Nekromanti HJÄLP!

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Det är lite svårt i början. Men köp, läs, fråga på forumet så fixar det sig. Och du lär inte ångra dig.

/Varg
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
håller med de andra, Eon är väldigt bra spel men är kanske taight att börja spela med, jag komemr ihåg när jag köpte DoD -91 och blev snurrig av regelbeskrivningen av hur du köpte grund FV i färdigheter=)

Men jag kan ha varit dummare än du plus att jag inte var så gammal=) så lycka till. Ifall du lyckas fatta reglerna någurlunda så är det ett väl värt spel att spela.

Men skippa de flesta frivilliga regler så att du inte fastnar i dem och plötsligt inte vet vad du håller på med.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tycker inte eon var så svårt att lära sig( eon är det första och enda rollspel jag spelar). Men Varg du har rätt Men köp, läs, fråga på forumet så fixar det sig .
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Vår spelgrupp har kört vår andra spelsession i Eon ikväll. Vi spelar äventyret "regnsynd" och försöker sätta oss in i världen. Jag tycker mycket om världen och även om vi skjutit vid sidan om när det gäller äventyrets stämmning (Skräcken fick sig en törn av en pyromanisk missla och en enfaldig religiös dvärg, men kul hade vi).

I vår grupp har ingen spelat Eon tidigare och då alla hjälper till efter förmåga när vi skall begripa oss på regelsystemet måste jag säga att det fungerar bra.

Som Eon-nybörjare och friformälskare kan jag ibland störa mig på reglerna, det blir en himla massa tärningsslag och slag i tabeller. I gruppen funderar vi starkt på hur vi skall förenkla skadorna för "oviktiga" rollpersoner. Idag använder vi den förenklade skadetabellen i "monster och varelser" som jag fick tips om här på forumet.

Lycka till!
 

Mercellon

Veteran
Joined
25 Feb 2003
Messages
41
Location
Göteborg
Hejsan.
Kompliserad beror väll på, om man ska kunna de grundliga är det tvärt om ganska lätt, tycker jag. Det är samma system för att slå mot alla färdigheter, fast ibland ändras vissa på grund av diverse modifikationer. Stridsystemet fungerar ganska enkelt, och om man inte måste veta exakt allt om magi är även detta relativt enkelt. Men om du aldrig har spelat Eon kanske du inte borde bli SL det första du gör.
Lycka till.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
litet tips

om det e en regel du inte trivs med eller inte fattar, skippa den direkt. t.ex så har jag alldrig spelat med initiativ mer än någon gång, la ner det efter att strid tog föööör lång tid... man nästan undvek det, kanske var neogames idé med det :gremwink:
gör någon egen regel som typ alla slår mot stridsvana och sedan så rangordnas de efter det... kanske lite mossigt.
men eon är annars ganska bra enligt min mening, för mycket regler för mig men för andra mer tärningsstinna spelgrupper så fungerar den nog finfint!
Men hoppa in i någon spelgrupp ifall du inte redan är medlem i en sådan, som man säger, man lär sig mera på att göra saker i praktiken än att läsa om de...
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Vi körde med regler i början men slaktade dem rätt snart. Vi tänker enbart realistiskt numera & slårknappt tärningar alls..
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
jo men lite tärningar måste ni väl slå, man kan ju inte ha en strid utan slump? då finns det ju alldrig någon risk med att rollpersonerna dör känns det som. Det måste vara farligt att gå in i en strid och just pga slumpen är det det.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Klart att det är farligt...men vi brukar knappt gå in i strider, men ibland i strider slår vi...och ibland inte...det beror på vem vi strider mot, för vissa motståndare är det oviktigt att veta hur mycket skada de får...

men det stork menade va nog mer att till vanliga saker slår vi typ inget...

hmm...jo =P

/Berfa
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Ahh, okaj, joo jag fattar men jag vill ändå poängtera att träningar är av stor vilkt, vi i våran spelargrupp brukar ha som målsättning att du ska kunna klara av kampanjen,äventyret utan strid, men att det är ett aktivt val från spelarnas sida.
Men ibland så vill de inte söka strid men tvingas ändå. och de är de gångerna som jag menar att man ska slå med. Ifall du ska smyga dig förbi ett par vakter istället för att besegra dem, så är det självklart att spelrna måste lyckas med sina smyga slag och då med bättre effekt än vakternas hörsel eller syn slag.

Hmm, tja jo så blev det. Inte för att jag vill hacka ner på er, men lite slag ska det allt vara tycker jag, jag vill att slumpen ska kunna föra äventyret i andra riktingar.
 

Phoenixzz

Veteran
Joined
26 Apr 2003
Messages
10
Location
Göteborg
du ska lungt testa Eon reglerna är lite svåra men du lär dig snabbt specielt som spelledare så testa Eon.
 
Top