Nekromanti Hjälp angående fältslagsregler

Lorindor

Veteran
Jag är en spelledare som ganska nyligen övergick till Eon. Jag hade tänkt ha en Mörkret-kampanj nu i sommar och som grädde på moset ska jag ha med ett par rafflande fältslag. Problemet är bara att "Krigaren Väg" med reglerna för fältslag inte säljs längre (vad jag vet) och "Krigsherren" med de nya reglerna släpps först i höst nån gång. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan förklara hur man gör regelmässigt. Tack på förhand.

Hjalle

Swashbuckler
Jag kan inte förklara, men jag kan ge ett råd, hur elakt det än är - friforma. Resultatet blir bra. Jag lovar.

-Hjalle, fältslagsfriformande regelnarkoman.

Marcus J

Hero
Jag har prövat Eons fältslagsregler ett antal ggr. Jag ska fatta mig kort: De är inget bra. De är väldigt komplicerade och kräver att man gör flera uträkningar i förhand.

Några fältslagsregler som däremot ÄR bra är de som finns i Västmark. (Jag pratar om den gamla, nerladdningsbara versionen ,jag vet inte om man kan ladda ner den längre men jag har gjort det för länge sedan, jag vet inte hur de ser ut i senare utgåvor). De går i korthet ut på att det finns flera situationer där rollpersonerna kan påverka riktningen på slaget. Som exempel i reglerna fanns något om en kvinna som var stationerad med bågskyttarna. Hon upptäcker att någon smyger sig på bågskyttarna från ett oväntat håll och kan sedan använda sig av den informationen som hon vill. Beroende på om hon lyckas hejda angripriparna eller inte så får slaget olika förlopp.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, men jag måste ge Krille en massa pluspoäng för de bästa fältslagsregler jag har sett

Eagle

Swordsman
Det finns ett nyutgivet supplement till Dungeons & Dragons som heter "Heroes of Battle" som beskriver väldigt mycket om fältslag och praktiska tillvägagångsätt. Den rekomenderar jag varmt. Jag spelar inte Dungeons & Dragons själv, men jag tycker materialet var så bra, för jag kan applicera det på Eon. Den beskriver hur man ritar snygga och överskådliga slagfältskartor med de taktiska inslag som finns. Den tar också upp är en diagram som visar olika tänkbara scenarion beroende på vad rollpersonerna väljer att göra på slagfältet. Jag har fått massor av idéer till fältslagsregler till Eon genom att läsa "Heroes of Battle". Geografiska fördelar på slagfältet, Ledares betydelse, Victory points både offensivt och defensivt, Arméns sammansättning, strategisk planering, kunskap om fieenden, rekognosering & scounting, befästningsverk, matförsörjning, belägring, tunga belägringsvapen, och moral. Utgången av slaget påverkas alltså inte enbart av att man rullar tärningar mot färdigheten ledarskap och ser hur mycket förluster som varje sida i ett krig får. Men ett första steg är att du fixar Heroes of Battle till Dungeons & dragons, du kommer inte att bli besviken.

Enshadi

Warrior
I HÖST!

På hemsidan står det andra kvartalet och förvisso är det bra tre dagar kvar tills tredje men jag förväntar mig att boken kommer mycket snart. Hela min kampanj är beroende och jag har inte tid att låta mina rollpersoner bara nafsa på sina fiender hela tiden. Nej krig blir det och det är snart.

Hoppas verkligen inte att modulen blivit försenad återigen. Jag leva med några korrektur fel. få den bara ut i butikerna fortast kvickt.

Hjalle

Swashbuckler
Re: I HÖST!

Tja, iochmed att det skulle ha kommit på det första kvartalet så kan man vänta sig lite vad som helst...

Själv blir jag inte förvånad om den kommer lagom till julen. (Men positivt överraskad om den kommer nu i sommar... :gremgrin:)

-Hjalle, väntar sig det värsta och mår bra av det.

Lorindor

Veteran
Re: Rättelse

Mitt fel, visste inte att "Krigsherren" var tänkt att ges ut så tidigt. Jag förväxlade troligen releasedatumet med någon annan moduls. Det är visserligen lite struntsamma eftersom boken ändå inte är ute just nu, och om den vore det så bor jag så avlägset att jag inte kan få tag på den i tid.
Jag får ta tillfället i akt och och tacka alla som redan bidragit med sin hjälp. Speciellt KraggenOogs förslag var givande. Västmarks system för fältslag ser lovande ut och jag kan tänka mig att det är roligare att spela på det viset än att rulla mängder av tärningar som några av mina spelare ibland klagar över. Det räcker med att Eon innehåller ett rätt segt stridssytem (i mitt tycke) och ett ganska krångligt (men ändå orginellt) magisystem. Jag säger bara: tur att magiteori inte är ett skolämne! :)
Fler förslag på hur man kan göra i en krigssituation uppskattas dock. Är det någon som känner till en sida där olika taktiker och strategier under medeltida fältslag beskrivs?