Nekromanti Hjälp att hitta rätt spel/scenario utifrån vissa bestämda kriterier

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag har bjudit hem min spelgrupp på lite samkväm i mellandagarna och hade tänkt att vi skulle spela lite rollspel .

Vad för spel/scenario uppfyller dessa kriterier nedan?

Reglerna skall vara lätta att lära sig och sen lära ut max 15-20 minuter att lära sig som sl och 5 -10 minuter att lära ut till spelare .

Minimalt med prepp , det ska bara vara att plocka upp och köra så som det är skrivet , möjligtvis att det maximalt krävs nån genomläsning men inte mer .

??????Spelet får gärna vara ett scenario i sig ,typ ett scenario med specifika regler för just det scenariot .

Det ska klart done and over på max 3 timmar .

Det ska vara gratis och lättillgängligt då jag inte tänker kasta ut pengar för nått jag kommer köra en kväll under 3 timmar och sen aldrig ens titta på igen .

Det skall behövas så lite komponenter som möjligt för att kunna spelas .

?????Genrer spelar ingen som helst roll , det kan vara allt ifrån skräck till sci-fi till fantasy till historiskt korrekt.

Spel som jag själv kom att tänka på är 10 candles och Dread . 10 candles äger jag redan och Dread översikts reglerna och äventyrsmallar tror jag finns gratis att ladda ner ifrån spelets hemsida.

Kom gärna med mer förslag

Tant Ragnar

Gamle usling
+1 på lady blackbird. Möjligen med brasklapp att jag tror att det kan vara ok för nya spelare, men kräver desto mer av sl.

Annars "fiasco". Spot-on för alla dina krav UTOM att det inte är gratis. Men, kostar typ en tvåhundring och är ett sjukt bra spel.

Tant Ragnar

Gamle usling
Sen tror jag också att DnD finns i någon sorts "free starter edition". Kan vara värt att kolla på också.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det är Cthulhu Dark du behöver... Enkel och elegant mekanik som bara behöver T6:or och som funkar till valfritt Mythos-äventyr.

RasmusL

Champion
Tant Ragnar;n337812 said:
Annars "fiasco". Spot-on för alla dina krav UTOM att det inte är gratis. Men, kostar typ en tvåhundring och är ett sjukt bra spel.
Aaa, men Fiasco är knappt ens ett rollspel, det är en glorifierad slumpgenerator ;)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Förövrigt håller jag helt med angående Fiasco (men det kostar som sagt). Absolut värt varenda krona. Dessutom finns det ju hur mycket scenarion som helst att plocka hem gratis (t.ex. finns det väl iaf något jultema som kan bli extra stämningsfullt under julen)...