Nekromanti hjälp att hit ett rollspel

dr.Libra

Veteran
Hej jag skulle behöva tips om rollspel som är bra för nybörjare och har ett mindre fokus på våld

luddwig

Lawful evil
Jag tänker spontant SciFi! Det har enkla regler och kan lätt spelas med fokus på utforskande.

RasmusL

Champion
dr.Libra;n223406 said:
Hej jag skulle behöva tips om rollspel som är bra för nybörjare och har ett mindre fokus på våld
Vad vill du att spelet ska handla om? Vad ska det göra för er som människor?

Jocke

Man med skägg
Hjältarnas tid är ett nybörjarfokuserat spel som är både nytt och bra.

Nässe

Myrmidon
Jag skulle säga att Ur Varselklotet som släpps i april är rätt för dig, nybörjarvänligt och ovanligt lite fokus på våld och strid. Hoppas du hittar rätt! (Sök på Fria ligans hemsida eller Tales from the Loop Kickstarter. Spelet släpps på både engelska och svenska)

anth

Vetefan
Hur mycket man slåss beror mer på vilket äventyr/scenario man spelar än själva rollspelet.

Vilken sorts äventyr gade ni tänkt er?
(Jag vet redan att ni inte vill ha våld, jag vill veta vilken sorts äventyr i övrigt som ni vill spela)

Bifur

Veteran
anth;n223422 said:
Hur mycket man slåss beror mer på vilket äventyr/scenario man spelar än själva rollspelet.
Instämmer. Samtidigt, om man inte vill göra en massa jobb själv är det onekligen så att många spel med officiellt material inte sällan har en tonvikt på våldsam konfliktlösning, i alla fall i vissa delar.

Jag har själv ställt denna fråga nyligen och landade då i att någon slags mysterieinriktat spel i hyfsad historisk närtid skulle vara det som funkade bäst, speciellt om man vill kunna använda färdigt material. Men då var premissen även att målgruppen är ointresserad/likgiltig inför klassiska genre-grejer som fantasy eller sci-fi, som otvivelaktigt dominerar rollspel.

GnomviD

Heresiark
Om ni är bekanta med animeformatet och vill ett mysigt och ganska sött spel, är nog Golden Sky Stories ett bra val. Svårt att hitta i Sverige, men går att enkelt beställa från Leisure Games i London.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag har kört Fiasco med ovana rollspelare ett par gånger och det har alltid blivit väldigt lyckat. Dels är det inte så mycket regler att ha koll på och dels öppnar det upp kreativt berättande, snarare än att fokusera på strid. Dessutom krävs inget förarbete och ingen SL – alla får vara med och bygga och spela. Det är inget man spelar långa kampanjer i, men som inkörsport (eller avbrott från annat) tycker jag att det är lysande.