Nekromanti Hjälp att knö in ett par färdigheter till

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Nu är jag klar med ett första utkast till färdighetslistan till mitt 1920-tals spel och den finns här nedanför. Kom gärna med synpunkter av alla slag på den. Men framför allt behöver jag hjälp med att på ett bra sätt få in färdigheten Rida (skulle dock kunna täckas av vildmarksvana), och färdigheter för att göra research, som biblotekskunskap, jouralistik och brottsutredning samt brottsplatsundersökning. Och fyll gärna på med andra färdigheter som ni tycker saknas.


Bildning
Attribut: Intelligens
Specialiseringar: Antropologi, Arkeologi, Biologi, Ekonomi, Filosofi, Fysik, Geografi, Geologi, Historia, Juridik, Kemi, Konsthistoria, Lingvistik, Litteratur-historia, Matematik, Medicin, Psykologi, Teologi

Bildning omfattar all form av boklig bildning och en person som behärskar färdigheten är helt enkelt en allmänbildad person och med en specialisering har han specialkunskaper inom det ämnet.

I början av förra seklet var bildningen till stor del färgad av den vita mannens syn på sig själv som skapelsens krona och det färgade så väl antropologi som biologi. Rasbiologi var exempelvis en väl ansedd vetenskap. Det innebär att även en bildad rollperson med stor sannolikhet är färgad av fördommar.

Fingerfärdighet
Attribut: Motorik
Specialiseringar: Ficktjuveri, Förfalskning, Första hjälpen, Kirurgi, Låsdyrkning, Trolleri

I stort sett allt som kräver finmotorik omfattas av den har färdigheten och dess specialiseringar fungerar som bra exempel på vad den kan användas till.

Fordon
Attribut: Närvaro
Specialiseringar: Bil, Båt, Flygplan, Motorcykel

Den här färdigheten används för att framföra och utföra enklare underhåll på olika typer av fordon. För att med framgång kunna flyga ett flygplan måste man ha den specialiseringen men för övriga fordon räcker det med färdigheten.

Idrott
Attribut: Fysik eller Smidighet
Specialiseringar: Balansera, Boxning, Brottning, Dans Fäktning, Hoppa, Kasta, Klättra, Simma, Smyga, Undvika, Utbrytarkonst.

Idrott omfattar alla aktiviteter där man använder hela kroppen och som bygger på smidighet och i de flesta fall även styrka. Det behöver inte röra sig om att rollpersonen utövar en egentlig idrott utan kan även vara en färdighet han använder i ett annat sammanhang. En atletisk rollperson har antagligen den här färdigheten och utövar han en speciell idrott har han antagligen den som specialisering.

Ockultism
Attribut: Intelligens
Specialiseringar: Animism, Astrologi, Exorcism, Cthulhu mytologin, Häxkonst, Parapsykologi, Voodoo

Rollpersonen har studerat det mystiska och övernaturliga specialiseringarna som finns här utgör bara en bråkdel av de ockulta traditioner som finns och det går naturligtvis att ha även de andra som specialiseringar.

Skytte
Attribut: Motorik
Specialiseringar: Gevär, Pilbåge, Pistol

Rollpersonen med denna färdighet har erfarenhet av att hantera skjutvapen och prickskytte. Hur färdigheten används vid en eldstrid beskrivs i kapitlet Strid.

Styrka
Attribut: Fysik
Specialiseringar: Armbrytning, Tyngdlyftning

Färdigheten styrka används då han ska lyfta, bära eller på annat sätt förflytta tunga föremål samt vid andra former av kraftprov. Den påverkar också hur mycket skada han gör då han slåss utan vapen eller med närstridsvapen som svärd och yxor. Slutligen påverkar den även hur mycket skada han tål.

Teknik
Attribut: Bildning
Specialiseringar: Elektronik, Mekanik

Den här färdigheten omfattar både teoretiska och praktiska kunskaper om hur man hanterar, reparera och konstruerar olika former av teknisk utrustning.

Underhållning
Attribut: Närvaro
Specialiseringar: Berättarkonst, Musik, Skådespel, Sång

Rollpersoner med denna färdighet har scennärvaro och vet hur man fängslar en publik. En rollperson med specialiseringen musik behärskar ett eller flera instrument.

Uthållighet
Attribut: Fysik
Specialiseringar: Marsch, Löpning, Skidåkning

Den här färdigheten representerar rollpersonens kondition och avgör hur länge han orkar ägna sig åt olika former av fysisk aktivitet.

Vaksamhet
Attribut: Närvaro,
Specialiseringar: Genomsöka, Lyssna, Speja

Den här färdigheten används för att lägga märket till saker i omgivningen, både när man aktivt letar efter dem eller då man ska avgöra om rollpersonen råkade se eller höra någonting som skedde i hans närhet.

Vildmarksvana
Attribut: Intelligens eller Närvaro
Specialiseringar: Arktiskt klimat, Berg, Djungel, Kust, Skog och slättland, Öken.

Den här färdigheten används för att klara sig i vildmarken, för att bland annat orientera sig, göra upp eld, skaffa matt och göra väl fungerande lägerplatser. Färdighetens specialiseringar motsvarar en viss typ av miljö.

Viljestyrka
Attribut: Närvaro
Specialiseringar: Disciplin, Fokus, Mod

Rollpersoner med den här färdigheten har god kontroll över sina egna tankar och sitt handlande. Specialiseringen Disciplin används vid studier, för att hålla sig vaken och andra aktiviteter som kräver viljestyrka under en längre tid. Fokus används för att fokusera helt på en uppgift och en rollperson kan på så vis få en bonus på ett annat färdighetsslag för att exempelvis hoppa eller skjuta.

Världsvana
Attribut: Intelligens eller Närvaro
Specialiseringar: Asien, Bortre Orienten, Mellanöstern och Nordafrika, Primitiva samhällen, Västerlandet

Världsvana används för att smälta in och i främmande kulturer och för interaktion med andra människor, exempelvis då man köpslår, mutar tjänstemän eller övertyga lokalbefolkningen om att man är pålitlig.
Den här färdigheten är inget man kan lära sig utan praktisk erfarenheter så för att ha någon av specialiseringarna måste en rollperson faktiskt ha levt i eller vistats mycket i den aktuella kulturen.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Det blev så här. Rida hamnar under vildmarksvana och ja la till färdigheten efterforskning.

Efterforskning
Attribut: Intelligens
Specialiseringar: Arkiv och bibliotek, Brottsutredning, Journalistik
Rollpersoner med denna färdighet är vana att leta efter information och lägga ihop ledtrådar. De vet hur man spårar upp personer och hur man får ut information från myndigheter och organisationer.
 
Top