Min kampanj utspelar sig i det soldiska hertigdömet Daan Hammal. Jag har gjort ett försök att skriva en kort faktaruta om hertigdömet och undrar om nån kan kommentera detta och gärna komma med idéer och/eller kritik. Jag har ökat invånarantalet till 7500 istället för 4000 som det står i A&S. Allt listas nedan. Gärna att någon med kunskaper om hur feodalväldet och medeltiden fungerade. Lite osäker t ex om 7 jordägande riddare är för lite.
Hertigdömet Daan Hammal
Länsherre: Hertig Umeran Wackt
Övriga länsherrar: 2 grevar, 6 baroner, 7 jordägande riddare
Invånarantal: ca 7 500 invånare
Befolkning: Soldier 94 %, Marnakhtiraker 2 %, alver 1 %, övriga 3 %
Ståndfördelning: Ofria bönder 67 % fria bönder 22 %, borgare 6 %, samorimän 1 %, adelsmän 2 %, lösdrivare 2 % *.
*B la tiggare, vagabonder, fredlösa, tjuvar, nomader mm.
Religion: Den samoriska läran (94%), Eliana (80%).
Stad: Daan Hammal, ca 1 000 invånare
Huvudnäring: Fiske och boskapsskötsel.
Militära resurser: Umerans soldater bestående av 68 soldater och 3 riddare, ca 600 bondemilis, 110 soldater i Daan Hammals garnison, övriga länsherrars trupper bestående av ca 250 soldater och 32 riddare.
Känd för: Bästa fiskevattnet, fornlämningar, glasblåsning, riksamiralens hertigdöme
Hertigdömet Daan Hammal
Länsherre: Hertig Umeran Wackt
Övriga länsherrar: 2 grevar, 6 baroner, 7 jordägande riddare
Invånarantal: ca 7 500 invånare
Befolkning: Soldier 94 %, Marnakhtiraker 2 %, alver 1 %, övriga 3 %
Ståndfördelning: Ofria bönder 67 % fria bönder 22 %, borgare 6 %, samorimän 1 %, adelsmän 2 %, lösdrivare 2 % *.
*B la tiggare, vagabonder, fredlösa, tjuvar, nomader mm.
Religion: Den samoriska läran (94%), Eliana (80%).
Stad: Daan Hammal, ca 1 000 invånare
Huvudnäring: Fiske och boskapsskötsel.
Militära resurser: Umerans soldater bestående av 68 soldater och 3 riddare, ca 600 bondemilis, 110 soldater i Daan Hammals garnison, övriga länsherrars trupper bestående av ca 250 soldater och 32 riddare.
Känd för: Bästa fiskevattnet, fornlämningar, glasblåsning, riksamiralens hertigdöme