Hej!
Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.
Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.
Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.
Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.
Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.
Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.
Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.
Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.
Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.
Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.