder alkohol i blodet (enligt min erfarenhet), så våra spelmöten är nykteristartade. Koffein är väl den enda drog som förekommer i stor mängd. Cola och kaffe konsumeras i stora mängder.
Så, nej, det här är en hobby som är väldigt illa lämpad för droger och kriminalitet. Den är billig jämfört med andra hobbyer och saknar därför behov av snabba pengar. Den utövas inomhus (utomhus flyger papper och tärningar lätt iväg) stillasittande. Man får utlopp för all spänningslusta genom fantasifoster.

En sak till, de flesta rollspelare hänger inte på sådana här forum. Jag håller med om att det här förmodligen är ett smidigt sätt att få ett antal svar på en enkät, men det är inget statistiskt säkerställt sätt att samla information. Men så länge du är noga med att skriva hur faktainsamlingen gått till har du ju ryggen fri.

Lycka till! :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. En kompis till mig introducerade mig till rollspelshobbyn (med Drakar och Demoner Samuraj) nån gång när jag var ungefär nio år gammal.

2.


3. Jag ser det gärna som en kollektiv rörelse, även om det kanske inte är riktigt sant. Det finns många kollektiva kulturyttringar, som Sveriges Roll och Konfliktspelsförbund, internetsajter och konvent. Men normalt under själva hobbyutövandet är man i grupp om 3-6 personer.

4. Jag är inte med i en förening som sådan, men jag utgår från de rollspelande i min bekantskapskrets.
Män och kvinnor, men mestadels män, i åldrarna 21-24, med mycket varierad bakgrund. Det är arbetarklass från landet och överklass från Stockholms innerstad och allt därimellan. Vissa läser på olika högskolor, andra avslutade inte gymnasiet.
Det typiska utseendet (jag tänker på hästsvans, löst sittande byxor och någon form av hiskelig skjorta eller band-tröja och givetvis glasögon) existerar väl egentligen inte. Inte i mitt gäng heller. En kille hade hästsvans jättelänge iofs... Men det finns inget utseende som är gemensamt eller så. De flesta lägger ner en hel del tid på klädval och att fixa frisyren dock.

5. Medias spekulationer är dumheter.

6. Om det förekommer kan jag inte föreställa mig att det är relaterat till själva hobbyn. Möjligtvis att det går att knarka sig till en roligare spelupplevelse, men det har jag aldrig sett någon göra. En del rollspelare har möjligtvis en viss tendens att tycka att det är väldigt roligt att dricka en massa alkohol, men det är inte i samband med själva hobbyutövandet för det mesta.
 
Top