Nekromanti HJÄLP! Sitter fast i mitt skapande

Troberg

Sinister eater
För att fortsätta använda samma exempel så har det faktiskt släppts två olika regelsystem till Nobilis; men det är fortfarande helt enkelt inte en typ av rollspel som kan nyttja ett vanligt regelsystem typ BRP. Ett generiskt system kan på så vis också vara begränsande.
Jo, men det är ju ungefär vad jag och Krille sagt. GURPS funkar bäst för spel som har förutsättningar som inte skiljer sig alltför mycket från verkligheten. Det hanterar magi upp till en viss nivå (ungefär där den motsvarar vad man skulle kunna göra med teknologi och cybernetik och sånt), men om det blir mer magi eller helt andra förutsättningar så är man utanför mallen.

En grundprincip:

Kan man beskriva en värld "Som vår värld men med X, Y och Z" så klarar GURPS den. Infoga magi, rymdskepp, cybernetik, konspirationer, monster eller liknande vid X, Y och Z.

Eksem

Champion
"GURPS funkar bäst för spel som har förutsättningar som inte skiljer sig alltför mycket från verkligheten."

Och det kallar du "att ta ut svängarna"? :gremtongue:

Och nä, nu tror jag att jag har förklarat mig tillräckligt tydligt, nu ska jag sluta sabba den här tråden.

Troberg

Sinister eater
Och det kallar du "att ta ut svängarna"? :gremtongue:
Problemet är att språket inte räcker till för att beskriva det. Det går ju liksom inte att mäta att "den här spelvärlden ligger 3,8 från vår verklighet". Eftersom ord är subjektiva så får man en viss grad av osäkerhet i informationsöverföringen och det är svårt att beskriva vad som funkar och vad som inte funkar.