Nekromanti Hjääääälp!!!

Gordon

Veteran
Var kan man få tag på en replika av en westernrevolver som går att skjuta lösa skott med...eller får jag nöja mig med en plastrevolver från Toy´s r us!?!?!?!?!!?

Tosse

Veteran
Nja, Replikor finns att köpa på t.ex Fantasia eller Hobbex.
En del av dem har patroner sosm man kan sätta ett plastollonskott i och alltså få att smälla lite i alla fall.

Replikor som går att skjuta med, finns nog inte om du inte kommer över en som någon har gjort om, men det är inget att rekomendera då metallen i en replika oftast inte är avsedd att hålla för att skjuta ens lösa skott med.

För att få skjuta lösa skott, krävs en vapenlicens för pistol.
Start-pistoler finns att köpa 6mm eller 9 mm, men då behöver du ha en vapen licens för pistol eller att du är med i en idrottsförening som har licens för en startpistol.
Dessa är dock oftast inte speciellt Western liknande pistoler.

Det du kan göra är att leta reda på en antik svartkruts revolver, tillverkad före 1890 (osäker på exakt årtal) Dock ej en patronrevolver för de är licensbelagda.
Antikmässor, kanske på en vapen mässa är mitt tips.
På söder i stockholm finns en spännande affär som heter Svartkrutskällaren. Den ligger på Folkungagatan 124 ( borta vid Ersta)
Borta vid Armemuseet I stockholm en bit österut på Riddargatan finns än affär med antika vapen, kommer inte ihåg vad den heter eller vilket gatunummer.

Tänk på att svartkrutsvapen är riktiga vapen, och att svartkrut inte är att leka med om man inte vet vad man gör, hur man gör det och att krutstänk på oskyddad hud kan leda till blodförgiftning.

Mvh Tosse