Hjälp att förenkla mekanik, eller är det omöjligt?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Nu har jag simulerat 10 000 slag med följande metod:
  • Slå två T10 (Den ena är #1 och den andra #2)
  • Kolla om #1 är lika med eller lägre än gränsvärdet, detta innebär ett steg neråt. Om #1 är större än gränsvärdet är det ett steg upp.
  • Om #2 är större än #1 vid ett steg upp innebär det ytterligare ett steg upp. Om #2 är mindre än #1 vid ett steg ner innebär det ytterligare ett steg ner.
  • Gränsvärdet modifieras så att det är 5+ nuvarande läge.
  • Nuvarande läge är ett heltal mellan 5 och -5
Så här blir utfallet om någon är nyfiken:
PositionAntal förekomsterFördelning
5170,2%
41311,3%
35005,0%
2119912,0%
1204120,4%
0230923,1%
-1197519,8%
-2117111,7%
-34965,0%
-41421,4%
-5190,2%

Storleken på förflyttningarna blev så här:

Antal stegAntal förekomsterFördelning
Två steg uppåt118111,8%
Ett steg uppåt380638,1%
Ett steg nedåt385838,6%
Två steg nedåt115511,6%

Jag känner mig väldigt nöjd det det här! Att vissa resultat kan bli 5 och -5 gör inget, hellre att de får vara med än att sätta en gräns vid 4 och -4.

Eventuellt orkar jag göra en simulering där tärning #2 ska vara ett visst resultat för förflyttning två steg, exempelvis en t4 med två stegs förflyttning vid en 1:a. Om jag orkar göra det så postar jag resultatet här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det ser ut som en väldigt tjusig normalfördelning. Snyggt jobbat! Tänker du nu tala om för oss vad du ska använda mekaniken till? :gremgrin:
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Det ser ut som en väldigt tjusig normalfördelning. Snyggt jobbat! Tänker du nu tala om för oss vad du ska använda mekaniken till? :gremgrin:
Tack för inspirationen med två d10 och modifierade gränsvärden!

Jag funderar på att göra en modul för d20-spel där väder ska spela en stor roll. Mekaniken ska hjälpa till att bl.a. simulera extremväder (hetta/kyla), modulen kommer alltså innehålla fler saker utöver den här mekanismen. Tanken är att spelarna ska behöva ta beslut som håller dem torra och varma m.m, annars kan de få olika nackdelar.

Jag är inte helt säker på att detta faktiskt är kul att använda sig av i ett spel men det är iaf ett kul projekt. Vi får se om det blir användbart!

Edit: Syftet är inte att spelledaren och spelarna ska tänka på väder hela tiden. Men att låta vädret ha en inverkan när det verkligen betyder något.
 
Last edited:
Top